Az elmúlt hét hírei alapján egyre nyilvánvalóbb, hogy a 2012-es idény műszaki „nagy durranása” a Lotus Renault adaptív felfüggesztése lehet, amely a fékezés közben ellensúlyozza az orr előrebukását, ezzel jelentősen növelve az autó aerodinamikai hatékonyságát és így stabilitását.
Az újítás ugyan csak a hét elején került napvilágra, de úgy tudni, a riválisok – a Ferrari, a Mercedes és valószínűleg mások is – máris dolgoznak a saját verzióikon, ahogy 2009-ben a dupla diffúzor vagy 2010-ben az F-csatorna, a mostani megoldás is gyorsan elterjed majd.
De hogyan tehetik ezt meg, miért nem védik a csapatok szabadalmakkal az újításaikat – ezt a kérdést tette fel az ismert F1-es szakújságíró, James Allen az egyik alakulat vezető mérnökének.
„Egyszerű, hogy miért nincsenek szabadalmak az F1-ben. Azért, mert ha egy csapat levédet egy megoldást, az bebetonozott előnyt biztosítana számára a riválisokkal szemben, a többiek ezért egyszerűen megszavaznák a betiltását a következő idényre az FIA Technikai Munkacsoportjában” – magyarázta a szakember.
„Az újítások elzárásának elkerülésével a csapatok bízhatnak benne, hogy jobb tervvel állhatnak elő, mint a többiek. A fokozat nélküli váltó vagy az adaptív felfüggesztés például jó dolgok, de ha ezeket szabadalmaztatták volna a csapatok, gyorsan ki is lettek volna dobva.”
A fentiek mellett más érvek is az F1-es szabadalmak ellen szólnak. A levédetési eljárás igen hosszú, 2-3 évbe is beletelhet, ami a Forma-1 fejlesztési tempója mellett egy örökkévalóság.
Másrészt az elfogadott szabadalmak leírásaiból a riválisok pontosan megismerhetnék a műszaki megoldás részleteit, majd viszonylag könnyen és gyorsan előállhatnának egy szabadalomsértést elkerülő mértékben különböző, de alapvető funkciójában megegyező változattal. A védtelenül, de titokban tartott műszaki újítások nagyobb előnyt biztosítanak az innováció bevezetőjének.