Spa-Francorchamps – Monte-Carlo, Silverstone és Monza mellett – már a Forma-1-es világbajnokság legelső, 1950-es szezonjában is vendégül látta a száguldó cirkusz mezőnyét. Idén 56. alkalommal látogat el Belgiumba a díszes társaság, de az Ardennek fenyvesei között kanyargó ring korábban Nivelles-lel és Zolderral volt kénytelen megosztozni a Belga Nagydíj rendezésén.
Idén rendkívül hosszú, közel egyhónapos nyári szünet után kerekedik fel újra a mezőny, hogy Sebastian Vettel (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), valamint a McLaren-pilóták eldöntsék maguk közt a világbajnoki cím sorsát. Elméletileg Mark Webbernek is van még esélye, hogy befogja világbajnok csapattársát, ám az ausztrálnak ehhez alaposan fel kell kötnie a gatyáját, Vettellel szemben ugyanis ő idén még nem tudott versenyt nyerni az RB7-essel.
Ha bármelyik F1-es pilótát megkérdezik, melyik a kedvenc pályája, Spa biztosan az első kettőben szerepel. A változatos, hegyre fel és völgybe leívelő kanyarok, a fullgázzal bevett, ezért egyenesnek számító hajlatok olyan vezetési élményt nyújtanak, amilyenhez egyetlen más pálya sem fogható. És persze ott van a domb tetején balra kanyarodó, mégis teligázon bevett Eau Rouge, amelyről mindenkinek megvan a maga kis legendája.
A „Vörösvíz” jellegzetessége, hogy mivel a domb tetején nagy sebességű irányváltás történik, egy nem tökéletesen beállított versenyautó rövid időre elveszítheti a tapadását, és a meglepett pilóta egykettőre a gumifalban találhatja magát, ahogy Giancarlo Fisichellával megesett 2006-ban, vagy Jacques Villeneuve-vel és Ricardo Zontával 2000-ben. Technikai értelemben az Eau Rouge nehézsége, hogy a hatalmas, 5,5 G-s oldalerők miatt a szelepek kenése kihagyhat, ami hosszabb távon motorhibához vezethet.
„Spa mindig is az egyik nagy kedvencem volt – ez egy olyan hely, ahol igazán érzi az ember, hogy a limiten versenyez, ami nagyszerű fíling egy F1-es kocsiban” – dicséri a pályát a tavalyi győztes, Lewis Hamilton. „A Pouhon, vagy a Blanchimont kanyar azért fantasztikus, mert olyan gyors. Főleg a Pouhon,ahol a gumik tapadásának határán autózunk, miközben finoman játszunk a gázpedállal, és közben igyekszünk kevés sebességet veszíteni a kormányzás miatt. Ha ezt sikerül jól bevenni, óriási élmény” – mondja Hamilton.
Mark Webber tavalyi pole-köre
A gyors és közepesen gyors kanyarok miatt Francorchamps-ban fogják az eddigi leglaposabb (legkisebb leszorítóerőt termelő) szárnyállásokat használni a versenyzők. De ez csak akkor igaz, ha száraz marad a pálya, esőben ugyanis kompromisszumot kell kötni, meredekebbre kell állítani a szárnyakat a megfelelő kanyarstabilitás érdekében. Az előzést megkönnyítő DRS-zónát a Kemmel egyenesen jelölték ki a versenyre, az egyébként az edzéseken teljesen szabadon használható eszközt azonban biztonsági okokból ezúttal tilos lesz az Eau Rouge-ban bevetni.
A nyári szünetben ugyan a csapatok két hétre bezárták kapuikat, de a szélcsatornai fejlesztések és a számítógépes szimulációk folytatódtak, ezekre ugyanis nem vonatkozik a tiltás. Ez a magyarázat arra, hogy a Red Bull vadonatúj alvázzal és hátsó szárnnyal, a McLaren és a Ferrari új első légterelőkkel, a Sauber, a Force India és a Williams pedig szintén új, kifejezetten a most következő gyors pályákra (Spa, Monza) kifejlesztett hátsó szárnnyal áll elő. A vb-tabellát toronymagasan vezető Red Bull szezonvégi fejlesztése azért is indokolt, mert a bikások a nyári futamokon elvesztették a szezon elején még meglévő, óriási fölényüket; a Ferrari és különösen a McLaren most már minden pályán nagyon gyors.
Ez történt tavaly
A jelenlegi mezőnyből Michael Schumacher a legeredményesebb Spában, a Mercedes GP veteránja már hatszor (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002) tudott nyerni az Ardennekben. Nem véletlenül nevezik a németek „Schumi király nappalijának” a belga helyszínt. A sztorihoz tartozik, hogy Michael nyert 1994-ben is, de az emlékezetes alvázbotrány (a Benetton alvázába épített falap 1 centivel vékonyabb volt a megengedettnél) miatt utólag kizárták a fölényesen nyerő kerpenit.
Rajta kívül Felipe Massa és Lewis Hamilton büszkélkedhet győzelemmel a mai mezőnyből, a brazil 2008-ban a mclarenes büntetése után lett első, míg az angola tavaly nyert, Mark Webber (Red Bull) és Robert Kubica (Renault) előtt. Az eddigi 11 versenyből hatot megnyerő Sebastian Vettelt eddig elkerülte a szerencse Spában. Sebastian legjobb eredménye a 2009-es harmadik helyezés, amikor a középmezőnyből küzdötte fel magát a dobogóra.
Az idei Belga Nagydíjra változékony időjárást jósolnak a meteorológusok, ezért most sem lehet egyértelmű erősorrendet felállítani. Az első szabadedzésre pénteken 10 órától, a másodikra 14 órától kerül sor. Szombat délelőtt 11-kor kezdődik a harmadik szabadedzés, amelyet délután kettőkor a kvalifikáció követ. Az 56. Belga Nagydíj vasárnap 14 órakor rajtol, a versenytáv 44 kör, 308,052 kilométer lesz.