Furcsa, de azok a nagy autógyártók – a BMW, a Toyota, a Renault -, amelyek két és fél évvel ezelőtt a hibridhajtás leghangosabb szószólói voltak, ma már nincsenek a mezőnyben. A BMW és a Renault 2009-ben csak négy futamon vetette be a fékenergia-újrahasznosító rendszert, míg a Toyota egyszer sem.
Tavaly a csapatok költségtakarékossági okokból pihenőre küldték a hibridrendszert, 2011-ben azonban – nem kis részben az új FIA-elnök, Jean Todt nyomására – visszatért a szerkezet, és immár minden istálló használja. A Mercedesnél már 2009 végére tökélyre fejlesztették a KERS-t, melynek előnyeit most a gyári csapat mellett a McLaren, a Force India és a Virgin is élvezi. A Ferrari a kezdeti nehézségeket legyűrve szintén üzembiztos KERS-t fejlesztett ki, az ő terméküket a Sauber és a Toro Rosso is használja.
A Red Bull és a Williams viszont teljesen egyedi utat választott, és bár a szezon elején különösen a bikásoknak sokszor meggyűlt a baja a szerkezettel, mostanra ezek is megbízhatóan üzemelnek. A Williams technikai igazgatója, Sam Michael szerint a fékenergia-újrahasznosító rendszernek egyre nagyobb jelentősége lesz az F1-ben, ezért a folyamatos fejlesztés elkerülhetetlen.
„A Forma-1-nek elöl kell járnia a technikai fejlesztések terén, ez mindig is így volt. Elég megnézni a fékrendszerek fejlődését, vagy a legfrissebb példát, a CFD-dizánjt (számítógépes folyadékdinamikai tervezés). Az aerodinamikai kialakítás az utcai autók hatékonyságában is komoly szerepet játszik, és az F1-ben óriási fejlődést értünk el a CFD-tervezéssel. Az autógyártók ebben a formában sosem fektettek volna pénzt ezekbe a fejlesztésekbe, az F1-ből viszont mindannyian profitálnak” – véli Sam Michael.
A Williams műszaki főnöke hasonló előrelépést vár az F1-es KERS továbbfejlesztésétől is. „Nem csak az akkumulátorokról (azok tartósságáról) van szó, hanem a lendkerekes energiatárolásról [ez a Williams KERS-ének sajátossága – a szerk.] és egyéb lehetőségekről, például a kipufogógáz hőjének felhasználásáról is.” Az F1-es mérnökök ezzel két legyet üthetnek egy csapásra: kreatív megoldásokat találhatnak ki, amelyek egyúttal a környezetet is kímélik.
„A legjobb úton indulunk el 2014-ben. Jelenleg körönként 6,6 másodpercig használhatjuk a KERS-t, három év múlva viszont 33 másodpercig. A mostani 2 megajoule helyett 4 MJ-nyi teljesítményt tárolhatunk, illetve használhatunk majd fel. Ez jelentős előrelépés.”
A Williamstől ősszel távozó technikai igazgató szerint a hibridek egyre fontosabb stratégiai tényezővé is válnak az F1-ben. „Ezek a rendszerek taktikai segédeszközként még fontosabbak lesznek. Nem tartom kizártnak, hogy akár az állítható szárnyakat, a DRS-t is kiválthatják” – véli Sam Michael.