A 2010-ben Lotus Racingként bemutatkozott, idén Team Lotusként futó maláj-brit csapat mindkét évben a legjobb újoncként szerepelt és szerepel, de a nagyokkal 32 futam után sem tudja felvenni a versenyt, a középmezőnyt nem fenyegetik.

A csapat tulajdonos-főnöke, Tony Fernandes Monzában arról beszélt, hogy ha 2012-ben sem sikerül a várt áttörés, lejár a mostani vezetés kegyelmi ideje, személycserék jönnek majd.

„A jövő évben már tényleg le kell tennünk a névjegyünket – ha nem, akkor feladom. Úgy értem ezt, hogy akkor változtatásokra lesz szükség. A jövőre nem javulunk, ugyanígy 10. leszünk, akkor valaki nem végzi jól a munkáját, a főnök pedig én vagyok” – mondta a maláj üzletember.

A Lotust műszaki téren a kezdetektől fogva az egykori Jordan-, Benetton-, Toyota- és Force India-mérnök, Mike Gascyone vezeti, Fernandes szerint pedig az angol is tudja, mit vár tőle.

„Mike lesz az első, aki elismeri a kudarcot, ha nem sikerül a középmezőnybe jó autót építenie úgy, hogy mi mindent megadtunk számára ehhez. De őszintén úgy gondolom, hogy fantasztikus munkát végzett eddig azzal, hogy idáig jutottunk, jövőre viszont már senkinek nem lesz biztonságban az állása.”

A csapatfőnök elmondta, hogy a monzai időmérőn kisebb fogadásra hívta a csapattagokat azt illetően, hogy egy év múlva milyen eredmény várható tőlük ugyanott.

„A pilótáinkat jó autóban szeretném látni. Jövőre olyat adunk nekik! Megkérdeztem Mike-ot és a többieket a pitwallon, hogy oké srácok, jövőre ugyanitt hogyan kvalifikálunk, fogadjunk! Az általános vélemény a 14-15. hely volt, egy valaki kilencediket is mondott. Szerintem is a 14-15. hely a reális, az jó előrelépés lenne.”

Fernandes szavaira Gascoyne is reagált egy frissebb interjúban, a mérnök bízik a 2012-es kilátásokban, nem félti az állását.

„Tony jól teszi, hogy célokat tűz ki számunkra, nagyobb nyomást úgy sem tudna helyezni ránk, mint amit mi magunk vállalunk fel. A harmadik év, mindenki számára ez a nagy cél. Folyamatosan építettük a csapatot, van alapja annak, hogy jobbak legyünk, mint idén.”

„A Toro Rossóval és a Williamsszel szeretnénk küzdeni. Nekik vannak a miénkhez hasonló erőforrásaik. 2012-ben lesz először, hogy nem kerül új motor és sebességváltó az autóba (marad a Renault-Red Bull-csomag), stabil a csapat és sokkal komolyabb a tervezőrészleg, mint tavaly. A Williamsnél is visszük a szélcsatornás programot, tehát tavalyhoz képest megdupláztuk az ott töltött időt. Szóval tényleg van alapja annak, hogy miért lehetünk jobbak.”

„Tony csak annnyit akart világossá tenni, hogy mindannyian érezzük a nyomást a csapatnál. Egyesek ezt úgy értelmezték, hogy fejek fognak hullani, de szerintem csak azt akarta ezzel mondani, hogy mindannyian nyomás alatt vagyunk.”

A Lotus a hétvégén jelentette be, hogy 2012-re is szerződést hosszabbított a veterán Jarno Trullival, a pletykák szerint Heikki Kovalainen pedig hamarosan újabb kétéves szerződést kap, tehát a versenyzői felállás is állandó marad az alakulatnál.