A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey Ayrton Senna halálakor, 1994-ben a Williams főtervezőjeként dolgozott. Az 53 éves szakember a The Guardiannak adott interjújában bevallotta: Senna halála után komolyan foglalkozott a gondolattal, hogy visszavonul a Forma-1-től, ahol emberek halhatnak meg.
„Az a kevés hajam, ami még maradt, a (Senna-féle) baleset után hullott ki. Ez mutatja, hogy a baleset fizikailag is megváltoztatott” – mondta Newey.
„Borzalmas volt. Egymástól függetlenül Patrick [Head, a Williams technikai igazgatója] és én is azt kérdeztük magunktól, akarjuk-e még folytatni a versenyzést? Akarunk-e egy olyan sportág szereplői lenni, ahol emberek halhatnak meg a járművekben, amiket mi alkottunk? Másodsorban választ kerestünk arra is, vajon azért történt-e a baleset, mert rosszul, hanyag módon terveztünk meg valamilyen alkatrészt? Aztán elkezdődött a bírósági hercehurca” – meséli Newey.
Az olasz államügyészség Neweyt és Headet gondatlanságból elkövetett emberüléssel vádolta, de a főtervező nem ezért, hanem a saját lelkiismerete miatt vívódott magával. „A bírósági tárgyalások nyomasztó, depresszív hatással voltak rám, de nem emiatt kérdőjeleztem meg az F1-es létemet. Az embernek ilyenkor magába kell néznie, mert igazából az számít, nem a vádaskodások” – véli Newey.
„Rendkívül nehéz időszak volt ez az egész csapat számára. Emlékszem, a verseny utáni hétfő ünnepnap volt Angliában, de néhányan bementünk a gyárba, hogy az adatok alapján megpróbáljunk rájönni, mi történhetett. Sötét hetek következtek. Az őszinte igazság az, hogy soha, senki sem fogja tudni megmondani, pontosan mi történt. Nyilvánvaló, hogy a kormányoszlop eltört, de a nagy kérdés az volt, vajon ez okozta-e a balesetet, vagy annak következtében tört el? Hajszálrepedések voltak rajta, valamikor biztosan meghibásodott volna. Nem kérdés, hogy a tervezése nagyon gyengére sikeredett. Azonban a bizonyítékok azt támasztották alá, hogy a kocsi végül nem a kormányoszlop hibájából hagyta el a pályát” – idézi fel a balesetet a Williams akkori főtervezője.
Newey a Guardiannak elmondta, hogy az elmúlt 17 évben számtalanszor eltöprengett már azon, mi okozhatta Senna végzetes bukását.
„Ha megnézzük a belső kamerás felvételeket, főleg Michael Schumacherét, aki a (Sennát) követő kocsit vezette, a Williams nem alulkormányzottság miatt hagyta el a pályát. A hátulja csúszott meg, ami nem összeegyeztethető egy kormányoszlop-töréssel. Az autó fara indult meg, minden adat ezt támasztja alá. Ayrton ezt azzal igyekezett korrigálni, hogy 50 százalékkal visszavett a gázból (…), majd fél másodperccel később keményen beletaposott a fékbe. Az a kérdés, vajon miért tört ki az autó hátulja?”
„A kocsi alja sokkal jobban leért az aszfaltra abban a bizonyos (második) körben, mint az előzőben, ami megint csak szokatlannak tűnik, mivel addigra a guminyomásnak rendben kellett volna lennie. Mindebből arra következtethetünk, hogy a jobb hátsó kerék defektet kaphatott, minden bizonnyal a pályán heverő törmelék miatt. Ha egyetlen kiváltó okot kellene kiválasztanom, ez lenne az.”