A Mercedes istálló vezetőinek fél év kellett, hogy beismerjék: nem hogy idén, de még jövőre sem álmodhatnak győzelmekről az F1-ben.
Norbert Haug csapatvezető eleinte bízott Ross Brawn rendkívüli képességeiben (aki 2009-ben a teljesen esélytelennek tartott Brawn GP-ből világbajnok csapatot faragott), most viszont úgy gondolja, a Mercedes sem térhet el a legjobbak, a Red Bull, a McLaren és a Ferrari sikerhez vezető útjától.
„Ha a Red Bullt nézzük, nekik öt évig tartott, hogy felépítsék a mostani rendszerüket. Az első versenyüket Sebastian Vettel még egy Toro Rossóval nyerte, ami nagyon hasonlított az akkori autójukhoz. Minden tiszteletem az övék, de nekik is időbe telt (mire sikeresek lettek). Itt az ideje, hogy mi is belássuk, hogy időre van szükség az építkezéshez” – nyilatkozta Haug az Autosportnak.
„Nem két évvel későbbről beszélek, hanem még hosszabb időről. Ha kevesebb, mint öt év alatt a csúcsra érsz anélkül, hogy pénzt dobnál ki az ablakon – amit bizonyos csapatok [jelesül a Brawn GP] korábban megcsináltak -, akkor valami rendkívülit vittél végbe.”
A Mercedes 2009 végén vásárolta meg a Brawn-istállót, annak vezetőivel, fő mérnökeivel és üzemeivel együtt. Tavaly Nico Rosberg révén három dobogós helyezést értek el az Ezüstnyilak, idén viszont meg sem tudták közelíteni ezeket az eredményeket. A stuttgarti gárda legjobb eredménye Michael Schumacher montreali 4. helyezése 2011-ben. Haug szerint ott követtek el hibát, hogy túl magasra céloztak a szezon elején.
„Mondhatjuk, hogy a szezon előtti várakozásaink nem voltak elég pontosak. Gondok voltak az autó hűtésével, arra kellett koncentrálni, hogy azt megoldjuk. De ha egyszer elment melletted a vonat, nagyon nehéz utána futni és felkapaszkodni rá. Manapság nagyon intenzív fejlesztőmunka folyik a szezonban. Kérdezze csak meg a Ferrarinál, a McLarennél, vagy a Red Bullnál: mind azt fogják mondani, hogy minden egyes versenyre új fejlesztésekkel készülnek” – utalt a konkurenciára Norbert Haug.
A Mercedes motorsportfőnöke szerint az sem segíti a csapat látványos fejlődését, hogy minden idők legerősebb F1-es mezőnye csatázik a pályán.
„Idén nagyon, nagyon kemény mezőnybe csöppentünk, az ellenfeleink valószínűleg erősebbek, mint bármikor a Forma-1 történetében. Három csapat tudott versenyt nyerni, a McLaren és a Ferrari is olyan helyzetbe került, hogy akár többet is nyerhetett volna. Nyilván, a Red Bull nyert legtöbbször (idén), de a két riválisunk nagyon látványosan utolérte őket, mi pedig a negyedik helyet foglaltuk el mögöttük.”
Haug szerint a Mercedes, ha kevésbé látványosan is, de azért fejlődik.
„Az első két futamon még nagyon szenvedtünk, de azt hiszem, a csapatért beszél, hogy a harmadik versenyen (Sanghajban), amelyik teljesen eltérő volt az előzőekhez képest, tizennégy körön keresztül vezettünk. Ausztráliában a lemaradásunk még 2,3% volt, Malajziában 2%, Kínában 1%, Törökországban 0,6% – több, mint fél másodperc -, Spanyolországban 2%, Monacóban 1,5%, Kanadában 1,1%, Nagy-Britanniában 1,1% és Németországban 1,3%. Mindez arra utal, hogy valamelyest stabilizálódott a helyzetünk.”