Két héttel ezelőtt Monzában lezárult a 2011-es idén európai szakasza, a hétvégén a Szingapúri Nagydíjjal megkezdődik a tengerentúli versenyek jelentette hajrá.

A Forma-1-ben 2008-ban bemutatkozott Szingapúr a versenynaptár egyetlen éjszakai utcai versenye, egyben az idény egyik legnehezebb futama is. A délkelet-ázsiai városállam utcáin kialakított 5073 méteres pályán az idény második legtöbb, szám szerint 23 kanyarja várja a pilótákat, a forróság, a páratartalom, a huplis aszfalt, a közeli falak, a csatornafedelek, az agyonterhelt fékek és az időzónán kívüli munkabeosztás együttesen óriási kihívást jelentenek a pilóták, a csapatok és az autók számára is.


Ami az esélyeket illeti, korábban azt írhattuk volna, hogy a kanyargós helyszín különösen kedvez a kivételesen jó leszorítóerejű Red Bullnak, de az épp ellenkező jellegű Spa és Monza után – mindkétszer Sebastian Vettel nyert – nem sok értelme van ilyesmiről beszélni, az RB7-esnek egyszerűen minden pálya fekszik, az első számú favorit így most is a címvédő.

Bár a bajnoki címekért már gyakorlatilag nem folyik verseny, a McLarennél és a Ferrarinál is azt mondogatják, hogy az egyes futamgyőzelmekről továbbra sem mondtak le, természetesen Szingapúrban is ez a cél.

A Ferrari bevallása szerint erre a hétvégére hozza az utolsó idei fejlesztési csomagját. A csapat bizakodhat, ugyanis az autó még gyenge korában, az idény elején is erős volt a hasonló jellegű monacói helyszínen, a Pirelli által mostanra szállított szuperlágy és lágy gumik pedig szintén kedveznek nekik. A statisztika is mellettük áll, hiszen az eddigi három futamból kétszer (2008-ban és 2010-ben) Fernando Alonso győzött, ezúttal is esélyesként kell számolni vele.

A McLarennél úgy látják, hogy nekik is fekszik majd Szingapúr, bíznak benne, hogy ha időmérős tempóban nem is, a versenyen már a Red Bull kihívói lesznek, a csapatfőnök, Martin Whitmarsh a 2009-es győztes Lewis Hamilton és Jenson Button előzési képességeivel is számol.

Győzelmi esélyesként előre nem lehet mást említeni, de Szingapúr ezzel együtt komoly bizonytalansági faktort jelent, hiszen az utcai pályán jellemző a baleset, az autótörés, szinte garantált a biztonsági autó pályára lépése, ami minden stratégiát boríthat, meglepetést is hozhat.

Szintén nagy kérdés az időjárás: a hét közepén mindhárom napra esőket jósoltak, és bár azóta csökkent ennek az esélye, Szingapúrban sosem lehet kizárni egy hirtelen zuhét – a nagy számok törvénye alapján pedig gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy előbb vagy utóbb meglegyen az első vizes éjszakai verseny…

Bár a pálya számos helyen elég széles, azért itt elkél az előzési segítség: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hétvégére egy DRS-zónát jelölt ki. A nyitható hátsó szárny használatához szükséges egy másodperc alatti követési távolság a mérési pontja a 4. kanyarnál lesz, az aktiválási zóna 230 méterrel az ötös kanyar előtt kezdődik. A szárnyak a kanyar után 35 méterrel nyílnak, egy viszonylag hosszú egyenesre lendületet adva a pilótáknak.

F1: Nyerhet-e Vettel az utcai balhéban? 1
F1: Nyerhet-e Vettel az utcai balhéban? 127


Ahogy a felvezetésben írtuk, a hétvége a bajnokság – legalábbis az egyéni küzdelem végét is hozhatja, az óriási előnyben lévő Vettel végső sikeréhez még csak nagy csodára sem lesz szükség. A német most vasárnap minden idők legfiatalabb kétszeres bajnoka lehet, ha győz, miközben Alonso nem lesz dobogós, Button és Webber pedig legfeljebb harmadikként ér be.

A címvédő még úgy is bajnok lehet, ha nem győz, de így már nagyobb szerencse kell. Ha második lesz, Alonso legfeljebb 8., Button és Webber 5. lehet, Hamilton pedig nem győzhet; míg Vettel 3. helye esetén a ferraris nem végezhet előbb a 9. helynél, Button és Webber a hetediknél, Hamilton pedig a negyediknél – ilyet azért nehéz lenne összehozni.

Hogy hogyan alakul? Vasárnap meglátjuk. A szombati időmérő a mi időnk szerint délután 16 órakor, míg a másnapi futam a szokásos időpontban, 14 órakor kezdődik.

F1: Nyerhet-e Vettel az utcai balhéban? 128