Még a sokat látott újságírók sem emlékeztek olyan turbulens versenyre, amilyet vasárnap láthattunk Malajziában. Az eltérő gumikopás, valamint a KERS és az állítható hátsó szárny használata a versenystratégia rugalmasan tartására, folyamatos változtatási kényszerbe hozta a csapatokat.
Mark Webber a 11. helyről küzdötte fel magát negyediknek, míg Lewis Hamilton a biztosnak tűnő harmadik helyről csúszott vissza nyolcadiknak. Ötvenkilenc bokszkiállás (ebből egy büntetés volt) történt a futam alatt, három toppilótának – Webber, Alonso és Hamilton – négyszer is ki kellett állnia új gumikért, pedig ők a legjobb kocsikat vezetik. Mindez egy olyan versenyen, ahol nem esett az eső, és nem volt biztonsági autó!
Nem csoda, hogy a Red Bull csapatvezetője, Christian Horner gondban volt, amikor angol kollégáink azt kérték tőle, összegezze a Maláj Nagydíj tanulságait.
„Egyértelműen megbonyolították a dolgunkat a bokszutcában. A légiirányítók rémálma, ami megy a rádión: egyszerre figyeljük, hol van a pilóta, milyen a gumikopás, milyen gumikat rakjunk az autókra. Kolosszális ütemű a munka. De valóban új, izgalmas aspektust adnak a versenynek.”
Arra a kérdésre, hogy nehezebb lett-e a verseny eseményeinek a követése, Horner azt felelte: „Nem én vagyok a megfelelő ember a válaszra, mert annyira elveszek a saját csapatom versenyében, hogy nem látom egészként a futamot. Nekem is vissza kellene néznem, hogyan is festett, de az biztos, hogy a pilóták küzdöttek egymással. Pár verseny alatt még jobban kitisztul majd a kép.”
A fentiek alapján napnál világosabb, hogy a folyamatosan változó versenystratégia új arculatot adott a száguldó cirkusznak. De a kormány mögül sem volt könnyebb átlátni hogy ki, mikor, pontosan mit csinál. Fernando Alonso így látta belülről: „Heidfeld nagyon jól rajtolt, Felipének (Massa) meg gondjai akadtak az egyik cserénél. Egyszer harmadik voltam, aztán második Lewis (Hamilton) előtt, de amikor Webber utolért bennünket, teljesen elvesztettem a fonalat, nem tudtam, ki milyen stratégiát követ” – mesélte a spanyol a Motorsport-Total honlapnak.
„Hozzá kell még szoknunk ezekhez a gumikhoz, a változó stratégiákhoz és meg kell tanulni a saját versenyedre koncentrálni. Alkalmasint a második-harmadik helyen találhatod magad, de ez még nem jelenti azt, hogy ennyire jól állsz; ha megnézed a többiek stratégiáját, kiderülhet, hogy valójában csak ötödik vagy hatodik helyen állsz. Tavaly a legtöbb versenyen az első kerékcserék után eldőlt a sorrend, most viszont az utolsó négy-öt körig nem tudhatod, hogy állsz a versenyben. Ezt nagyon érdekesnek találom” – ismerte el a Ferrari reménysége.
Az első két futamot megnyerő Sebastian Vettel is hasonlóan látja a helyzetet. „A versenysport folyamatosan változik. A titok abban rejlik, hogy a gumik mindenkor jól tapadjanak. Ha azt mondták volna [a depóból] a tizedik körben, hogy adjak bele apait-anyait, valószínűleg az egész versenyem másként alakult volna” – jelentette ki a világbajnok, arra célozva, hogy talán túlhajtotta volna az abroncsait és visszaesett volna, mint Lewis Hamilton a futam vége felé.
A Red Bull csapata folyamatosan „A tervet” és „B tervet” emlegetett a Vettellel folytatott rádióbeszélgetésekben, amiről Sebastian a futam után csak annyit árult el a német RTL-nek, hogy a kerékcserék számának megváltozására utalt. Ha tehát eddig egy élcsapat két tervvel futott neki egy versenynek, mostantól legalább három-négy eshetőségre kell felkészülnie, nem beszélve arról, mi történjen, ha bejön a safety car, vagy ha leszakad az ég.
A nagycsapatok vezetői egyébként élvezték a változatos versenyt Sepangban. Stefano Domenicali, a Ferrari első embere úgy véli, a nézők szeretik az újfajta F1-et. „Látvány szempontjából az embereknek tetszik a hátsó szárny nyílása-csukódása, és az, hogy a pilóták közel vannak, küzdenek. Ez tény, el kell fogadnunk. De az is biztos, hogy a közönség számára nem könnyű megérteni, mi történik, mert még a csapat számára is nehéz, de ez a helyzet. Idén ez is a játék része, figyelembe kell vennünk, kifogásnak nincs helye” – mondta Domenicali.
A Renault főnöke, Eric Boullier különösen az új hátsó szárnyat, a DRS-t dicsérte. „Szerintem jó [az új szárny]. Tetszik, hogy amikor két autó a határig megy, akár még össze is koccan. A DRS költséghatékony megoldás volt, és bár bizonyos helyeken, mint például Melbourne-ben nem működött, ha egy pályán vannak hosszú egyenesek, mint Malajziában vagy Kínában, akkor nagyon is jól használható.”
McLarenes kollégájuk, Martin Whitmarsh is elégedett volt a látvánnyal, ő a gumik használhatóságát emelte ki. „Jó versenyt láthattunk Malajziában. A gumihelyzet, a különböző pilóták törekevése a gumi megóvására a futam letérő szakaszaiban fokozza a show-t. A Pirelli kevés teszteléssel érkezett az F1-be, gratulálnunk kell a munkájukhoz. Lehet, hogy az egyes pilóták panaszkodnak az egyes gumiszettjeikre, de tény, hogy a teljes képet tekintve biztonságos de kihívást jelentő gumikat kaptunk, amelyek jobbá tették a versenyt.”
Úgy tűnik, az F1-rajongók jelentős részének nem a végletekig leegyszerűsített „buta F1” kell, hanem értik, sőt, értékelik a bonyolultabb stratégiai elemekkel megtűzdelt összecsapásokat is.