A csapat későn mutatta be az MP4-26-ot, az első teszten ezért csak egy 2010-es alapokon nyugvó, átmeneti kocsival tudtak részt venni Valenciában. Később technikai problémák hátráltatták az új versenygép fejlesztését, Button és Lewis Hamilton pedig kénytelen volt szembenézni a rideg valósággal: a Red Bull, a Ferrari, sőt, talán még a Renault és a Sauber is gyorsabb, mint a McLaren!
A BBC Forma-1-es riportercsapatának tagjai, Martin Brundle, David Coulthard és Eddie Jordan ezért keményen megkritizálta az MP4-26-ot, illetve a csapat fejlesztési irányelveit.
„Megfigyeltem a McLaren viselkedését az előző barcelonai teszten. A kocsi nem lassul rendesen, nem kanyarodik és nem képes leadni a [motor] nyomatékát. Úgy tűnt, Lewis össze-vissza csúszkál benne. Nyilvánvaló, hogy alapvető gondjaik vannak” – írta Brundle a Daily Telegraph-ban. A BBC vezető kommentátorává előléptetett angol egyébként maga is versenyzett a csapat színeiben, 1994-ben.
Coulthard is élesen bírálta az új kocsit. „Ha egy új kocsi nem gyors azonnal, amikor kijött a gyárból, akkor valami nincs rendjén. Mire a csapat végére jár a problémáknak, a többiek már a második, harmadik fejlesztési csomagot rakják fel az autóikra” – véli a skót, aki 10 futamgyőzelmet szerzett a McLaren színeiben.
A három szakember közül Eddie Jordan bírálata volt a legkeményebb. „Komolyan aggódom amiatt, ahogy a McLaren hozzááll ehhez az egészhez. Hol van az átgondolt tervezés? Hol az evolúció? Adrian Newey [a Red Bull technikai igazgatója – a szerk.] sohasem tenne ilyet, ami azt illeti, egyik győztes csapat sem. Mindkét versenyző nagyon elégedetlen. Valószínű, hogy a csapatnak vadonatúj kocsit kell építenie a szezon elején” – mondta a 63 éves egykori csapatvezető.
Jordan utalt a wokingiak 2009-es szezonjára is, amikor az elszúrt kocsi miatt a szezon első felében kénytelenek voltak kétszer olyan gyors ütemben fejleszteni, minht a többiek, hogy az év végére utolérjék a konkurenciát.
„A McLaren túl gyakran követi el ezt [a hibát]. Amikor David ott versenyzett, minden rendben ment: külön tesztcsapat volt, tesztpilótákkal, egy csomó eszközzel támogatták a versenyzőket. Ezért volt mindig olyan erős a McLaren, vagy a Ferrari. Sajnálom, de ez többé nem lehetséges, és a következményeket nagyon meg fogják szenvedni” – véli Jordan.
A szezon első versenyére március utolsó hétvégéjén kerül sor Ausztráliában. A melbourne-i városi pályán 2008-ban Hamilton, 2009-ben és tavaly Button nyert, idén viszont hatalmas meglepetés lenne, ha egy McLaren szelné át elsőként a célvonalat.