Emlékezetes: a Honda 2008 végén, a Toyota 2009 végén vonult ki a száguldó cirkuszból. A Honda legutóbbi F1-es szereplése 2000-től kilenc szezonon át tartott. A Toyota 2002-ben szállt be a száguldó cirkuszba, és japán riválisához hasonlóan két dologgal indokolta kivonulását: a gazdasági válsággal és az eredménytelenséggel. Hogy a Honda utódcsapataként továbblépő Brawn GP 2009-ben mindkét világbajnoki címet megnyerte, jobb nem is emlegetni a japánok előtt…
A kapuit a napokban megnyitó Genfi Autószalon pazar felhozatala arra enged következtetni, hogy az autóipar, ha lassan is, de magához tér. Növekszik az érdeklődés az új autók iránt, és a több eladás azt eredményezheti, hogy az autógyártók szívesebben adnak ki pénzt olyan tevékenységekre, mint a versenyzés.
Hiba lenne azt gondolni, hogy a japán gyártók az F1-ből való kivonulás után felszámolták hídfőállásaikat az autósportban. A Honda mindvégig az amerikai Indycar-sorozat kizárólagos motorszállítója maradt. Amerikai versenydivíziója, az Acura-HPD tavalyig az American Le Mans Series (ALMS) király-kategóriájának nyerő kocsija volt. Az Acura fejlesztését egyébként az a Nick Wirth felügyelte, aki idén a Marussia Virgin F1-es istálló technikai igazgatója.
A Toyota ettől az évtől az európai Le Mans-sorozatban induló Rebellion Racing motorpartnere. A Mazda az Indycar előszobájának számító, az európai GP2-nek megfelelő Indy Lights-sorozat motorszállítója, emellett szintén jelen van az ALMS-sorozatban.
A Nissan az FIA GT-bajnokságban versenyezteti GT-R versenyautóit, emellett a német hosszú távú pályabajnokságban (köztük a legendás Nürburgringi 24 óráson) is jelen van, sőt, rendszerint győzelmi esélyesnek számít.
Mindezek alapján kijelenthetjük: ha a világgazdasági helyzet stabilizálódik, és az autóeladások ismét elérnek egy elfogadható szintet, a japán gyártók újra megcélozhatják a Forma-1-et. Ideális esetben 2013-tól, amikor 1,6 literes, turbótöltős, négyhengeres motorok váltják fel a jelenlegi 2,4 literes V8-asokat.
Ezt támasztja alá a Red Bull csapatvezetőjének, Christian Hornernek a nyilatkozata is. „A Renault segítségével kerültünk kapcsolatba a Nissannal, illetve az Infinitivel, ám velük inkább jövőbemutató fejlesztéseken, például a 2013-as motorformulán fogunk együttműködni.” A Renault 44 százalékos tulajdonosa a Nissannak, de a franciák idéntől már csak motorszállítóként szerepelnek a Forma-1-ben. A mezőny 2012-ben visszatér az Egyesült Államokba, ennek fényében talán már lesz értelme Infinitire keresztelni az erőforrást.
További motiváció lehet a japán gyártók számára, hogy hagyományosan erős pozíciókkal bírnak az ázsiai piacon. A száguldó cirkusz pedig folytatja ázsiai terjeszkedését: Kínában 2004, Szingapúrban 2008, Abu Dzabiban 2009, Koreában 2010 óta van jelen. Idén a hatalmas piaci lehetőségeket rejtő India is bemutatkozik, 2014-ben pedig Oroszország is csatlakozik a versenynaptárhoz.
Az előjelek tehát pozitívak. Már csak az kell, hogy a japán autókonszernek vezetői is belássák: éppen annyira szükségük van a Forma-1-re, mint amennyire az F1-nek (és rajongóinak) szükségük van rájuk.