A Forma-1-es csapatok 2008 nyarán alapították meg érdekegyeztető és -védelmi szervezetüket, a FOTA-t. A FOTA 2009-ben sikeresen szegült ellen az akkori FIA-elnök, Max Mosley költségcsökkentési terveinek, gyakorlatilag megbuktatták az angolt, és egy egymás közötti megállapodás, az ún. RRA (Resource Restriction Agreement – forrásszűkítő egyezmény) keretében szabályozták a költekezést.
Az elmúlt egy évben azonban több csapat esetében is felmerült, hogy túllépték az RRA kereteit, előbb a Red Bullt támadták, de már a Mercedes is terítékre került. A gyanakvás, egymásra mutogatás mostanra erősen megmérgezte a hangulatot. A FOTA a hétvégén Koreában is ülésezett, de nem történt előrelépés, már a szervezet szétesése sem elképzelhetetlen.
„Tiszteletben tartjuk az RRA-t, de azt hiszem, válaszút előtt állunk vele kapcsolatban. Válaszút előtt, mert mostanra kezd kényelmetlen lenni annak a három-négy csapatnak, akiknek tényleg vissza kell fogniuk magukat, hogy meg tudjanak felelni neki. Hét-nyolc csapat számára semmit sem jelent az RRA, mert amúgy is a kereteken belül vannak.”
„De mostanra eljutottunk egy szintre, amikor az a három-négy csapat nehezen tudja tartani a célokat, kezd trükkös lenni a dolog, eredetileg pedig nem határoztuk meg elég jól a fékeket és ellensúlyokat, a biztosítékokat, amelyek mindenkit megnyugtathatnának. Ez kérdésekhez, vádakhoz, bizalmatlansághoz vezet” – magyarázta a helyzetet a Mercedes-főnök, Ross Brawn.
A Ferrari főnöke, Stefano Domenicali is hasonlóan nyilatkozott vasárnap Jongamban:
„Megegyeztünk, hogy az RRA-val kapcsolatban ki kell jelölnünk egy új irányt, különben el kell fogadnunk, hogy megmarad a gyanakvás a csapatok között. Megbeszéltük, hogy Abu-Dzabiban megoldát, végleges megoldást kell találnunk. Ha a FOTA eredménye a bizalmatlanság, akkor mi értelme van az egésznek? Tudjuk, hogy miért alapítottuk, de most rá kell jönnünk, van-e még szükség rá. Mik a FOTA céljai, mi a jövője?”
„Nagyon nyíltan, nagyon konstruktívan kell ezt megtárgyalnunk. Ezt mindenképp meg kell beszélnünk a következő pár hétben. Hogy az RRA-ról sikerül-e megegyeznünk Abu-Dzabiban, majd meglátjuk.”
A Red Bull-os Christian Horner ugyancsak válaszútról és a lehetséges bomlásról beszélt:
„Úgy gondolom, a FOTA válaszúthoz ért, rendezni kell a kritikus kérdéseket vagy vége az egésznek. Ilyen egyszerű. A fő kérdés a(z új, 2013-tól érvényes) Concorde Agreement és elsősorban az RRA. Ha nem sikerül megegyeznünk, akkor mi értelme van a FOTA létezésének?”
A szervezet elnöki tisztét betöltő mclarenes csapatfőnök, Martin Whitmarsh azért reménykedik:
„Szerintem is javítanunk kell (az RRA-n). Együtt kell működnünk, erősíteni kell a bizalmat, fontos a kölcsönös tisztelet. Hogy elérünk-e valaha oda, hogy mindenki nyugodt legyen, ne legyenek vádak? Kétlem, de szerintem az egyezmény jó a sport szempontjából, meg kellene őriznünk.”
A HRT kivételével minden csapat tagja a FOTA-nak, a szervezet felbomlása pedig igen rosszkor jönne, hiszen többek között a pénzek elosztását is szabályozó keretszerződés, az ún. Concorde Agreement 2012-ben lejár, közösen pedig mindenképpen jobb helyzetből tárgyalhatnának az alakulatok, mintha hagynák, hogy Bernie Ecclestone az oszd meg és uralkodj elvét alkalmazva különalkukkal kenyerezne le egyeseket, míg mások csak statiszták lehetnének az F1-ben.