A csapatok 2008 nyarán megalapított szövetsége, a FOTA 2009-ben egyezett meg egy önként vállalt költségcsökkentő csomagról, az ún. RRA-ról, amely egyebek mellett a munkaerő létszámát, a szélcsatornás és számítógépes áramlástani szimulációkat vagy épp a kiszervezett fejlesztési munkákra költhető összegeket szabályozza.
Az elmúlt évben azonban többször is felmerült, hogy az egyes alakulatok eltérően értelmezik az RRA-t, csúnyábban fogalmazva trükköznek vagy csalnak vele, így a bizalmatlanság addig jutott, hogy pár hete már a szervezet egyben maradása, a jövő is megkérdőjeleződött.
A FOTA Abu-Dzabiban újra összeül, és bár az nem biztos, hogy sikerül egy új, mindenki számára elfogadható RRA-t tető alá hozni, úgy tűnik, van esély valamilyen megegyezésre. A lehetőségek között van, hogy a kiadások ellenőrzését az FIA hatáskörébe utalják vagy épp az, hogy külső, független könyvvizsgálókra bízzák a felügyeletet. A csapatfőnökök egyelőre bizakodnak.
„Nem szabad elfelejtenünk, miért is jött létre a FOTA. Most, hogy újra hasonló helyzet jön, szükség is van rá, jön a Concorde Agreement (az F1-et keretbe foglaló multilaterális szerződés) újratárgyalása. A FOTA-nak talán arra kellene koncentrálnia, amiben a legjobb, és az olyan kényes kérdések megvitatásával nem kellene foglalkoznunk, amelyek a csapatok versenyképességére is befolyással vannak” – magyarázta az Autosportnak a Mercedes-főnök Ross Brawn.
„Szerintem a FOTA talán kimaradhatna az RRA-ból. Nagyon nem szeretném, ha az ezt illető viták miatt menne tönkre a szervezet. El kellene választanunk a dolgokat” – tette hozzá, majd a kérdésre, hogy lehetséges-e a szervezet összeomlása a hétvégén, így válaszolt:
„Remélem, hogy nem fog. Én bizakodó vagyok, és több csapat részéről is meglesz a késztetés, hogy megoldást találjunk. Olyan megoldást szeretnénk, amelyet mindenki támogatna, de az is a pakliban van, hogy csak olyan akad, amelyet a többség támogat, de nem felel meg mindenkinek.”
Red Bull főnöke, Christian Horner azok közé tartozik, akik nemrég már megkérdőjelezték a FOTA létjogosultságát, de most azt mondja, hogy a megfelelő keretek és célok megtalálása esetén működhet a szervezet.
„Ha a céljai egyértelműek és úgy tűnik, hogy képes elérni egy közös célt, konszenzus van a csapatok között, akkor igen, kell. De biztos vagyok benne, hogy lesz még vita a következő hetekben.”
„Fontos a konszenzus. Talán egy kicsit elvesztünk a részletekben, fontos, hogy fair, átlátható és megvalósítható megoldást találjunk, tovább tudjunk lépni. A FOTA jövőjét zárt ajtók mögött kell megvitatni, tisztázni kell a célokat” – mondta az RRA-t illetően.
A Lotus Renault főnöke, egyben a FOTA alelnöke, Eric Boullier más kollégáival együtt úgy látja, hogy az RRA-hoz ragaszkodni kellene a barkácsolás helyett.
„Én úgy érzem, hogy a (mostani) RRA-t kellene alkalmaznunk, hiszen ott a minden csapat által aláírt egyezmény, ennyi. Ha egy külső céget vagy az FIA-t kellene bevonni az ellenőrzésébe, az rontaná a FOTA helyzetét. Talán segítene valamennyire a külső közvetítő, de szerintem magunknak kellene ezt megoldani.”