A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Brit Nagydíjtól gyakorlatilag betiltotta a diffúzorok ún. meleg befúvását, azaz azt a megoldást, amellyel az autók motorja gázelvétel alatt is tovább pörgött és a kipufogógázt a diffúzorra vezetve növelte a leszorítóerőt.
A „betiltás” pontosabban abban állt, hogy a gáz fojtószelepe a pedál nyomása nélkül legfeljebb 20 százalékon lehetett volna nyitva (eredetileg 10 százalékban szabták meg a határt, de ezt megemelték).
Az egyébként is szokatlanul, az idény közepén bevezetett jelentős műszaki szabálymódosítással okozott zavart azonban tegnap sikerült tovább növelnie ez FIA-nak, ugyanis a motorgyártók kérése alapján a Renault-nak és a Mercedesnek is felmentéseket adott.
A két gyártó azzal érvelt, hogy motorjaik már a befújt diffúzorok feltűnése előtt, 2009-ben is különleges üzemmódban működtek, ezek szükségesek a megbízható üzemelésükhöz, ezért az FIA a Renault esetében a 20 százalékos fojtószelepnyitást 50 százalékra emelte, míg a Mercedes erőforrásainál a nyolc hengerből négy gázelvétel alatt is üzemelhet.
A renault-s felmentés pikantériája, hogy az ő motorjaikat használó Red Bull egészen eddig csak 45 százalékos szelepnyitást alkalmazott, azaz a szigorításból esetükben még előny is lehet.
A módosítást röviddel a pénteki első szabadedzés előtt jelentették be, a csapatfőnökök a nap végi sajtótájékoztatójukon össze is szólalkoztak, a Red Bull-os Christian Horner és a Mercedest használó McLaren főnöke, Martin Whitmarsh is úgy vélte, hogy a rivális járt jobban.
„A gázelvételkor, fékezés közben a Renault (motor) 50 százalékban nyitva van, nem éppen ezt vártuk, amikor erre a versenyre jöttünk. Próbáljuk kitalálni, mit is tehetnénk. A Red Bull álláspontja szerint ez megbízhatósági kérdés, keresztül kell mennie a levegőnek a motoron, hogy működhessen. Én ilyesmiről még nem hallottam, de talán Charlie (az FIA F1-es versenyigazgatója és technikai főmegbízottja) igen. De ha mi fékjeink gyengék, akkor mi meg mehetünk 100 kg-mal könnyebb autóval?!” – magyarázta Whitmarsh.
„Eddig már hat műszaki direktíva volt a diffúzorral kapcsolatban, amikor meccs közben mozgatják a kapufát, az elég nehéz helyzet. Utólag láthatjuk, hogy jobb lett volna a szabálymódosítást az év végén bevezetni.”
A Red Bull-os Horner szerint a Mercedes motorjait használók, tehát a McLaren is jól járt, kár panaszkodniuk.
„Jó néhány szabálytisztázás volt Valencia óta. A Mercedes azzal érvelt, hogy a motorjuk túlpörgetése szabályos. Természetesen a Renault is előadta az álláspontját az FIA-nak, bizonyítva, hogy a levegő motoron való átáramoltatása szükséges a működéshez. Nem lenne fair, ha egyesek pörgethetnék a motort, más gyártók meg nem tehetnének semmit. De nincs könnyű dolga az FIA-nak.”
„A Red Bull igazán a reflektorfényben volt, de nekünk sincs varázstrükkünk. Az FIA-tól igazságos szabályozást várunk és ezúttal meg is kaptuk. Korábbi adatok alapján a Mercedesnek és a Renault-nak is engedélyeztek valamit. A motorok nem egyformák, más szabályok szerint működnek.”
A közös sajtótájékoztatón szintén jelent lévő Team Lotus-főnök, Tony Fernandes a külső szemlélő hangján szólt hozzá a vitához:
„Egy szót sem értek abból, amit itt beszélnek, gondoljuk el, hogy milyen lehet ez a lelátókon ülő emberek számára. Elég zavaros, hogy erről folyik a szó. Más sportokban nincs ilyen. A szabályoknak egyértelműnek, fekete-fehérnek kellene lenniük. Ezek a módosítások sok pénzbe kerülnek, az FIA-nak tisztáznia kellene a dolgokat. A nézők számára is érthetőnek kell lennie, de tényleg, ha én egy szót sem értek abból, amit itt ketten mondtak, akkor mi lehet a nézőkkel…!”
Ahogy Whitmarsh és Fernandes, a vita lezárásaként Horner is elsősorban az FIA-t tette felelőssé:
„Amikor elkezdődik a bajnokság egy bizonyos szabályrendszer alapján épült autóval indulunk, a szabályok félidőben történő módosítása időt, pénzt, munkát kíván és még zavarba ejtő is. Zavarba ejtő a sajtó, a nézők és általában az F1 számára, remélem, hogy lezárhatjuk ezt és továbbléphetünk!”
Az FIA-s Charlie Whiting a botrány kitörése után tegnap este már megbeszélésre hívta össze a motorgyártók és a csapatok képviselőit.