Az F1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli már tavaly jelezte, hogy a fejlesztési munkához használt tesztautója – a 2009 végén kiszállt Toyota valamelyest frissített utolsó versenyjárgánya, a TF109-es – egyre inkább elavul, új modellre lenne szüksége.

Hiába osztja meg azonban az olasz gyártó az összes tesztadatát minden csapattal, az alakulatok azóta sem siettek a milánói cég segítségére, senki nem akarja, hogy valamelyik rivális előnyhöz jusson, ha az ő autóját használja a Pirelli.

A cég motorsportfőnöke, Paul Hembery egyre kétségbeesettebb, nem tudja, hogyan végezhetnek felelős fejlesztési munkát, ha nem kapnak új, lehetőleg 2011-es tesztautót.

„Javasolták (a csapatok), hogy módosítsuk a 2009-es Toyotát, de az az autó már múzeumban van, ez nem reális felvetés. Eddig nem kaptunk általunk elfogadható megoldási javaslatot” – panaszolta az angol az Autosportnak.

„Szeretnénk egy 2011-es autót kapni valakitől, nekünk mindegy is, melyik csapattól. Precízen akarjuk végezni a tesztelési munkát, de úgy érezzük, hogy ahogy öregszik az autó, annál távolabb kerül a mai modellektől. Megértjük a csapatok álláspontját, miszerint nem akarnak előnyt adni valaki másnak, de egy bizonyos ponton a saját kezünkbe kell venni a döntést, mert azt viszont biztosan nem nézik el majd nekünk, ha rosszul fejlesztünk, mert nem megfelelő autóval dolgoztunk.”

Hembery hangsúlyozta, hogy szeretne konszenzusos megoldást, de ha ez nem jön össze, végső esetben hajlandóak lesznek egy csapattal is különalkut kötni egy tavaly autó megvásárlásáról.

„Igen, ez is lehetséges. Nem érdekünk egy konkrét csapatot segíteni, de a munkánkat valahogy végeznünk kell. Vannak érdekes ötleteink 2013-ra, de még dolgoznunk kell rajtuk. Sok mindent elvégzünk a szimulátoron, és a csapatokkal is végzünk majd szimulációs munkát úgy, hogy adunk nekik egy fekete dobozt 20 specifikációval feltöltve, hogy próbálgassák őket. Ez nem kizárt és szerintem mindenkinek megfelel majd. De a gumikeverékek véglegesítéséhez kell a pályás tesztelés. Három alkalom már elég lehet, tényleg csak a végső szakaszhoz. Bízom benne, hogy megoldjuk!”