Bár szombat éjjel a meghekkelt weboldalán súlyos autóbalesetének hírét keltették, Jenson Button megnyerte a kiszámíthatatlan, őrült Magyar Nagydíjat. Az angol diadalát különlegessé tette, hogy első, 2006-os győzelme után újra a Hungaroringen, méghozzá pályafutása 200. Forma-1-es nagydíján nyert.
Igen nehéz körülmények között indult a verseny, a pilóták kivezető körös tapasztalatai szerint a szemerkélő eső miatt igen csúszós volt az aszfalt, a startot pedig tovább bonyolította, hogy míg a rajt-célegyenes bal oldala – azaz a a páratlan kockák oldala – a betétfutamoknak köszönhetően szárazabb volt, mint a versenyíven kívül eső jobb oldal. Az autókra átmenetei esőgumi (intermediate) került, de a felvezető körön is többen csúszkáltak.
Vettel jól eljött a rajtnál, mögötte a két mclarenes az első és második kanyarban küzdött, lökdösődött, de Button végül besorolt Hamilton mögé a 3. helyre. A két Mercedes a Ferrarik elé ugrott, Nico Rosberg a 4. helyre kapaszkodott, de a Felipe Massát is megelőző Fernando Alonso a második kör elején visszaelőzte Michael Schumachert majd Rosberget is, de később hibázott, a fiatalabb német újra elé került.
A pályán gyakorlatilag nem lehetett magabiztosan vezetni, mindenki borzasztóan csúszkált, köztük Vettel is, Hamilton az első körökben folyamatosan támadta. A címvédő az 5. körben csúszott túl a 2. kanyarban, a mclarenes átvette a vezetést.
Alonso a 6. körben hibázott, Massa megelőzte, de a 7. kör elején a spanyol a célegyenes végén könnyedén visszavette az 5. helyet. Massa a 8. körben a 2. kanyarban pördült meg, a gumifalnak is csapódott, de folytatni tudta a versenyt, Webber, Schumacher és Paul di Resta is a brazil elé került. Alonso a 9. kör elején előzte meg Rosberget, a 4. helyre kapaszkodott.
A 10. körtől az volt a kérdés, hogy a száradó aszfalton ki vált először slick gumikra. A 11. körre Webber, Massa, Rubens Barrichello és Vitalij Petrov vállalta a kockázatot, szuperlágyakra cseréltek. Egy körrel később a 3. helyen autózó Button is cserélt, majd a következőben a vezető Hamilton, az üldöző Vettel és Alonso is kiment a bokszba.
Az élmezőny cseréinek köszönhetően Michael Schumacher visszatérése óta első ízben futamot vezetett, igaz, mindössze egy kört. A melegebb gumikkal Button a 14. kör elején előzte meg Vettelt, Webber pedig ugyanezért tudta elvenni a 4. helyet Alonsótól.
A kerékcserék után a sorrend Hamilton, Button, Vettel, Webber, Alonso, Rosberg, di Resta, Schumacher, Massa és Kobajasi volt a pontszerző helyeken. Ezután viszonylag csendesebb szakasz következett, az élmezőnyben csak Massa próbálta támadni Schumachert, míg Hamilton kezdte elfogyasztani a gumijait.
A 25. körben Nick Heidfeldnek volt deja vu-je, a Spanyol Nagydíj 3. szabadedzéséhez hasonlóan a bokszkiállása után túlmelegedett az előre vezetett kipufogó, a bokszkijáratnál már lángokban állt a Renault, a német félrehúzódott és menekülnie kellett. A füstölgő fekete-arany járgány még körökig zavarta a kihajtó pilótákat.
A 26. körben Webber, Alonso és Massa megkezdte az élmezőny második kiállásait, utánuk Hamilton is cserélt, Vettel még maradt. A 28. körben Michael Schumacher búcsúzott a versenytől. Vettel csak ekkor ment ki, a 3. helyre ért vissza, de Webber a kivárás miatt egészen a nyakára került.
A pontszerző helyeken a futam felénél Hamilton, Button, Vettel, Webber, Alonso, Massa, a szokás szerint eltérő gumistratégián lévő Kobajasi, a szintén szuperlágy helyett lágyon versenyző Rosberg, di Resta és Rubens Barrichello sorakozott.
A Webber mögé beragadt Alonso a 37. körben próbált ritmust váltani egy kerékcserével. Az ausztrál csak a 40. körben reagált és a ferraristól eltérően szuperlágy helyett lágyakra váltott. A vezető Hamilton egy körrel később volt kint, ő szuperlágyat kapott. Button szintén lágyra cserélt a 43. körben, ekkor úgy látszott, hogy a Red Bull-osok és Button a végéig próbál menni, míg Hamiltonnak és Alonsónak még cserélnie kellett – a két szuperlágyas a tetejébe nem is volt gyors. Az eső valószínűsége közben elkezdett növekedni.
A 47. körben újra esni kezdett, a vizes pályán el is vette a vezetést a megpördülő Hamiltontól, a nagy kérdés az volt, ki mikor és milyen gumira vált. Alonso cserélt, de a spanyol esőgumi helyett lágy slicket kapott. Button vezetett, mögötte Hamilton, Vettel, Webber, Alonso, Rosberg, Massa, Petrov, Kobajasi és Alguersuari állt a pontszerző helyeken.
Button az 50. körben a szokásos helyen, a 2. kanyarban csúszott meg, Hamilton megelőzte, de a következő körben a célegyenes végén visszavette a vezetést, de csak a 2. kanyarig tartotta meg, csapattársa ott újra elment mellette.
A félig vizes, félig száraz pályán mindenki csúszkált, botladozott, a virgines Jerome D’Ambrosio még a bokszutcában is megpördült. Az esőre végül Hamilton reagált elsőként a gumik tekintetében, az 53. körre intermediate-ekre cserélt. Webber is kipróbálta az átmeneti abroncsokat, de egy körrel később visszaváltott a lágyakra. Hamiltonnak nem jött be az esőgumis húzás, lassú volt, Alonso megelőzte, két környi szenvedés után ő is visszaváltott a lágyakra, a 4. helyre került, de bokszutca-áthajtásos büntetést is kapott, amiért egy megforgásánál a fűre kényszerítette Paul di Restát, az 57. körben le is töltötte.
10 körrel a vége előtt Button maradt az élen, mögötte Vettel, Alonso, Webber, Hamilton, Massa, Kobajasi, di Resta, Buemi és Alguersuari állt, az utóbbi négy pilóta teljesen egymás nyakán, súlyosbítva a már lekörözött Sutillal és Perezszel.
A boly oda-vissza hullámzott, lökdösődött, közben Webber és Hamilton is próbálta áthámozni magát rajta, a mclarenes nyert rajta, Kobajasi lekörözése közben meg is előzte az ausztrált.
Az élen ezután már nem történt pozícióváltás, Button biztos kézzel behozta a célba a McLarent. Mögötte Vettel és Alonso ért a dobogóra. A további pontszerző helyeken Hamilton, Webber, Massa, a ragyogó di Resta, a 23. helyről induló Buemi, a mercedeses Rosberg és a másik Toro Rossó-s, Jaime Alguersuari ért be.
Button tökéletesen elégedett lehet a győzelemmel, de Vettel sem bánkódhat, ugyanis a 2. helyével tovább növelte előnyét a bajnokságban, hiszen az eddigi legközelebbi riválisai, Webber és Hamilton mögötte végeztek – 85 ponttal áll csapattársa előtt.
A Forma-1-es világbajnokság négy hét múlva a Belga Nagydíjjal folytatódik Spa-Francorchamps-ban.
Magyar Nagydíj, Hungaroring, 2011.07.31.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1
- Jenson Button
- McLaren-Mercedes
- 1:46:42,337
- 70
- 2
- Sebastian Vettel
- Red Bull-Renault
- + 3.588
- 70
- 3
- Fernando Alonso
- Ferrari
- + 19.819
- 70
- 4
- Lewis Hamilton
- McLaren-Mercedes
- + 49.338
- 70
- 5
- Mark Webber
- Red Bull-Renault
- + 49.7
- 70
- 6
- Felipe Massa
- Ferrari
- + 1:23.1
- 70
- 7
- Paul di Resta
- Force India-Mercedes
- + 1 kör h.
- 69
- 8
- Sebastien Buemi
- Toro Rosso-Ferrari
- + 1 kör h.
- 69
- 9
- Nico Rosberg
- Mercedes GP Petronas
- + 1 kör h.
- 69
- 10
- Jaime Alguersuari
- Toro Rosso-Ferrari
- + 1 kör h.
- 69
- 11
- Kamui Kobajasi
- Sauber
- + 1 kör h.
- 69
- 12
- Vitalij Petrov
- Lotus Renault GP
- + 1 kör h.
- 69
- 13
- Rubens Barrichello
- Williams-Cosworth
- + 2 kör h.
- 68
- 14
- Adrian Sutil
- Force India-Mercedes
- + 2 kör h.
- 68
- 15
- Sergio Perez
- Sauber
- + 2 kör h.
- 68
- 16
- Pastor Maldonado
- Williams-Cosworth
- + 2 kör h.
- 68
- 17
- Timo Glock
- Marussia Virgin Racing
- + 4 kör h.
- 66
- 18
- Daniel Ricciardo
- Hispania Racing
- + 4 kör h.
- 66
- 19
- Jerome D’Ambrosio
- Marussia Virgin Racing
- + 5 kör h.
- 65
- 20
- Vitantonio Liuzzi
- Hispania Racing
- + 5 kör h.
- 65
- 21
- Heikki Kovalainen
- Team Lotus
- kiesett
- 55
- 22
- Michael Schumacher
- Mercedes GP Petronas
- kiesett
- 26
- 23
- Nick Heidfeld
- Lotus Renault GP
- kiesett
- 23
- 24
- Jarno Trulli
- Team Lotus
- kiesett
- 17
- Legjobb kör: 1:23.415 Felipe Massa