A februári-márciusi politikai forrongást ugyan külső segítséggel elfojtotta a rezsim, a tervek szerint június 1-jén megszűnik a korábban kihirdetett rendkívüli állapot is, így a rendszer bízik benne, hogy még idén pótolhatják a versenyt.
Az uralkodócsalád és a mellettük álló elit szándéka ellenére legalábbis kétséges, hogy meg lehet és egyáltalán meg szabad-e rendezni a futamot a közel-keleti királyságban, ahonnan tavasz óta folyamatosan emberi jogi visszaélésekről, megtorlásokról érkeznek hírek.
A bahreini hatóságok több külföldi újságírót lefogtak, kihallgattak, a helyiek közül sokakat tartanak fogva törvénytelenül, az újra megnyíló felsőoktatási intézmények hallgatóit csak a rezsim felé tett hűségeskü és motozás után engedik be a campusokra, de még az F1-ben dolgozókat sem kerüli el az állami elnyomás.
A Financial Times tegnapi cikke szerint a bahreini pálya alkalmazottainak negyedét – mindannyiuk az elnyomott, többségi síita – letartóztatták áprilisban, miután ujjongva üdvözölték a verseny lefújásának hírét, túlnyomó többségüket pedig azóta felfüggesztették vagy már ki is rúgták az állásából.
„A rendőrök pofoztak, rugdostak, miközben elvezettek a folyosón. Egy rendőr a lábai közé szorította a fejemet, a földre kényszerített, aztán megindult az igaz verés” – mesélte a lapnak egy neve elhallgatását kérő F1-es dolgozó.
A futam pótlását a versenynaptár átrendezésének problémája is nehezíti. A múlt héten merült fel, hogy az újrarendezett Bahreini Nagydíj megkaphatná a közeli Abu-Dzabi versenyét megelőző, eredetileg az Indiai Nagydíjnak szánt október végi időpontot, míg az utóbbi futam szezonzáróként december 2-4-ai hétvégére költözne.
A német Auto Motor und Sport szerint ez utóbbi a csapatok szerint logisztikailag lehetetlen, néhány nap alatt nem tudnák Brazíliából Indiába juttatni a „száguldó cirkuszt”. A következő lehetőség az egy héttel későbbi, december 9-11-ei hétvége lehetne, ezt azonban a csapatok szinte garantálhatóan a saját alkalmazottaik érdekében torpedóznák meg.