A rajtnál nem történt nagyobb incidens vagy baleset, de a pole-ból induló Sebastian Vettel a kelleténél talán agresszívebben védekezett Jenson Button ellen, az angolt kíméletlenül és talán az illőnél több irányváltással tolta félre. Az esetet vizsgálták is, de a stewardok végül nem látták indokoltnak a büntetést.
Buttont meg is előzte Lewis Hamilton, mögöttük Massa, Alonso, Webber maradt a helyén, Michael Schumacher, Paul di Resta és Adrian Sutil lépett előrébb, miután Kobajasi Kamui beragadt a startnál. Az utolsó pontszerző helyen Vitalij Petrov maradt.
A 6. körben Alonso megelőzte Massát, a 8. körben pedig Button Hamiltont, akinek hirtelen fogytak el a gumijai. Cserélnie kellett, majd egy körrel később Vettel is ment a bokszba, utána Button, Alonso és Webber is kint járt a 11. körben.
Az első cserék után a sorrend Vettel, Button, Alonso Hamilton, Massa, Webber, Petrov, Schumacher, Perez, Sutil volt a pontszerző helyeken – a renault-s orosz hosszú első etapos stratégián volt. Egy darabig a top10-ben volt Sebastien Buemi is, de a svájci autójára rosszul került fel a bal első kerék a cserénél, így félre kellett állnia, kiesett.
A 20. körben megindult a második kerékcsere-hullám. Vettel és Webber indított, Button a következő körben ment ki. A címvédő nagyon óvatos volt a kivezető körén, így a mclarenes elé tudott visszajönni, megszerezte a virtuális vezetést.
Szingapúr után újra összeakadt Massa és Hamilton, amikor a 22. körben a mclarenest megpróbálta megelőzni a brazil a bokszkiállását megelőzően a 130R és a sikán között. A Ferrariról leszakadt egy szárnydarab, és mivel a pálya egyik kritikus szakaszán volt, pár kör után úgy döntött a versenyigazgatóság, hogy a takarítás idejére beküldik a biztonsági autót.
A safety car nem jött jól az élmezőnynek, hiszen pár körrel korábban jártak kint, míg mások – például Schumacher – „ingyen” cserélhettek, a tetejébe pedig megint bekerült a két Virgin a sűrűjébe.
A biztonsági autó négy kör után, a 28. kör végén távozott, Button trükkösen, kivárva indította az újrarajtolást, összesűrített mindenkit maga mögött, de aztán ügyesen húzott el, nem adott esélyt Vettelnek a támadásra.
A pontszerzők sorrendje ekkor Button, Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton, Schumacher, Perez, di Resta és Petrov volt.
Az élmezőny harmadik cseréit Vettel nyitotta, amikor a 35. körben feltette a közepes keveréket. A címvédő nem túl szerencsés helyre, az utolsó pontszerző pozícióért küzdő Rosberg és Sutil mögé ért vissza. Nem is járt jól, mert Alonso később cserélt és a német elé tudott bejönni.
10 körrel a vége előtt Button vezetett, mögötte Alonso és az őt üldöző Vettel, majd Webber, Hamilton, Schumacher, Massa, Perez, Kobajasi és di Resta sorakozott a top10-ben. A pontszerző helyek végén és határán Kobajasi, Petrov, Rosberg és di Resta küzdött, több pozíciócsere is volt, miután a sauberes japán gumijai elkoptak.
Ahogy Szingapúrban Button, a futam utolsó köreire Alonso gyorsult be a vezető angolhoz képest, a ferraris egyre közelebb került hozzá, Vettel hátulról figyelte, hogy kié lesz a győzelem, esetleg nyílik-e számára is valamilyen lehetőség.
Button az utolsó két körre belehúzott, a dobogós pozíciók végül nem változtak. A mclarenes megszerezte idei harmadik futamgyőzelmét, Alonso egy szép dobogót hozott a Ferrarinak, persze a legnagyobb diadalt Vettel aratta: harmadik helyével minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett. A győztes egyébként nem ment levezető kört, a célba érés után rögtön behúzódott a bokszutca kijáratához.
A további pontszerzők Webber, Hamilton, Schumacher, Massa, Perez, Petrov és Rosberg lettek – a mercedesesnek a friss gumis stratégiával sikerült a top10-be kapaszkodnia.
A 2011-es Forma-1-es idény a jövő hétvégén a Koreai Nagydíjjal folytatódik.
Japán Nagydíj, Szuzuka, 2011.10.09.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1
- Jenson Button
- McLaren-Mercedes
- 1:30:53.427
- 53
- 2
- Fernando Alonso
- Ferrari
- + 1.160
- 53
- 3
- Sebastian Vettel
- Red Bull-Renault
- + 2.006
- 53
- 4
- Mark Webber
- Red Bull-Renault
- + 8.071
- 53
- 5
- Lewis Hamilton
- McLaren-Mercedes
- + 24.268
- 53
- 6
- Michael Schumacher
- Mercedes GP Petronas
- + 27.120
- 53
- 7
- Felipe Massa
- Ferrari
- + 28.240
- 53
- 8
- Sergio Perez
- Sauber
- + 39.377
- 53
- 9
- Vitalij Petrov
- Lotus Renault GP
- + 42.607
- 53
- 10
- Nico Rosberg
- Mercedes GP Petronas
- + 44.322
- 53
- 11
- Adrian Sutil
- Force India-Mercedes
- + 54.447
- 53
- 12
- Paul di Resta
- Force India-Mercedes
- + 1:02.326
- 53
- 13
- Kamui Kobajasi
- Sauber
- + 1:03.705
- 53
- 14
- Pastor Maldonado
- Williams-Cosworth
- + 1:04.194
- 53
- 15
- Jaime Alguersuari
- Toro Rosso-Ferrari
- + 1:06.623
- 53
- 16
- Bruno Senna
- Lotus Renault GP
- + 1:12.628
- 53
- 17
- Rubens Barrichello
- Williams-Cosworth
- + 1:14.191
- 53
- 18
- Heikki Kovalainen
- Team Lotus
- + 1:27.824
- 53
- 19
- Jarno Trulli
- Team Lotus
- + 1:36.140
- 53
- 20
- Timo Glock
- Marussia Virgin Racing
- + 2 kör
- 51
- 21
- Jerome D’Ambrosio
- Marussia Virgin Racing
- + 2 kör
- 51
- 22
- Daniel Ricciardo
- Hispania Racing
- + 2 kör
- 51
- 23
- Vitantonio Liuzzi
- Hispania Racing
- + 2 kör
- 51
- 24
- Sebastien Buemi
- Toro Rosso-Ferrari
- kiesett
- 34
- Legjobb kör: 1:36.568 Jenson Button