Elüldözik a Mercedest az F1-ből? 1
A Forma-1-et keretbe foglaló szerződés, az ún. Concorde Agreement jelenlegi változata a 2012-es év végén lejár, a többek között a pénzek elosztását rendező dokumentum megújításra szorul. Korábban úgy tűnt, hogy komoly birkózás zajlik majd az F1 kereskedelmi jogait igazgató Bernie Ecclestone és a csapatok között, de a kisember a hétvégén bejelentette, hogy máris sikerült megegyezésre jutnia „a csapatok többségével”, köztük az olyan nagyokkal is, mint a Ferrari, a Red Bull és a McLaren.

Az előbbi két név nem meglepő, hiszen korábban is arról szóltak a hírek, hogy igen előnyös ajánlattal csábítgatja őket Ecclestone, de a csapatok szervezete, a FOTA éllovasának számító McLaren könnyű alkukészsége valóban meglepetés.  

„Szerintem Bernie pozitív üzenetet akart közvetíteni, az pedig, hogy nem készül szakadás, pozitív üzenet, nem?” – mondta a McLaren főnöke, Martin Whitmarsh a bejelentés kapcsán.

„Hogy pontosak legyünk, Bernie nem azt mondta, hogy a többség aláírt, csak arról beszélt, hogy megegyezésre jutottunk, a többség pedig hét vagy több csapatot jelent, de én sem tudom pontosan. Nem tudom, hogy valóban alá is írt-e valaki, a McLaren egyelőre semmilyen dokumentumot nem írt alá, de tárgyalunk Bernie-vel és a jogtulajdonosokkal. Bernie igyekszik összeszedni a kirakós darabjait, szerintem még bőven van munka ezzel, de úgy érzem, jó irányba tartunk” – magyarázta.

Ecclestone közleményében a nagy csapatok közül feltűnően hiányzott a Mercedes, és amikor a hétvégén rákérdeztek a német gyártónál, Stuttgartból egy tömör „no comment” volt a válasz a Concorde Agreementet illetően.

Úgy tudni, a Mercedesnek nem tetszik az Ecclestone által prezentált ajánlat, a tárgyalások rosszul haladnak, a viszony feszült. Egy kiszivárgott dokumentum azt mutatja, hogy az új Concorde Agreementet tulajdonképpen a fent említett három nagyra szabták, ugyanis a pénzek elosztásánál azok a csapatok élveznének előnyt, amelyek 2000 óta nyertek konstruktőri bajnoki címet, ugyanebben az időszakban nem változtattak nevet, azért pedig külön bónusz jár, ha 2008 óta két egymást követő évben is bajnoki címet szereztek.

Ahogy látható, a Mercedes nem felel meg a fenti feltételeknek, így csak amolyan „második ligás” szereplő lehetne a 2013-tól életbe lépő új egyezmény szerint, ami a prémiummárka szempontjából komoly presztízsveszteség. Mivel a Mercedes számára az F1-es szereplés csak melléktevékenység, így nincs igazi kényszer a megegyezésre, ha nem kapnak elfogadható feltételeket, akár már 2012 végén is távozhatnak a sportágból.

A stuttgarti igazgatótanácsot az is az ilyen értelmű döntés felé terelheti, hogy két, saját mércéjük szerint sikertelen év után az idei, már az élmezőnybe való betörést célzó idény is pocsékul indul: a nagy nevű alakulat két futam után egyetlen ponttal áll, csak a Caterhamet, a Marussiát és a HRT-t előzi meg a konstruktőri bajnokságban. Még néhány ilyen verseny, és Brackleyben lehúzhatják a rolót…