Jutta Kleinschmidt neve a száguldó cirkusz rajongóinak is ismerősen csenghet. A férfias arcvonású német hölgy 2001-ben, egy gyári Mitsubishi Pajeróval megnyerte a Dakar-ralit, amit a legkeményebbnek tartanak valamennyi autóverseny közül. Michéle Mouton karnyújtásnyira került a rali-világbajnoki címhez 1982-ben, egy Audi Quattro volánjánál. Danica Patrick néhány éve az Indycar-sorozatban írt történelmet, amikor első nőként megnyert egy futamot, a Motegi 300 mérföldest.
A hölgyek tehát már letették a névjegyüket az autósportban, de a Forma-1-et egyelőre nem sikerült meghódítaniuk. Lássuk, ki az az öt bátor amazon, aki legalább megpróbálta!
Maria Teresa de Filippis
Az olasz hölgy nemcsak bátorságával, hanem gyorsaságával is kivívta a férfiak tiszteletét. Azért kezdett el autóversenyezni, mert három bátyja azzal heccelte, hogy el sem mer indulni a család gépkocsijával, nemhogy gyorsan menni. „A nőknek a fodrászszalonban a helyük!” – mondták neki az öregek. De a nápolyi születésű, csinos hölgy nem hagyta magát lebeszélni a szándékáról, és 1958 májusában ott volt a Monacói Nagydíj nevezői között.
Nem sikerült kvalifikálnia magát a versenyre, de ugyanezt elmondhatjuk bizonyos Bernard Charles Ecclestone-ról is, aki ugyanazon a futamon egy Connaughttal próbálkozott bekerülni a tizenhat induló közé, mindhiába. De Filippis gyorsabb köröket futott nála. De Maria Teresa nem adta fel, egy hónappal később Belgiumban próbálkozott, a félelmetes, 14 kilométer hosszú Spa-Francorchamps-i pályán. A 19. rajthelyről indulva befejezte a megerőltető versenyt, kétkörös hátránnyal a győztes Tony Brooks Vanwallja mögött.
A nápolyi amazon összesen öt versenyen próbálkozott az 1950-es évek végén, ebből háromszor bejutott az indulók közé.
Futamrészvételek: 5 (1958-1959)
Nem kvalifikálta magát: 2-szer
Legjobb eredménye: 10. hely, Belga GP, Spa, 1958.
Csapatai: Maserati, Behra-Porsche
Lella Lombardi
Maria Grazia (barátnőinek csak Lella) Lombardira úgy emlékezhetünk, mint a Forma-1 első női pontszerzőjére. Az olasz hölgy tizenhét nagydíjon vett részt az APG Brabham, a March, a Williams és a RAM Brabham színeiben. Először az 1974-es Brit Nagydíjon próbálkozott, kocsiján a kissé komolytalan 208-as rajtszámmal, ami szponzora, a Luxemburgi Rádió frekvenciájának felelt meg.
Pályafutása legfelemelőbb pillanatát az 1975-ös, félbeszakított Spanyol Nagydíjon élte át, amikor is hatodikként rangsorolták. Mivel azonban a versenyt Rolf Stommelen balesete miatt idő előtt leintették, felezték a pontokat, így Lombardi neve mellé az évad végén 0,5 pont került. Máig ő az egyetlen női pontszerző a száguldó cirkusz történetében. Rákban vesztette életét ötven éves korában, 1992-ben.
Futamrészvételek: 17 (1974-1976)
Nem kvalifikálta magát: 4-szer
Legjobb eredménye: 6. hely, Spanyol GP, Montjuich, 1975.
Csapatai: APG Brabham, Lavazza March, Williams, RAM Brabham
Divina Galica
Divina Mary Galica tehetséges síelő volt, olyannyira, hogy bekerült a brit olimpiai csapatba. Húszéves korában, 1964-ben már részt vett az innsbrucki téli olimpián, majd Grenoble-ban (1968) és Sapporóban (1972) a brit női olimpiai csapat kapitánya lett.
Először egy meghívásos autóversenyen vett részt 1975-ben, ahol a sportág rabul ejtette. A gokartozáson és az F2-n át vezetett az útja a Forma-1-ig, ahol a világbajnoki sorozat mellett rendszeresen indult a nem hivatalos, csak Nagy-Britanniában futó Aurora F1-es sorozatban. Itt bajnoki ezüstéremig jutott.
Első hivatalos F1-es részvételére az 1976-os Brit Nagydíjon került sor, de nem jutott be a huszonhat induló közé a Surtees-Forddal. Ez az esemény két szempontból is mérföldkőnek számít a sportág történetében. Egyrészt, ez volt az első F1-es futam, amelyre két nő is igyekezett kvalifikálni magát (a másik Lella Lombardi volt); másrészt Galica – férfi versenyzőtársai megrökönyödésére – a 13-as rajtszámmal próbálkozott, ami a közhiedelem szerint balszerencsét jelent, ezért addig mellőzték a rajtszámok kiosztásánál. Ezek után mondja valaki, hogy a nők nem boszorkányok…
Galica 1977-ben második lett Tony Trimmer mögött a brit Aurora F1-es szériában, majd a következő évben visszatért a Forma-1-be a Hesketh csapatával. Miután sem Argentin, sem a Brazil Nagydíjon nem került be az indulók közé, Divina visszatért az Aurora-sorozatba. Később kamionversenyző lett, majd az Egyesült Államokban telepedett le, ahol a híres Skip Barber Autóversenyző Iskola oktatója lett, egészen 2005-ös nyugdíjba vonulásáig.
Futamrészvételek: 3 (1976; 1978)
Nem kvalifikálta magát: 3-szor
Legjobb eredménye: 2. hely a brit F1-es sorozatban
Csapatai: Whiting-Surtees, Hesketh
Desiré Wilson
Valamennyi női versenyzőtársa közül a dél-afrikai Desiré Randall (férjezett nevén Wilson) volt a legtehetségesebb. Rövid Forma-1-es pályafutása után versenyzett az amerikai Indycar-sorozatban, majd sportkocsi-versenyeken indult és aratott sikereket.
Első Forma-1-es futama az 1980-as Brit Nagydíj volt Brands Hatch-ben. Noha a mezőny akkori legjobb kocsiját, a Williams FW07-est vezethette (egy privát csapat felkészítésében), nem sikerült kvalifikálnia magát a versenyre.
Amikor a mezőny 1981-ben hazájába, Dél-Afrikába látogatott, Desiré ismét próbálkozott, ezúttal egy Tyrrell-Cosworth volánjánál. Az elismerésre méltó 16. helyre kvalifikálta magát, ám az 53. körben kicsúszott, ezzel kiesett. Pechjére a Dél-Afrikai Nagydíjat utólag törölték az az évi Forma-1-es naptárból.
A brit Aurora-sorozatban kárpótolta magát, amikor is megnyerte a Brands Hatch-i futamot, kiérdemelve, hogy róla nevezzék el az egyik lelátót. Ken Tyrrell meglátta a remek üzleti lehetőséget a rámenős dél-afrikai hölgyben, ezért felajánlotta: ha sikerül százezer dollárt összekalapoznia, ő vezetheti az egyik kék kocsit az 1981-es szezonban. Michele Alboreto azonban sokkal erősebb szponzorokkal állt elő, így végül az olasz ülhetett be a Tyrrellbe.
Desiré eközben a sportkocsi-versenyzésben is szerencsét próbált, nem csekély sikerrel: Alain de Cadenet váltótársaként, egy Lola-Forddal megnyerte a Monzai 1000 km-es, majd a Silverstone-i hatórás viadalt is. Ezután Amerikába ment, 1982-ben részt vett az Indianapolis-500 edzésein, de nem jutott be az induló mezőnybe. Férjhez ment a versenypályákat tervező Alan Wilsonhoz, azóta tanácsadóként segíti a férje munkáját.
Futamrészvételek: 3 (1980-1981)
Nem kvalifikálta magát: 1-szer
Legjobb eredménye: futamgyőzelem a brit F1-es sorozatban
Csapatai: Brands Hatch Racing (Williams), Tyrrell
Giovanna Amati
Az öt női F1-es pilóta közül Amati kisasszony volt az, aki a legkevesebbet tudta hozzátenni a sportág történetéhez. A tehetős római család kislánya semmiben nem szenvedett hiányt – „kár”, hogy a vezetési tehetséget nem lehet pénzért megvenni. Tizenéves korában elrabolták, hogy váltságdíjat zsaroljanak ki dúsgazdag apjától, aki Giovanna versenyzői karrierjét is finanszírozta. Legalábbis eleinte. Később a kisasszony maga kereste meg a betevőre valót, válogatott módszerekkel.
Jellemző, hogy hat Forma-3000-es szezon alatt két hetedik helyre futotta a tehetségéből. Ennek ellenére Amati 1991-ben tesztelhette azt a Benetton-Fordot, amellyel Michael Schumacher bemutatkozott a Belga Nagydíjon. Rossz nyelvek szerint ennek köze lehet ahhoz, hogy akkor éppen Flavio Briatore (a Benetton csapatfőnöke) csapta a szelet a dekoratív Giovannának.
Giovanna rövid Forma-1-es pályafutása 1992-ben, a Brabham csapattal valósult meg. Pénze a szezon első három futamára volt elég, de sem Kyalamiban, sem Mexikóvárosban, sem Interlagosban nem tudta kvalifikálni magát a versenyre. Első F1-es edzésén hatszor pördült meg vagy csúszott le a pályáról, legjobb körideje pedig tíz másodperccel maradt el csapattársa, Eric van de Poele eredményétől. A Brabham nem vállalta tovább az olasz hölgy csetlés-botlását, így a negyedik futamtól kezdve egy tehetségesnek tartott angol, bizonyos Damon Hill vette át a helyét.
Futamrészvételek: 3 (1992)
Nem kvalifikálta magát: 3-szor
Csapata: Brabham
Giovanna Amati óta nem volt újabb hölgy jelentkező a Forma-1-ben. De a Forma-3-ban, a DTM-ben és az amerikai versenyágakban több ígéretes női pilóta is bontogatja szárnyait, arra várva, hogy egy napon borsot törjenek férfi kollégáik orra alá.