A Renault meghívásának örömmel eleget téve a Hungaroringen meglestük, hogy készül a három Renault-motoros csapat a Magyar Nagydíjra. A Hungaroringen a Lotus Renault GP PR-osa, Regis Drichemont körbevezetett minket a csapat motorhome-jában, majd kezdődött is a túra egyenesen a Renault-bokszba.
Szárnyak, fékek, szerelők
Először az első szárnyakat nézhettük meg, amelyekről Regis elárulta, hogy minden pilótának kettő van belőle egy hétvégén, valamint hogy annyira aprólékos a szárny, hogy nincs két egyforma a különböző csapatok szárnyai között, hiszen teljesen illeszkednie kell az autó aerodinamikájához. Arra a kérdésünkre, hogy körülbelül mennyibe kerül egy ilyen szárny, nem tudott válaszolni, de azt mondta, hogy annyira értékes, hogy az meghatározhatatlan. Később azonban sikerült megérdeklődni egy másik renault-s szakembertől, hogy körülbelül 60-70 ezer euró darabja.
Azt is megtudtuk, hogy az utóbbi években hatalmas fejlődésen mentek keresztül a féktárcsák, 1997-ben még 2,7 kg volt egy darab, de most már csak 600 grammot nyom. A féktárcsát karbonból készítik és mint minden alkatrész, ez is tele van szenzorokkal, amik jeleket küldenek a bokszban lévő számítógépekre. Az alkatrészeken nem csak érzékelők, hanem hőmérők is vannak, így azonnal látják, ha valami túlmelegedett. Az autót minden pályára gurulás előtt felmelegítik, amit természetesen ugyanúgy számítógépek végeznek. Amíg Regis ezeket mesélte nekünk, megérkezett a bokszba Vitalij Petrov, Nick Heidfeld majd Bruno Senna is.
A renault-s szerelőfiúk épp előttünk rakták össze a két kocsit, így betekintést nyerhettünk azok belsejébe, és megnézhettük az alkatrészeket. Regis elárulta, hogy az autó igazából „egységekből” épül fel, minden egységnek megvan a maga szerelőgárdája, valamint hogy mind Petrovnak, mind Heidfelnek külön szerelői vannak, a két csapat nem nyúlhat a másik pilóta autójához, még a villáskulcsuk is különböző.
Azt, hogy hogyan állítják be az autót, teljes mértékben a pilóta határozza meg. Azt is láttuk, hogy a versenyzők ülése arannyal van bevonva, ami visszaveti a hőt, valamint hogy az üzemanyagtankot az ülés és a motor közé helyezték.
Egy átlagos versenyhétvégén körülbelül 50 ember dolgozik, 6 mérnök, 6 szerelő, 8-10 gépészmérnök valamint az egyéb szakemberek. Később azt is megtudtuk, hogy ezek a fiúk szinte egész nap dolgoznak, de a munkaidő korlátozott, az autón a szabadedzés előtt 8 órával kezdhetik el a munkát, ami azt jelenti, hogy éjjel 3-kor. Regis mesélt az idén bevezetett előrevezetett kipufogórendszerről, aminek a lényege, hogy a kipufogógáz az autó közepénél fejti ki a hatását, tehát az áramlásának csökkenése, illetve növekedése nem zavarja meg az autó aerodinamikai egyensúlyát.
Grammok, milliliterek, másodpercek
A garázsból a boksz hátsó részéhez mentünk, ahol elkülönülve ültek a szakemberek, mindenféle gépek előtt. Az egyik ilyen különös gépet spektrométernek hívták, ami az olaj összetételét mutatja. A gép képes arra, hogy pár milliliterből megmondja, milyen állapotban van a motor. A behelyezett mintát pár másodperc alatt analizálja, hiszen a futam közben a szakembernek két perce van arra, hogy az eredményeket továbbítsa.
A spektrométer mellett egy kromatográf állt, amely azt vizsgálja, hogy az üzemanyag megfelel-e az FIA által előírtnak (Buemit pont egy ilyen hiba miatt küldték az utolsó rajtkockába a Német Nagydíjon). Az üzemanyag, amivel hajtják az autókat, átlagosan 80-100 oktánszámú. A francia azt is mondta, hogy ha nagyon gyorsan szeretnének menni, akkor 98-100-as oktánszámúra állítják be, viszont ha takarékoskodni szeretnének a benzinnel, 98 alá lövik be az értékeket. A fogyasztás nagyban függ az égés gyorsaságától is.
A következő helyszín a boksz azon eldugott része volt, ahol a telemetriai adatokat elemzik. Rengeteg monitor, mindegyiken más-más adat jelent meg, amiket mindössze pár ember kísért figyelemmel. Itt történik az autó beállítása is, aminek egyik legfontosabb része az időjárás-előrejelzés folyamatos szemmel tartása, hisz az injektorokat a páratartalomhoz kell állítani.
Egy kicsivel arrébb láttuk a KERS rendszert és a hozzá tartozó alkatrészeket, de ez szigorúan el volt kerítve, és csak pár pillantást vethettünk rá.
Még süti is járt
A szakadó eső miatt módosítani kellett a programunkon, visszatértünk a Lotus Renault GP motorhome-jába, ahol ebéddel fogadtak minket. Előételként paradicsomos-zöldséges tésztát kaptunk, majd a főétel sült csirkecomb volt burgonyával és sült padlizsánnal, desszertként pedig csokis süteményt szolgáltak fel. Épp mellettünk volt a csapat étkezdéje, így láttuk Bruno Sennát, Nick Heidfeldet valamint Vitalij Petrovot is, aki nem sokkal később át is jött a mi részünkbe, és leült a szemközti asztalhoz, tőlünk alig pár méterre.
Gumimelegítés és egyéb munkák 24/7
Amint az eső csillapodni látszott és a kávé is elfogyott, folytattuk utunkat a Red Bull Racing bokszába. Itt két hölgy vett át minket, Holly és Georgina, akik a túrát a gumiraktárban kezdték. Elmondták, hogy minden egyes keréknek külön helye van, és megmutatták a kerékmelegítő paplanokat is. Az abroncsokat általában 100 Celsius fokra melegítik fel a paplanra csatlakoztatható műszer segítségével. Az épület tetején külön terasz van kialakítva, aminek feljárójánál van egy lámpa, ami piros, ha nem mehetsz fel és zöld, ha felmehetsz.
A bokszban ismét láthattuk a szerelőket munka közben, akik hangos zene mellett jókedvűen rakták össze az autókat. Kint kérdéseket tehettünk fel Hollynak, akitől megtudtuk, hogy náluk 80-90 ember dolgozik egy hétvégén, de a gyárban 700-an. Elmondása szerint a szerelők munkája „24/7” munka, azaz nincs megállás, a hét minden napján, minden órában készenlétben kell lennie a dolgozónak.
A Lotus Renault-val ellentétben itt közösek a szerelők, mindkét pilóta autójáért ugyanazok az emberek felelnek. Ahogy elnéztük a fiúkat az autó körül, megállapítottuk, hogy nagyon fiatalok, amiben Holly is megerősített bennünket, amikor megérdeklődtük az átlagéletkort a bokszban. A szerelők 20-25 évesek, viszont a mérnökök 30 év körüliek, az ő szellemi munkájukhoz nagyobb tapasztalat kell.
Azt is megtudtuk, hogy a légkör borzasztóan nyugodt, még ha úgy is tűnik a tévéből, hogy nagy kapkodás van a bokszban. A csapatnál mindenkinek teljesen higgadtnak kell lennie, nyugodtan kell közölnie még a legrosszabb híreket is, hiszen csak hideg fejjel tudnak jó döntéseket hozni, soha nem veszíthetik el a fejüket.
A Red Bulltól átsétáltunk a Team Lotus garázsába, ahol Regis semmi olyat nem tudott mesélni, amit még nem hallottunk, így oda csak benéztünk.
Csütörtökön már buzog a paddock
Amint végeztünk a szemlével, visszatértünk a motorhome-ba, ahol ismét leültünk egy kávéra, majd kimentünk sétálni a paddockba a többi motorhome közé, ahol gyönyörködhettünk a monumentális építményekben, valamint láttuk elsétálni Alonsót, Schumachert, Alguersuarit, Buemit, Chandhokot, Sennát, di Grassit, Jenson Button édesapját valamint Lewis Hamilton öccsét is. Nick Heidfeldet sikerült is elcsípni egy közös kép erejéig, amikor éppen távozott a Lotus Renault motorhome-jából.
Három óra körül elindultunk kifelé a Hungaroringről, hiszen kezdődött a nézők tömegét vonzó hivatalos bokszutca-látogatás.