Volt idő, amikor nagyítóval kellett keresnünk az igazán izgalmas Magyar Nagydíjakat. Hosszú évekig Nelson Piquet híres „budapesti taxis” előzése (Ayrton Sennával szemben) volt a legemlékezetesebb pillanat a legelső mogyoródi futamról, aztán jött Nigel Mansell 1989-es partizánrohama a Ferrarival, a tizenkettedik rajthelyről.
Jóindulattal az izgalmas versenyek közé vehettük még Mansell 1992-es hajráját, amikor egy késői kerékcsere után visszaverekedte magát Senna mögé, a második helyre a Williams-Renault-val, ami a bajuszos brit számára egyet jelentett az előre hozott világbajnoki címmel. Ezután viszont hosszú időre unalmas körözésbe fulladtak a hungaroringi futamok, elvétve akadt olyan előzés (vagy bármilyen manőver), amit érdemes lett volna megjegyezni.
Hosszú csend után végül 2006-ban először esett a Magyar Nagydíjon, ami alaposan megkeverte a lapokat. Jenson Button a 14. rajthelyről előretörve nyert, önmaga és a Honda első győzelmét aratva. Azóta szinte csak remek versenyeket láthattunk Mogyoródon: 2007-ben a McLaren-pilóták, Fernando Alonso és Lewis Hamilton viszonyának elmérgesedését, 2008-ban a vezető Felipe Massa Ferrari-motorjának felrobbanását, 2009-ben a kis brazil szerencsés kimenetelű balesetét és a KERS első futamgyőzelmét (Hamilton és a McLaren révén), tavaly pedig a két Red Bull-bika, Mark Webber és Sebastian Vettel feszült küzdelmét a győzelemért.
De a 2011-es Magyar Nagydíj izgalmai mindenen túltettek, megkockáztatjuk, eddig ez volt a legjobb F1-es futam a Hungaroringen.
Fernando Alonso már pénteken utalt arra, hogy a gumik fogják eldönteni a győzelem sorsát. A Red Bull-táborból kiszivárgott, hogy Vettelék háromszor, de akár négyszer is cserélhetnek a versenyen. Ez be is jött, de nem úgy, ahogy Alonsóék gondolták. Az esőfelelős úgy gondolta odafent, hogy jót tesz a közönségnek, ha a futam elején, majd később, a táv háromnegyedénél rászemetel a Hungaroringre. Jól gondolta.
Az már a Nürburgringen kiderült, hogy a McLaren nagyon gyors az ilyen hűvös, esőbe hajló időben, és Lewis Hamilton elég gyors volt ahhoz, hogy nyerjen. Ha már a rajtnál nem tudta megelőzni, űzte-hajtotta Vettelt, akit a hatodik körben hibázásra is kényszerített. Sebastian eddig arról volt híres, hogy nem követte el kétszer ugyanazt a hibát – hát most igen, a Nürburgringen is azért pördült meg, mert egyik kerékkel ráhajtott a fehér felfestésre. Onnantól fogva Hamilton diktált, egyedül Jenson Button tudott vele lépést tartani.
De az újra rákezdő eső megtréfálta a szuperlágy gumikon hajtó angolt: megpördült a sikánnál, és nagy igyekezetében visszafelé, a forgalommal szemben autózott, amit a szabályok szigorúbban tiltanak, mint a doppingellenőrzés kikerülését. Utóbbinál van két jokerük a pilótáknak, de szembemenésnél nincs; Hamilton megkapta a bokszutcán áthajtásos büntetést, ezzel (meg a korábbi intrermediate-gumis kalandjával) elhervadtak a győzelmi reményei.
A Hungaroring huplis, toldozott-foldozott kis boxutcája volt az események központja ezen a versenyen. A pilóták összesen 88-szor tértek be vagy hajtottak át rajta a verseny alatt, ami 2011-es rekord (Isztambulban 82, a négyórás montreali futamon csak 76 bokszlátogatást regisztráltak). Ebben benne foglaltatik a három büntetés is (A williamses Maldonado túllépte a bokszutcai sebességhatárt; a sauberes Pérez sárga zászló alatt előzte meg Kovalainen Lotusát; Hamilton sztoriját pedig már firtattuk).
A változékony, hol vizes, hol eső után felszáradó, hol meg száraz pályán szinte mindenki hibázott: Vettel lecsúszott az ívről a kettes kanyarban; Massa farral csúszott a gumifalnak; Alonso megpördült a hajrában; Schumacher koccant Massa Ferrarijával és kiállt… Csak egy vitéz maradt megingathatatlanul a nyeregben: Jenson Button, aki az ilyen időjárási viszonyok között érzi magát legjobban. A McLaren higgadtabbik pilótájának fogalma sincs, mitől ilyen jó az eső után felszáradó pályán, de az biztos, hogy nála jobban senki nem tud vigyázni a gyorsan kopó szuperlágy gumikra, és nem érzékeli olyan jól, mikor milyen gumi az ideális választás.
Hungaroring, 2006. Melbourne, 2010. Sanghaj, 2010. Montreal, 2011. Hungaroring, 2011. Mindenhol a pályán lévő víz és a gumik viszonyának pontos eltalálására volt szükség, és Jenson mindig tökéletesen mérte fel a helyzetet. Ennyi győzelem nem lehet a véletlen műve.
Miközben a McLaren és a Ferrari azt kívánja, bárcsak július elején kezdődött volna az idei szezon, a Red Bullnál (és konkrétan Sebastian Vettelnél) elhangzottak az első nyilatkozatok, amelyek arról árulkodnak, hogy már a bikások is belátják, hogy vége az egyeduralmuknak.
„Nem vagyok 100 százalékosan elégedett a teljesítményünkkel. A kocsi helyenként egészen gyors volt, de a McLaren és a Ferrari nagy léptekkel tör egyre feljebb, amit nem hagyhatunk. A nyári szünetben nagyon sok dolgunk lesz, ha vissza akarunk térni a korábbi nyerő formánkhoz” – mondta a címvédő a Hungaroringen.
Mark Webber, aki fogcsikorgatva küzdötte végig a Magyar Nagydíjat, a végén képtelen volt ellenállni Hamilton rohamainak, az angol futott be negyediknek, pedig a Hungaroringen állítólag nem is lehet előzni?
Mindez intő jel kell hogy legyen a Red Bull számára. A Ferrarinak (a McLarennel ellentétben) kifejezetten nem kedvez az előző két futamon tapasztalt hűvös, nyirkos idő. Alonsóék Spában még ki-ki versenyre számítanak, de Monzától fogva – amikor várhatóan sokkal kellemesebb lesz a klíma – meg akarják villantani a 150 Italia igazi tudását. Stefano Domenicali mindenesetre reménykedik. „Vettel előnye már kevesebb, mint száz pont Fernandóval szemben” – mondta a Ferrari csapatfőnöke Mogyoródon.
Irigyeljük az optimizmusát, de a tavalyi év tapasztalatai alapján fel kell hívnunk Signor Domenicali figyelmét arra, hogy sem a Red Bull, sem a McLaren nem mondta még ki az utolsó szót. A Mercedes már rég kiiratkozott a bajnoki esélyesek sorából, a Renault pedig lassan ugyanúgy kikopik pontszerzők közül.
A bajnokság második felének megkezdése előtt azonban jöhet egy jól megérdemelt, háromhetes szusszanás. Mindenki menjen el nyaralni, és tegye a saját KERS-ét töltőre!