A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa a decemberben Új-Delhiben, majd legutóbb Milánóban tartott ülésein jó néhány új szabályt vezetett be, másokat pedig módosított a 2012-es Forma-1-es idényre.
Szigorúbb töréstesztek
Az első, már az idény előtt komoly tétet jelentő szabályváltoztatás a hivatalos töréstesztek szigorítása volt. Korábban csak az idény első versenye előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken, viszont most ezek nélkül már a téli teszteken sem vehetnek részt a csapatok. A HRT és a Marussia ezeket az előírásokat nem is tudta elsőre teljesíteni, így egyik csapat sem gyakorolt a télen.
Kacsacsőr
A 2012-es autókon rögtön szemet szúrnak az érdekes, lépcsőzetes orrok. Ez a 2012-re előírt alacsonyabb orrmagasságnak köszönhető. Ezzel a rendelkezéssel elkerülhető, hogy a frontálisan – mint Michael Schumacher és Vitanonio Liuzzi esetében 2010-ben Abu-Dzabiban – vagy épp oldalról merőlegesen ütköző autók különböző magasságú orrkúpjaik vagy az orrkúp és a pilótafülke peremének eltérése miatt „rácsúszhassanak” egymásra.
A lépcsőt az a probléma szülte, hogy a kasztni többi része nem süllyeszthető az orrkúpnál meghatározott maximális magassággal arányosan, s az első tengely felett átlagosan 625 milliméter az F1-es autók magassága, míg korábban ez az érték 550 mm volt. Ezt a szintkülönbséget próbálták a mérnökök megoldani a kacsacsőrszerű dizájnnal. A McLaren és Marussia autóikon azonban nem törik meg az orr íve, hanem az első tengelytől meredeken ível lefelé.
Újra teszt év közben
Szintén fontos változás, hogy 2012-ben visszatér az idény közbeni tesztelés. Míg az elmúlt években a csapatok négy téli teszt után az idény alatt egyáltalán nem teszteltek, most egy alkalmat késő tavaszra toltak. A háromnapos tesztet az olaszországi Mugellóban tartják a Spanyol Nagydíj után. Természetesen az autók promóciós célú futtatása ezután is szabad, de továbbra is csak a speciális demógumik használata mellett.
Kipufogók, diffúzorok
A 2011-es idényben számos csapat szerzett előnyt abból, hogy a kipufogógázokat az autó padlólemeze végén elhelyezkedő diffúzorra vezette, ezzel megnövelve a tapadást. Mostantól viszont az FIA szigorúan megszabta a kipufogók kivezetésének állását, elhelyezkedését, hogy ezzel kiküszöböljék a gázok diffúzorra terelését. Ezzel együtt még a motorvezérlésre vonatkozó szabályokat is szorosabbra húzták, hogy a gázadás nélküli befúvást is kizárják.
Tavaly a Kínai Nagydíjon Lewis Hamilton autóját a rajtrácson rakták össze és nem volt biztos, hogy el tud indulni. Ilyen izgalom 2012-től már nem lesz, ugyanis a parc fermé szabály kimondja, hogy az autó nem hajthat ki a bokszutcából a verseny előtt, ha nincs minden alkatrésze a helyére szerelve.
Vége a végtelen futamoknak
A verseny maximális hosszát is meghatározták, miután a múlt évi Kanadai Nagydíj rekordot döntött a maga 4 óra 4 perces hosszával. 2012-től egy verseny legfeljebb 4 órás lehet, függetlenül attól, hogy mennyi időt töltenek piros zászlós megszakítás alatt. Ha nincs megszakítás, csupán a biztonsági autó miatt húzódik el a futam, akkor ez maximum 2 órát vehet igénybe. Ha szükség van a piros zászlóra, és van olyan versenyző, aki ez alatt éppen a bokszban tartózkodott, az újraindításnál visszaveheti a megszakítás előtti pozícióját.
Újra mehet a lekörözés
A biztonsági autós etapra is új szabályok érvényesek. Az előző években nagy kavarodást okozott, hogy a lekörözött versenyzők nem vehették vissza a körüket a safety caros etapban. Mostantól ez is megváltozik, akik körhátránnyal rendelkeznek, ezt visszavehetik a vezető versenyzőtől, hacsak a versenyigazgató nem ítéli úgy, hogy a körülmények nem alkalmasak. Ez meghosszabbíthatja a biztonsági autós szakaszt, mivel a lekörözötteknek utol kell érniük a többi kocsit, viszont sokkal izgalmasabb lesz az újraindítás, hiszen így például a második versenyzőnek nem kell számolnia beragadt pilótával maga előtt, így azonnal megkezdheti a támadást.
Schumi már nem védekezhet
2011-ben többször nagy felháborodást keltett a „cikázás”. Az év végére ugyan megtiltották, hogy a versenyző egynél többször térjen le, majd térjen vissza az ideális ívre miközben támadják őt, de most már a 2012-es törvénykönyv is kimondja ennek a szabálytalanságát. Sőt, mostantól ha a támadó már mellette van, akkor a védekező pilóta köteles a pálya szélétől számítva egy autó szélességének megfelelő helyet biztosítani az őt előző számára.
A bírók mostantól már a szabadedzéseken is nagyon szigorúan fogják büntetni, ha a pilóta bármilyen okból levág egy kanyart. Nem szabad megrövidíteni a sikánokat sem.
Gumik
A gumiszabályokat is megváltoztatta az FIA. Mostantól már az első szabadedzésen megkapják a csapatok az összes szett gumit, és ezzel teljesen szabadon gazdálkodhatnak, szemben az előző szabállyal, miszerint az első napon nem fogyaszthatnak 3 garnitúránál többet. Ebből sokat profitálhatnak a csapatok, hiszen így már pénteken felrakhatják az összes gumit, így a szombati időmérőn nem kell azzal bajlódni, hogy bemelegítsék a vadonatúj gumikat, az abroncsokban már lehet egy-két kör. Főleg a Ferrarinál volt eddig probléma a gumimelegítés, így nekik jól jött az új reguláció.
Ha hivatalosan esős mindkét pénteki szabadedzés, akkor egy szett szárazat át lehet vinni szombatra. Korábban vissza kellett 2+3 száraz pályára alkalmas szettet az első és második edzés után.
Ezeken kívül a Pirelli is módosított az abroncsain: idén egymáshoz közelebb álló keverékeket szállít a csapatoknak, amivel azt szeretné kiküszöbölni, hogy a csapatok azonos taktikát alkalmazzanak. Megváltoztatták az abroncsok összetételét is, aminek köszönhetően nagyon érzékeny lesz arra, hogy miként nyomja a gázt a pilóta a legelső körben, hiszen így jobban fog kopni. A gumik mind köridő, mind kopás tekintetében közelebb állnak egymáshoz, viszont a kemény és lágy keverékek között nagyobb lesz a különbség.
Takarodó!
Megszabták ezen kívül azt is, hogy a csapatoknak mikor tartózkodhatnak a pályát az edzések, vagy a futam előtt és után, hiszen eddig a szokásos időbeosztástól eltérő futamokon, mint pl. Szingapúrban ez gondot okozott a csapattagoknak. A szabály alól kivétel a sajtós, a marketing- és étkeztetési személyzet.
Esőben nincs potya előzés
Idénre a DRS szabályait is pontosították egy kicsit, a versenyigazgató, Charlie Whiting esőben bármikor megtilthatja a DRS használatát, ha úgy ítéli, hogy a látási viszonyok nem megfelelőek.