Az 1970-es évek végén a Ferrari kanadai kiválósága, Gilles Villeneuve, illetve a Renault francia menője, René Arnoux számított az F1 két leggyorsabb pilótájának.

Az 1979-es Francia Nagydíjon ugyan nem ők, hanem Jean-Pierre Jabouille nyert a másik Renault turbóval, de Gilles és René második helyért vívott csatája sokkal jobban megmaradt az emberek emlékezetében, mint a turbómotor első győzelme.

„Nagyon kellemes emlék számomra az a verseny, akkor is, ha csak harmadik lettem. A legjobb F1-es cimborám ellen csatáztam – én sosem neveztem versenyzőnek Gilles-t, ő a versenypályák akrobatája volt! Villeneuve ellen csak így lehetett versenyezni: egyforma volt a temperamentumunk, nagyon hasonlított a versenyzésről alkotott felfogásunk; mindketten éhesek voltunk a sikerre” – emlékszik vissza a 63 éves francia.

Villeneuve és Arnoux a 80 körös verseny utolsó négy körében öt éles előzést és számtalan kísérletet mutatott be egymás ellen. A Ferrari és a Renault számtalanszor összeért, füstölve blokkoltak a fékező kerekek, de amikor leintették a futamot (Villeneuve lett a második, Arnoux harmadik), a két barát egymás nyakába borult, egymás vállát lapogatta a tomboló francia közönség vastapsa közepette.

Arnoux szerint a mai F1 nagy hibája, hogy a szabályok nem azokat védik, akik előzni akarnak, inkább büntetik az átlagosnál rámenősebb pilótákat, ahogy például Lewis Hamiltont Monte-Carlóban.

„Most 2011-et írunk, de még mindig arról a csatáról kérdez mindenki. Ennek több, mint 30 éve, de az, hogy még most is emlegetik, azt mutatja, hogy nagyon sok ember szívét megérintette, a rajongókét és a versenyzőkét is. Sajnálom, hogy a mai versenyzők legfeljebb csak a kanyarokban mernek összeérni. Ha azt művelnék, amit mi akkor Gilles-lel, félő, hogy börtönbe zárnák őket” – mondta Arnoux a crash.net-nek.

Az egykori Ferrari-pilóta szerint Sebastian Vettel a mai mezőny legjobb versenyzője, senki sem fogja tudni elvenni tőle a második vb-címét.

Arnoux (középen) 1982-es monzai győzelme után. A francia 7 diadala mellett 15-ször állt a dobogón
Arnoux (középen) 1982-es monzai győzelme után. A francia 7 diadala mellett 15-ször állt a dobogón

Arnoux (középen) 1982-es monzai győzelme után. A francia 7 diadala mellett 15-ször állt a dobogón

Arnoux (középen) 1982-es monzai győzelme után. A francia 7 diadala mellett 15-ször állt a dobogón


„Vettel nagyon erős, a tavaly megnyert bajnoki címe fejben kiegyensúlyozottá tette. Most már nagyon jól vezet. A pilótáknak vigyázniuk kell a motorra, mert csak bizonyos mennyiséget (nyolcat) használhatnak fel egy szezonban; aztán figyelniük kell a gumikra is, mert ha túlságosan erőltetik őket, hamar veszítenek a teljesítményükből. Vettelnek nyilván nagyon jó autója és jó csapata van – máskülönben nem tudna nyerni -, de szerintem ő rakja össze legjobban a részleteket, mindenki más szenved egy kicsit. A korához képest nagyon bölcs, ha ennyi mindennel meg tud birkózni.”

Fernando Alonsóról ez a véleménye: „Mindent megtesz, ami tőle telik. Néhány pályán jobb az autója (mint más pályákon) és a Ferrari jól halad a fejlesztéssel, de Fernando tudja, hogy előtte egy nagyon gyors versenyző van, egy remek autóval. Ha Fernando Alonsónak hívnak, nehéz lehet úgy kezdeni a versenyeket, hogy tudod, a második hely nagyjából a legtöbb, amit elérhetsz. Talán nyerhet még néhány futamot idén, de a bajnokság már kicsúszott a kezei közül.”

Lewis Hamilton bevállalós stílusa nagyon bejön a francia veteránnak.
„Hamilton időről időre szuper előretöréseket produkál, de utána visszaesik, mert a gumijai kikészülnek. Meg kell tanulnia vigyázni rájuk, mert ma már ez is a versenyzés része. Elég keveset hibázik. 2008-ban megnyerte ugyan a vb-címet, de azóta elkövetett néhány hibát, így az idei bajnoki cím is elérhetetlenné vált már számára. Nagyon nehéz dolga lesz, ha bajnok akar lenni.”

„A mai F1-ben csak akkor nyerhet valaki, ha valamelyik nagy csapatnál versenyez. Mindig ugyanazok viszik a sok pontot érő helyezéseket, és ha nem vagy az egyik ilyennek a tagja, nem is reménykedhetsz abban, hogy beférj a világbajnokság első négy vagy öt helyére” – véli René Arnoux.