Ma délelőtt levél érkezett a Hungaroring Zrt. pr- és kommunikációs tanácsadójától, benne egy szerkesztett beszélgetéssel a cég elnök-vezérigazgatójával. Nagy szerencse, hogy kisegítettek ezzel az anyaggal, mert nemrég mindhiába próbálkoztunk interjút készíteni Gyulay Zsolttal.

Lencsés Csaba kollégánk legalább hatszor beszélt a szöuli olimpia kétszeres bajnokának munkatársaival, de mindannyiszor széttárták a kezüket, hogy az elnök úr pont azon a héten sem lesz elérhető, hogy legalább egy időpontot kapjunk a beszélgetésre. Kérdezési lehetőség híján a kapott anyagot közöljük most.

Noha sokan mondogatták eddig, hogy a Forma-1 magyarországi futama csak viszi a pénzt, a most elkészült tanulmány alapján kiderült, ennek pont az ellenkezője igaz. Az idei, július 31-én, a Hungaroringen megrendezett 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj kis híján 20 milliárd forintot hozott az országnak, amiből 13 milliárd konkrét bevétel. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy véli, feketén-fehéren kiderült, megéri az országnak F1-es futamot rendezni.

Sokáig és sokan kételkedtek abban, hogy Magyarországnak igenis megéri Forma-1-es futamot rendezni. A most elkészült tanulmány Ön szerint végleg pontot tehet e kétkedésre?
Gyulay Zsolt: Tíz esztendő után nemrég újra elkészült az a több mint százoldalas tanulmány, amely azt volt hivatott kimutatni, vajon az immár 26. alkalommal megrendezett Magyar Nagydíj nyereséget vagy veszteséget termel a hazai gazdaság számára, milyen befolyással van a magyar GDP-re a száguldó cirkusz mogyoródi viadala. Vizsgálta a Hungaroring Sport Zrt. tevékenységét, hogy a cég mennyi alvállalkozót foglalkoztat, mennyi nézőt lát vendégül, milyen a hotelek kihasználtsága a verseny időszaka alatt, az F1-es közönség összetételét, és azt, hogy a hazánkba érkező turisták átlagosan mennyit költenek. Nos, egyértelműen kiderült, szó sincs ráfizetésről, hisz például az idei futam kis híján 20 milliárd forint bevételt jelentett Magyarország számára.

Az említett összeg pénzben realizálódott, vagy ennél azért összetettebb a számítás?

Gy.Zs.: Ez a hatalmas összeg természetesen nem mind mérhető pénzben, hisz például a televíziós közvetítéseket megközelítőleg százmillióan látták, közben folyamatosan feltűnt a képernyőn a pályára két ponton ingyen felfestett „Visit Hungary” logó. Ha ennek a televíziós reklámértékét kiszámoljuk, akkor megközelítőleg hatmilliárd forint értékű országimázs hírverést kapott az ország világszerte. Ugyanakkor 6,3 milliárd forint volt az összbevételből az adó- és járulékbevétel.

A gazdasági recesszió illetve a lengyel Robert Kubica sérülése miatt tartani lehetett attól, hogy a 2011-es magyar versenyre jóval kevesebben fognak kilátogatni, mint korábban. Ráadásul idén nem volt éppen nyári meleg július utolsó hétvégéjén?
Gy.Zs.: Noha az időjárás egyáltalán nem kedvezett az idei futamnak, a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj négy napja alatt 200 ezren kilátogattak a Hungaroringre. A csütörtöki bokszlátogatás alkalmával 35, a pénteki két szabadedzésen 45, szombaton 55, míg a vasárnapi futamra 65 ezren voltak kíváncsiak a magyar verseny eseményeire. A jegyvásárlási adatokból az is kiderült, hogy a belépők közül a célegyenesre ráfordító kanyarnál található Red Bull tribünre szóló jegyeit száz százalékosan sikerült értékesíteni, míg a másik két legnépszerűbb hely a nézőtéren a Silver 7 és 8 volt, ahol közel 98 százalékos az eladási mutatónk.

Miként oszlott meg a futamra kilátogatók aránya a magyar és a külföldi szurkolók között?
Gy.Zs.: A mogyoródi pályára kilátogató szurkolók mintegy 80 százaléka külföldi – elsősorban német, holland, olasz és brit -, akik közül a jelentős többség nemcsak kizárólag a futam idejére érkezett Magyarországra, hanem a kedvező nyári időpont miatt a szabadságuk egy részét is Magyarországon töltik, ezzel is emelve a hazai turisztikai bevételeket.

Amikor átvette a Hungaroring Sport Zrt. irányítását, bejelentette, a pálya hasznosítását visszaveszik saját hatáskörbe. Milyen sikerrel végzik ezt a feladatot?

Magyarországnak megéri a Forma-1 1
Magyarországnak megéri a Forma-1 7


Gy.Zs.: A Hungaroring az idén saját kezébe vette a pályahasznosítást, ennek köszönhetően ez évben növelte is a bevételeit, és az a célunk, hogy több, nagy tömegeket vonzó rendezvényekkel sikerüljön nullszaldósra kihozni a működésünket. Büszkék lehetünk a tanulmányban olvasható mutatókra, és az a célunk, hogy a Hungaroring az egyéb más sportesemények, rendezvények segítségével egész évben jól és eredményesen működjön.

Éppen ezért nagy öröm a számunkra, hogy a túraautó-világbajnokság mezőnye, köztük Michelisz Norberttel, jövőre megint visszatér hozzánk. A 2012-es verseny már nem lesz ingyenes, hiszen a jogdíjat, ami töredéke az F1-es jogdíjnak, ki kell fizetnünk, és nem szeretném ennek terhét kizárólag az állam vállára rakni. De ígérem, olyan konstrukciót dolgozunk ki a szurkolók számára, ami abszolút a magyar pénztárcákhoz fogja igazítani a belépők árait.