Noha az első versenyre a HRT nem tudta kvalifikálni az autóit, szakmai körökben a legnagyobb csalódást mégis a Virgin lemaradása okozta. Timo Glock és a belga D’Ambrosio csapata irányt tévesztett a fejlesztésekkel, és ahelyett, hogy előre léptek volna, az MVR-02 inkább visszafejlődött tavalyhoz képest.
A Marussia Virgin csapatfőnöke, John Booth azonban a Török Nagydíj előtt úgy nyilatkozott, hogy teljesen új felfogásban vágnak neki a hétvégének. „Mi is beláttuk, hogy sokkal rosszabbul kezdtük a szezont, mint terveztük, de miután a teszteken rájöttünk, hogy nem értük el a kitűzött céljainkat, elkezdtünk gondolkodni a megoldáson. Február közepe óta keményen dolgozunk, mostanra beértek az erőfeszítéseink” – mondta a csapatfőnök.
„Nagyon finoman fogalmazva is jelentős változtatásokat hajtottunk végre a kocsin az európai szezon kezdetére. Teljesen új irányba indultunk el aerodinamikailag, ettől azt reméljük, hogy sikerül megfordítani a szélirányt. De azzal is tisztában vagyunk, hogy ilyen komoly fejlesztéseknél beletelhet néhány futamba, mire kifinomítjuk őket a versenypályán” – fogalmazott Booth.
A teljesen átalakított versenygépet – amelynek fejlesztésében már a Renault egykori technikai guruja, pat Symonds keze is benne van – egyelőre csak Timo Glock kapja meg. Jerome D’Ambrosiónak várnia kell a következő, barcelonai futamig.
Az első két futamon még a pofonláda szerepét betöltő Hispania teljesítménye látványosan javult az utóbbi két futamon. A melbourne-i égés után, amikor egyik HRT sem ugrotta meg a 107 százalékos kvalifikációs limitet, Sepangban és Sanghajban lépést tudtak tartani a mezőny végével Liuzziék. Ez nagymértékben volt köszönhető a 2011-es fejlesztésű első szárnynak, amely csak Malajzia előtt ment át az FIA töréstesztjén.
„A Török Nagydíj egy újabb lépcsőfokot jelent majd a Hispania Racingnek. Az isztambuli pálya a jellege miatt kedvez nekünk, ezen kívül aerodinamikai és mechanikai frissítéseink is lesznek. Ha az adataink a pályán is igazolódnak, akkor leverhetjük a legközelebbi riválisainkat” – bizakodik Colin Kolles, a HRT csapatfőnöke.
„A fő célunk az, hogy az időmérőn felzárkózzunk hozzájuk [a Virginhez és a Lotushoz], a futamon pedig pozíciókért küzdhessünk és persze mindkét autónk célba érjen. A Hispania jelentős fejlődést ért el a szezonkezdet óta, keményen dolgozunk, hogy továbbra is javuljunk és javulni is fogunk” – tette hozzá Kolles.
A harmadik fiatal istálló, a Team Lotus csak kisebb fejlesztésekkel készül Isztambulra, Tony Fernandes csapata majd a következő futamon, Spanyolországban készül „robbantani” egy új technikai csomaggal.
„Mi a következő nagyobb lépést Spanyolországra terveztük, ahol számos fontos újítással jelentkezünk az autóinkon. Törökországban az lesz a célunk, hogy a megbízhatóságunkra, illetve a Kínában mutatott gyorsaságunkra építve maximálisan kihasználjuk a T128-ban rejlő tartalékokat” – mondta Tony Fernandes.
Jarno Trulli a verseny előtt arra buzdította csapatát, javítsák ki végre a visszatérő problémákat a kormányszervóval. Ha ez sikerül, és nem követnek el komolyabb hibát az edzéseken, olyan jó versenyt vár a hétvégén, mint amilyet csapattársa, Heikki Kovalainen futott Sanghajban (a finn 16. lett és csak a végén kapott körhátrányt).
Az eddig felsoroltak mellett a negyedik nullapontos csapat a hajdanán szebb napokat megért, jelenleg belső feszültségektől is szenvedő Williams-istálló. Sam Michael technikai igazgató már bejelentette lemondását, de az év végéig még vissza akarja fordítani a lejtőn lefelé rohanó gárdát. A merész vállalkozás első állomása Isztambulban lesz, ahová a grove-i alakulat egy sor újdonsággal készül.
„A törökországi csomagunk átalakított első- és hátsó szárnyat, új fékhűtőnyílásokat, valamint más, kiegészítő elemeket tartalmaz. Ezek összességében jelentős teljesítményelőnyt fognak adni az FW33-asnak. Célunk, hogy minél előbb visszatérjünk a pontszerzők közé” – fogalmazott Sam Michael a Williams isztambuli előzetesében.