Tavaly a japán Bridgestone kimondottan elnyűhetetlen gumikat szállított az F1-nek, még a gyártó lágy keverékei is gyakran teljes versenytávot bírtak, kiiktatva ezzel minden stratégiai-taktikai kiszámíthatatlanságot.
Az idén beszálló Pirelli már sokkal gyorsabban kopó gumikat hoz, de úgy tűnik, hogy az olasz gyártó egy kicsit átesett a ló túloldalára, a futamokon, minimum kettő, de akár négy kerékcsere is előfordulhat majd. A Pirellinél arra hivatkoznak, hogy ezt kérték tőlük, de lotusos Jarno Trulli hangsúlyozza, hogy a csapatok és a pilóták egyáltalán nem vágytak erre.
„A többi versenyzővel beszélgetve észrevettem, hogy kivétel nélkül mindenkinek komoly gondjai voltak a gumikopással (a teszteken)” – írta a La Repubblicában vitt rovatában a veterán pilóta.
„Alig öt kör után a gumik elveszítik a használhatóságuk nagy részét. A legjobb egyensúlyú autón talán eljutnak hétig is, de aztán jön egy meredek zuhanás. 14 kört is mehet egy pilóta az etap végéig, de már igaz teljesítmény nélkül.”
„Ezért panaszkodtunk. Nem igaz, ahogy egyes helyeken olvastam, hogy mi ilyen gyorsan kopó gumikat kértünk. Mi sosem kértünk ilyesmit, hiszen a pilóták számára kiszámíthatóság kulcsfontosságú. Arra építve lehet kiértékelni a beállítások változóit, de ha a gumik kiszámíthatatlanok, akkor sosem jövünk rá, hogy épp javult vagy romlott a teljesítmény.”
Trulli szerint a kopás miatti számtalan bokszkiállás komolytalanná, kaotikussá teszi majd a futamokat.
„A drasztikus kopás a futamon is zavart okoz majd, minden autó legalább háromszor áll ki. Ez átlagosan 72 kiállás futamonként – nem igazán kezelhető helyzet. Ez már az FIA-nak és a Pirellinek is feltűnt.”
„Senki sem szeretné, ha ilyen bizonytalan tényezőn múlna a futam sorsa. A kerékcserék bizonytalan elemek, nehezen kezelhetőek, remélem, hogy már vasárnapra javítanak a helyzeten.”
A versenyzők a 2011-es idény előtt a gumikra és az új mozgó hátsó szárnyra is sokat panaszkodtak már, a szakszervezetük, a GPDA egyik igazgatói posztját betöltő címvédő, Sebastian Vettel pár napja hangsúlyozta, hogy mindenképp érvényesíteni akarják az érdekeiket, szélsőséges esetben a sztrájk sem kizárható.