Véget ért a hosszú téli szünet, a hétvégén az Ausztrál Nagydíjjal kezdetét veszi a 2012-es Forma-1-es bajnoki szezon.
Különleges évre készülhetünk, hiszen két szempontból is példa nélküli az új idény, soha nem volt még egyszerre hat világbajnok a rajtrácson és sosem volt még olyan hosszú egy szezon, mint idén, amikor 20 futamon keresztül küzdenek majd a csapatok és a pilóták.
Az első számú főszereplő természetesen a tavaly megállíthatatlannak bizonyult Sebastian Vettel lesz, akinek egyetlen dolga van: a Red Bull-lal másodszor is megvédenie bajnoki címét. Persze ehhez lesz egy-két szava másoknak is, csapattársa, Mark Webber mindenképp bizonyítani akarja majd, hogy a 2011-es gyenge év után még van helye az F1-ben.
A McLaren a nagy formában lévő Jenson Buttonnal, a feltámadást ígérő Lewis Hamiltonnal és egy erősnek tűnő autóval támad, a Ferrari – legalábbis Fernando Alonsóval a volánnál – mindig tényező, a Mercedes pedig idénre már az élmezőnybe való betörést tűzte ki célul. Vajon dobogóra áll-e Michael Schumacher szerződése utolsó évében?
Az idei évre végleg Lotusszá transzformálódott egykori Renault-csapat is ugrásra készül, ehhez pedig nem kisebb nevet állít csatasorba, mint a 2007-es világbajnokot, a két év ralizás után visszatérő Kimi Räikkönent. Izgalmas lesz látni, hogy a finn szenved-e az elején, vagy a Jégember új szintre emeli az alakulatot.Az idényt megelőző téli tesztek a megszokottnál is homályosabb képet adtak csak, de abban szinte mindenki egyetért, hogy az év kezdete szoros versenyt, gumis bakikat és meglepetéseket hozhat.
„Ez tényleg zavaros lesz! A melbourne-i időmérő és az első futamok kiszámíthatatlanok lesznek” – mondta a Lotus főnöke, Eric Boullier.
„A gumik izgalmassá teszik majd a dolgokat. Ha valaki túl keményen megy a kvalifikáción, akkor megszívja a futam első részében. Ha pedig túl korán cserél valaki, akkor lehet, hogy később egy plusz kiállásra lesz szüksége. Érdekes lesz, de mindannyian szeretjük a kihívásokat. Mindenki szeretne olyan autót, amelyik két másodpercet ver a többire, de mindenki szereti a küzdelmet is” – tette hozzá.
A Mercedes-csapatfőnök Ross Brawn a szoros mezőny mellett az eddig példátlan hat világbajnok jelenlétét is kiemelte.
„Nagyon jó a Forma-1-nek, hogy ennyi bajnok lesz. A mezőny minősége és az alapján, hogy mennyire közel vannak a csapatok, nagyon izgalmas lehet az idény, talán az elmúlt évek legizgalmasabbja. Én nagyon várom a kihívást és az izgalmat. Mindenképpen az elmúlt évek legszorosabb kezdésére számítok!”
A gumiszállító Pirelli motorsportfőnöke bízik benne, hogy az új, a keverékek közt kisebb különbséget hordozó és gyorsabban kopó gumik egy kicsit megbolondítják a szezonkezdetet, bár azt is tudja, hogy a csapatok gyorsan alkalmazkodnak majd.
„A Martin Whitmarsh (a McLaren főnöke) azt mondta, hogy a csapatok kihívást várnak tőlünk, ha összejön, akkor izgalmas lehet, legalábbis kezdetben. De nem feledhetjük, hogy a csapatok mérnökei a világ legjobbjai, így bár ahogy tavaly, az elején most is nehéz dolguk lehet, az idő múlásával kidolgozzák a legjobb módszert a helyzet kezelésére és kiegyenlítődnek a dolgok.”
Bár a Ferrari nem szerepelt túl erősen a teszteken, a fejesek a maranellóiakat sem írják le, a vörös autóval középtávon legalábbis már mindenki számol.
„Korai lenne még, tudjuk, hogy mekkora forrásai vannak a Ferrarinak és hogy milyen ügyes emberek vannak a csapatnál, szóval sosem lehet tudni. Várjuk csak meg az autó fejlesztését, attól hogy egy versenyszimuláción (a teszten) állítólag gyorsabbak voltunk náluk, nem jelenti, hogy megverjük őket idén. Az idei csomagunk ígéretes, de az első futamokon keményen meg kell ragadni a lehetőségeket, mert (később) nehéz lesz a pontszerzés és a dobogó. Ne becsüljük alá a Ferrari reagálási képességét! Vissza fognak kapaszkodni” – mondta a lotusos Boullier.
A Ferrarit illetően a címvédő Red Bull főnöke is egyetért: „Az élen a szokásos szereplők lesznek, nem hiszem, hogy meglepő, lesz, hogy a McLaren erős. Szerintem a Ferrari is jobb formában van, mint az emberek gondolják. A Mercedes is fejlődött egy picit tavalyhoz képest, szóval úgy gondolom, a szokásos főszereplők játszanak majd az élen.”
Ha csak a középmezőnyben kezd is a Ferrari, ott sem lesz könnyű dolga, a Force India, a Sauber és a Toro Rosso hajszálnyira lehet egymástól, velük is minden egyes helyért és pontocskáért keményen meg kell majd küzdeni, hátrébb is vérre menő csatákat figyelhetünk majd.
A Williams történetének messze legrosszabb éve után próbál majd kimászni a gödörből, míg a Team Lotusról Caterhammé átnevezett kiscsapat harmadik szezonjában már a középcsapatok közé való felemelkedést tűzte ki – reális – célként.
A HRT és a Marussia (tavalyig Virgin) teszteletlen autóval vág neki az évnek, a két sereghajtó első számú célja az lesz, hogy az időmérő 107 százalékos küszöbét megugorva elrajtolhasson majd vasárnap.
A hat bajnok mellett más pilótákra is érdemes lesz figyelni, újonc és féltapasztalt tehetségek is vannak bőven. A Lotus visszahozta a 2009-ben már beugrott, de azóta sokat érett és egy GP2-es bajnoki címmel is gazdagodott Romain Grosjeant, a Force Indiánál Paul di Resta mellett a 2010-ben a Williamsnél bemutatkozott Nico Hülkenberg versenyez majd, a Toro Rossónál pedig az új generáció, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne kap lehetőséget a bizonyításra.
Bruno Senna a Williamshez, míg volt csapattársa, Vitalij Petrov a Caterhamhez igazolt. A Marussia idén is újoncot próbál ki, Timo Glock mellett a mezőny harmadik franciája, Charles Pic küzd majd.
Ha már az újdonságoknál tartunk, érdemes megemlíteni az autók orrát. Az autóbemutatókat, teszteket nem nem követő F1-nézők talán meglepődnek majd, ugyanis egy biztonsági célú szabálymódosítás miatt az orrot alacsonyabbra kellett építeni, amely – a McLaren és a Marussia kivételével – minden csapatnál egy nem túl esztétikus kacsacsőrt eredményezett, persze valószínű, hogy ezt is megszokjuk majd…
A versenyek tekintetében is lesz újonc: ha minden jól megy, őszre elkészül a texasi Austin mellett a Circuit of the Americas, így novemberben, utolsó előtti futamként négy év kihagyás után újra lesz Amerikai Nagydíj.
A kezdet azonban nagyon is hagyományos, hiszen a szezonnyitó az Ausztrál Nagydíj lesz. A melbourne-i Albert Parkban kiépített 5,3 km-es félig utcai pálya szokásosan izgalmas és fordulatos versenyeket hoz, valószínű, hogy idén sem lesz másképp. Ebben segíthet az is, hogy a tavalyi egy helyett immár két DRS-zónával segítik majd az előzéséket. Az első válaszokat adó esemény, az időmérő magyar idő szerint szombaton reggel 7-kor, a verseny pedig vasárnap ugyanakkor kezdődik majd.
Hozzátesszük még, hogy a magyar televíziónézők is váltásra készülhetnek, a Forma-1-es futamokat már nem az RTL Klubon, hanem az M1-en kell keresniük, ahol megújult stábbal és HD-közvetítéssel várják őket.