A 2010-ben bemutatkozott újonccsapatok közül kezdettől fogva a Lotus tűnt a legösszeszedettebbnek, első évükben és idén is a Virgin is a HRT előtt jártak, az idény végére már egészen a régiek közelébe is kerültek.
A technikai főnök, Mike Gascoyne szerint 2011-ben elsősorban azért nem sikerült a középmezőnybe lépést, mert a Cosworth motor és a hozzá tartozó Xtrac sebességváltó Renault-ra és Red Bull-ra való cserélése miatt majdnem az alapoktól kellett újraépíteni az autót, így az olyan „finomságokra”, mint a befújt diffúzor, már nem maradt elég forrás:
„2010-ben nekünk nem volt ilyenünk, ezért a télen kellett dolgoznunk azon is. A számok jók voltak, de a pályán valahogy nem tudtuk eredményre fordítani ezt. Azok a csapatok, amelyek már egy ideje használták ezt a technikát és több lehetőségük volt a tesztelésre, meg tudták ezt tenni. Ez a fő ok, amiért nem sikerült idén felzárkóznunk” – mondta a mérnök.
A kiscsapat a kormányszervóval is küszködött az idény első felében, az új verzió csak a Magyar Nagydíjra készült el. „Amint beszereltük az új szervót, rögtön lefaragtunk egy csomó időt, utána már sokkal jobban hajthattunk.”
A 2012-ben már Caterham néven induló alakulat autójába a Renault motorja és a Red Bull sebességváltója mellé már bekerül majd a Renault-tól kapott KERS is, míg az új szabályok kizárják a kipufogós diffúzort, így Gascoyne szerint okkal remélhetik, hogy jövőre már tényleg megtörténik az áttörés:
„A kipufogós szabály nagy változás. Mivel mi ebben hátrányban voltunk, ez nagyon is a kezünkre játszik. A 2012-es autó az autó orrára vonatkozó és más új szabályok miatt külsőre elég más lesz majd, de a ruhája alatt nagyon sokban megőrzi majd a T128-as DNS-ét” – utalt a folyamatos fejlesztés előnyére a technikai főnök.