Rögtön felmerült, hogy a McLaren az üzemanyaggal való spórolás miatt kérte erre a pilótát, ami pont Hamilton 2010-es Kanadai Nagydíjon történt hasonló esete óta tilos. Az FIA számára legalább egyliternyi benzinnek kell maradnia a mintavételhez, a csapatfőnök azt mondta, hogy az autóban 1,3 liter maradt, a leállítás oka egy pontosabban meg nem határozott műszaki hiba volt.
A barcelonai pályán egyébként legalább 2-2,5 liter üzemanyagra van szükség körönként, így Hamilton autójában logikusan többnek kellett volna maradnia.
„Elég üzemanyag volt a mintavételhez, csak leállíttattuk az autót. 1,3 litert tudtak levenni. Műszaki hiba vezetett a helyzethez. Nem az én dolgom megítélni, de szerintem ez vis maiornak tekinthető, majd a stewardok eldöntik” – mondta Martin Whitmarsh.
A stewardok végül döntöttek is: úgy találták, hogy Hamilton megszegte a szükséges üzemanyag-mennyiségre vonatkozó szabályt, ezért komoly rajtbüntetéssel sújtották, a mezőny legvégére száműzték. A BBC úgy tudja, az üzemanyag-utántöltő kezelője a töltés gombja helyett a kiszivattyúzásét nyomta meg, s bár rájött a hibájára, a mérnökök addigra útnak engedték Hamiltont.
A büntetés azt jelenti, hogy mindenki előrelép egyet a rajtrácson, a pole-t a williamses Pastor Maldonado örökli. A Williams a 2010-es Brazil Nagydíj óta nem állt a rajtrács élén. A hír különösen örömteli lehet Sir Frank Williamsnek, aki ma este tartja 70. születésnapi partiját a barcelonai paddockban.
„A stewardokat a csapat képviseletében Sam Michael arról tájékoztatta, hogy az autó vis maior miatt állt meg a pályán” – áll a versenybírók közleményében. „A csapat egyik szerelője nem töltött elég üzemanyagot az autóba, amelyet azért kellett leállítani, hogy megfelelő mennyiségű mintát lehessen venni belőle. A technikai szabályzat 6.6.2-es pontja értelmében az autónak saját erejéből kell visszajutnia a bokszba és a mintavételre ezt követően kerülhet sor. Tekintettel arra, hogy az autóba töltött üzemanyag felett a csapat teljes kontrollal rendelkezik, a stewardok ezt nem fogadhatják el vis maiorként. A McLaren megszegte a technikai szabályzat vonatkozó pontját, ennek megfelelően a versenyző kizárásra került az időmérő edzésről, a mezőny legvégéről ugyanakkor elrajtolhat.”
Hamilton sejtette, hogy megbüntetik, már azelőtt beszélt erről a lehetőségről, hogy a döntést nyilvánosságra hozták volna. „A hosszú etapok alapján jónak tűnik a versenytempónk” – mondta Hamilton. „A lágy keverék nem működött kimagaslóan jól a beállításainkkal, de végrehajtottunk néhány módosítást, hogy javulást érjünk el. Az előzés itt nagyon-nagyon nehéz, de van DRS. Bízom benne, hogy adott esetben tudnék előzni, mindent megtennék annak érdekében, hogy előre kerüljek.”
„Tudomásul vesszük, hogy a stewardok nem fogadták el a vis maiorra vonatkozó magyarázatunkat” – nyilatkozta a McLaren szóvivője. „Mostantól az a célunk, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük meg holnap.”
Míg Hamilton és a McLaren bánkódhat, Narain Karthikeyan örülhet, ugyanis vasárnap rajthoz áll. Az indiainak elég rosszul alakult a hétvégéje, a pénteki első edzésen nem vezetett, mert a HRT a tesztpilóta Dani Clost küldte a pályára helyette, délután pedig elektronikai hiba miatt nem tudott vezetni.
Az időmérőn folytatódtak a gondok, műszaki hiba miatt csak egyszer futhatott neki, első és egyetlen gyors köre pedig bőven elmaradt a kvalifikációhoz szükséges 107 százalékos küszöbtől. A csapat ezzel együtt méltányossági alapon kérelmezte a rajtengedélyt, a stewardok pedig megértőek voltak, az utolsó szabadedzésen teljesített ideje alapján úgy döntöttek, hogy a HRT ott lehet az utolsó előtti rajtkockában – Hamilton mellett.
„Épp a második szett gumimmal mentem volna ki, amikor felfedeztünk egy problémát, biztonsági okból, nem is csak miattam, de mindenki érdekében, úgy döntöttünk, hogy jobb, ha nem megyek ki a pályára. Úgy tűnik, rám jár a rúg a hétvégén, bánt ez, de de nem tehetek többet, mint hogy mindent beleadok” – magyarázta az indiai versenyző.