Miután a Kínai Nagydíj időmérőjén az első szakaszban búcsúzott Mark Webber az érintetlen, friss gumikkal a 18. helyről a dobogóig gázolt a mezőnyön keresztül, rögtön felvetődött, hogy a kvalifikációs helyezés veszített jelentőségéből.
A Red Bull csapatfőnöke már közvetlenül Sanghaj után ezt pedzegette, a Török Nagydíj időmérőjén pedig világos lett a trend: a gumispórolás kiemelt elemmé lépett elő. A veterán Jarno Trulli, elérkezett a hagyományos kvalifikáció vége.
„Mint az élet minden területén, a 2011-es F1-es változásoknak is vannak előnyei és hátrányai” – írta az olasz a Repubblicában vitt rovatában.
„Mellettük szólnak az izgalmas, látványos futamok, amit a közönség szeret. Ellenük, hogy a futamok nehezebben érthetők, Isztambul után pedig az, amit úgy neveznék, a kvalifikáció vége.”
„Idén ost először azt láthattuk, hogy amint elértük a Q3-at, ahelyett, hogy szokás szerint a pole-ért küzdöttek volna, a pilóták és a csapatok inkább megelégedtek a helyükkel és kalkulálni kezdtek. Az az igazság, hogy idén a stratégiának sokkal nagyobb szerepe van. Isztambulban már a rajt előtt elkezdődött a verseny a gumispórolással. Ahogy mindig is mondtam, mindannyian igyekszünk kiismerni a Pirelliket, nos, három futam után már lett elképzelés a kopásról.”
„Szóval azok, akik elég erősek voltak és megvolt rá a lehetőségük, hogy gumit spóroljanak, meg is tették. Természetesen itt most a top10-es pilótákról van szó. Amint túljutottak a Q2-n, elkezdtek kalkulálni. A dilemmát az jelentette, hogy felhasználják-e az utolsó szett gumit is” – fejtegette Trulli.
„Akik épp csak becsúsztak a Q3-ba, nem is próbálkoztak. Az élmenők teljesítettek egy mért kört, aztán leálltak. Egyesek azt állítják, hogy ezzel tönkre tettek egy eddig működő formulát. Én ezt nem mondanám azért, mindössze csak megállapítom, hogy ezekhez a szabályokhoz így alkalmazkodnak a pilóták.”
„Szóval vannak előnyök és hátrányok. Megismétlem: előnyösek az izgalmasabb, a stratégiák és a gumik miatt csak az utolsó 10-15 körben eldőlő futamok, míg a hátrány, hogy az időmérő kevésbé érdekes, sokkal taktikusabb.”