Coughlan a McLaren főtervezőjeként negatív főszerepet játszott a „kémbotrányként” elhíresült 2007-es adatcserebotrányban, amikor kollégájától, Nigel Stepney-től megszerezte a Ferrari F2007 teljes technikai dokumentációját. Noha a McLaren végig tagadta, hogy felhasználta volna a ferraris adatokat, Ron Dennis az év júniusában felfüggesztette az angol szakember munkaviszonyát, az FIA pedig 2008-tól két évre kitiltotta Coughlant a Forma-1-ből.
Miután Sam Michael, a Williams technikai igazgatója a gyenge 2011-es szezonkezdés után lemondott, az angol istálló felvette a kapcsolatot a NASCAR-sorozatban elhelyezkedett Coughlannel, aki örömmel elfogadta az ajánlatot.
„Az elmúlt években a brit hadsereg számára készülő Ocelot páncélos jármű kifejlesztésében vettem részt, majd visszatértem a versenyzéshez, a NASCAR-sorozatban szereplő Michael Waltrip Racingnél. A Waltrip egy szuper csapat, de mivel egy óceán választott el a családomtól, lehetetlenné vált számomra, hogy Amerikában maradjak. A Williams ajánlata azt jelenti, hogy újra együtt lehetek a családommal, ami fontos számomra” – indokolta visszatérését Coughlan.
Az angol mérnök őszintén beszélt az adatcsere-botrányban betöltött szerepéről is: „Megváltoztatta az életemet, ráébresztett, hogy felelősséggel tartozom a tetteimért. Lesújtó volt elhagyni a csapatot és a sportágat, amit szeretek, de főleg a tetteim következményeit viselni, amit csapat rajongóira gyakorolt. Most csak annyit tehetek, hogy keményen dolgozom, ahogy csak tudok, hogy újra kiérdemeljem a helyemet a Forma-1-ben.”
„Szeretném megragadni az alkalmat, hogy bocsánatot kérjek mindenkitől, akit érintett a felelőtlen viselkedésem. Különösen a Ferrarinál és a McLarennél dolgozó emberektől, illetve a két csapat rajongóitól. Őszintén megbántam, amit tettem és teljes mértékig elfogadom az FIA rám kiszabott büntetését. Csak remélni tudom, hogy visszaszerezhetem az emberek elismerését” – kért bocsánatot a Williams keddi sajtóanyagában Mike Coughlan.