Eredetileg a Williams és a Ferrari egykori technikai vezetője, Patrick Head és Rory Byrne állt elő az ötlettel, hogy az előzések megkönnyítése érdekében hozzák vissza az 1970-es évek végén feltalált, a nyolcvanas évek elején az egész Forma-1-ben elterjedt szívóhatásos (ground effect) alvázmegoldást.
A Forma-1-es csapatok szakembereiből álló Technikai Munkacsoport (TWG) azonban alaposabb kutatás után úgy döntött, mégsem javasolja a megoldás visszaállítását. Szerdai megbeszélésükön a szívóhatásos alváz tervének elvetését kérik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) képviselőitől.
Az FIA már 2010 ősze óta dolgozik egy új szabálycsomag kialakításán, melynek keretében 1,6 literes, négyhengeres turbómotorok váltanák a jelenlegi 2,4 literes V8-asokat, és amely 2013-tól lép életbe. Ennek a csomagnak a része lett volna az újragondolt, finomított alvázkialakítás is.
A Williams technikai igazgatója, Sam Michael az Autosport magazinnak elmondta: „Két héttel ezelőtt a TWG tagjai találkoztak a FOTA (Forma-1-es Csapatok Szövetsége) és az FIA képviselőivel, majd volt egy újabb egyeztetés vasárnap reggel Törökországban, mert a TWG három tagja – Paddy Lowe (McLaren), James Key (Sauber) és Aldo Costa (Ferrari) – azóta távozott. A megbeszélések középpontjában az FIA leszorítóerőre és légellenállásra vonatkozó célkitűzései álltak, amelyeket szívóhatásos kocsikkal kellene megvalósítani.”
„Egy ilyen alváz teljesen más tervezést igényel, miközben a jelenlegi alvázzal mindenkinek sok tapasztalata van. Ha valaki azt mondja, hogy ilyen leszorítóerőt és olyan légellenállási értékeket szeretne elérni, annak azt válaszoljuk, hogy sokkal könnyebben elérhetjük, ha leszerelünk egy oldalszárnyat, vagy megváltoztatjuk a hátsó légterelőt. Az F1-ben már hosszú ideje nem használunk formázott alvázakat, ezért a csapatok többsége úgy érezte, ha ebben az irányban indulunk el, sokkal könnyebben mellélőhetünk a céloknak” – fogalmazott a Williams szakembere.
A szívóhatást generáló alváz ellen szól az is, hogy annak idején azért tiltották be az ilyen kocsikat, mert olyan komoly fizikai igénybevételt jelentett a vezetésük, hogy a pilóták gyakran ún. black-outra panaszkodtak, mert nem jutott elég vér az agyba.