A Forma-1-es csapatoknak a versenyhétvégékre a Pirelli pilótánként hat szett keményebb és öt szett lágyabb keverékű abroncsot szállít. A szabadedzések után a keményekből három, a lágyakból két garnitúrát kell leadni, így az időmérőre és a versenyre három-három szett marad mindkét keverékből.
A pilóták a kvalifikáción és a futamon is a lágyabb gumikat részesítik előnyben, a Pirelli adatai alapján gyakorlatilag mindig marad legalább egy teljesen érintetlen garnitúra kemény a versenyhétvégék után, azaz feleslegesen gyártják és szállítják őket. Az olasz cég motorsportfőnöke szerint a pazarlásnak szabályváltoztatással kellene véget vetni.
„Az egyik érdekes dolog volt számunkra, hogy némelyik csapat nem is ment a Q3-ban. Kielemeztük, a csapatok pedig azt mondták, azért, hogy gumit spóroljanak. Az a bizarr ebben, hogy a futamok végén minden csapatnál volt egy-egy érintetlen szett, ez így nincs rendben. Az ok elég egyszerű: a versenyeken csak egy garnitúra keményebb gumit használnak – a nagy csapatoknál esetleg kettőt, ha az időmérőn a Q1-ben is elhasználnak már egyet -, szóval marad egy, vagy a kisebb csapatoknál kettő garnitúra vadonatúj gumi” – magyarázta Paul Hembery.
A Pirelli-főnök szerint 2012-től érdemesebb lenne 5-5 szett keményebb és lágyabb gumit vinni vagy akár megfordítani az arányt és a csapatok által preferált lágyabb keverékekből adni 6 szettet. A gyártó hétvégenként – az esőgumikkal együtt – több mint 1800 darab abroncsot szállít, de ha a keményekből egy-egy garnitúrával kevesebbet vinne, a számot 100-zal lehetne csökkenteni.
„Ha ragaszkodnak a mostani szabályokhoz, akkor jelezni fogjuk az FIA-nak, hogy nincs értelme a hat és öt szettnek, legyen inkább öt és öt, hogy spóroljunk egy kicsit. Ha nem hajlanak a szabályváltoztatásra, megmutathatjuk a statisztikákat is, amelyek bizonyítják, hogy 100 százalékosan biztos, hogy nem használják a csapatok a keményeket, szóval kidobott pénz, változtassunk. Nekünk ez pénzbe kerül, a csapatok meg nem is hasznosítják.”
„Erre csak a tapasztalatok útján jöttünk rá, előre nem láthattuk, de mostanra világos, nonszensz azért gumikat szállítgatni, hogy ne is használják őket.”
Hembery hozzátette, hogy egyelőre nem minden csapatnak tetszik az ötlet, így a szabályváltoztatás sorsa bizonytalan, ugyanis a következő évre vonatkozó előírások ilyen késői módosításához az FIA szándéka mellett mind a 12 induló alakulat egyetértése is kell, ezért még tárgyalni fognak.
A pirellis elmondta, hogy részükről az is lehetséges, hogy az időmérőre és a versenyre maradt hat szett gumi közül kettő legyen kemény, három lágy, a kvalifikációra pedig gyártsanak egy-egy szett speciális időmérős gumit is. Hembery szerint a nézőknek és a pilótáknak tetszik az ötlet, de a csapatok egyelőre ezért sem kapkodnak annyira.