A Kanadai Nagydíj hétvégéjén a Sport Bild és az Auto Bild két újságírója összeültette az F1 két kulcsszereplőjét, a „porondmester” Bernie Ecclestone-t és a Ferrari csapatfőnökét, Stefano Domenicali, hogy a sportág számos témájáról kérdezzék őket.

A beszélgetés felütéseként egy fotót mutattak, amelyen címvédő Sebastian Vettelre ferraris overallt varázsoltak…

Bernie Ecclestone: Fogalmam sincs, ki ez a srác… Komolyra fordítva: minden pilóta szeretne egy napon a Ferrarinál versenyezni, hát nem?
Stefano Domenicali: Soha ne mondd, hogy soha!

Szeretné Vettelt a Ferrarinál látni?

Ecclestone: Én nem javasolnám neki, még túl fiatal! A versenyzők általában a karrierjük végén jutnak a Ferrarihoz, szóval egy szép napon megvalósulhat.

Talán amikor Fernando Alonso már nem lesz ott? Két dudás nem fér meg egy csárdában…

Ecclestone: Ez nem lenne probléma, mindketten állandóan új kihívásokat keresnek, egy csapatnál versenyezni pedig pont az lenne számukra. Mindketten úgy gondolnák, hogy bírnak a másikkal, hiszen bíznak önmagukban, Stefano pedig biztosítaná, hogy egyenlően kezeljék őket. Úgy lenne, mint ahogy én csináltam 1979-ben a Brabhamnél Niki Laudával és Nelson Piguet-vel, amikor megmondtam nekik, hogy az az első számú, aki a gyorsabb.
Domenicali: Szerintem mindketten nagyon intelligens srácok, megférnének egymás mellett.

Mikor találkoztak először?

Ecclestone: Nagyon régen, egy örökkévalósággal ezelőtt. Szerintem Stefano talán ha ötéves volt akkor…
Domenicali: Hát, nagyjából. Bernie talán nem emlékszik erre, de én igen. 14 éves voltam, Imolában laktunk akkor. Kisegítő voltam a paddockban, óriási megtiszteltetés volt számomra, hogy a hazai versenyemen dolgozhatok!

Álmodott valaha is arról, hogy egy napon a Ferrari főnöke lesz?

Domenicali: Egyáltalán nem. Miután lediplomáztam, elküldtem az önéletrajzomat Maranellóba, és rögtön a Ferrarinál is kezdtem dolgozni. Azután lépésről lépésre jutottam előrébb. Óriási felelősség ez, de fantasztikus, hogy itt lehetek ma!

Nagyobb nyomást jelent a Ferrari csapatfőnökének lenni, mint más alakulatokat irányítani?

Ecclestone: Igen, mert ott a Ferrari varázsa, a márkáé, amely a legrégebb óta a Forma-1-ben szerepel. Az emberek felnéznek a Ferrarira, más szemmel néznek rá.

Gondolta, hogy Domenicali bírni fogja a terhet, ami Jean Todt utódjaként rá nehezedik?

Ecclestone: Teljes mértékben. Ez volt a logikus lépés, miután már annyi időt eltöltött csapatigazgatóként.

Képes lenne Domenicali munkáját végezni?

Ecclestone: Naná, szerintem ragyogóan csinálnám!

Min változtatna Maranellóban?

Ecclestone: Igyekeznék sokkal gyorsabb autót építeni.

Adrian Neweyt is felvenné?

Ecclestone: Mindenki szeretné Neweyt, bár neki is alkalmazkodnia kellene a csapathoz.
Domenicali: Newey egyértelműen az F1 egyik legjobb mérnöke, de Bernie-nek igaza van, ebben a sportágban a csapatmunka a legfontosabb, a Ferrarinál pedig nagyszerű csapat van együtt, közösen haladó emberekkel, akik most már bizonyítják is, hogy mire képesek.
Ecclestone: Ja és próbálnám a legjobban kiaknázni a szabályok kiskapuit!

Domenicali úr, ön miért nem tesz így?

Ecclestone: Ja, elfelejtettem, hogy ezt nem szabad!

Más csapatok feszegetik a határokat – nem lehet, hogy a Ferrari túl becsületes?

Domenicali: Nem, de azért igyekszünk a szabályok keretein belül maradni.

Szóval akkor megértik, hogy miért hoztak újabb döntést nemrég a Red Bull egyes elemeit illetően?

Ecclestone: Az igazság az, hogy nem nagyon értem az FIA döntéseit. Szerintem a műszaki szabályokat úgy kellene megírni, hogy az olyanok is megérthessék, mint én.
Domenicali: A nézők sem értik, hogy miért szabályos az egyik autó ma és miért nem az holnapra. Ez árt a sport hitelességének. Egyszerűbb szabályok kellenénk.

Még ha a Ferrari nem is használta ki a kiskapukat, Fernando Alonso már a második a bajnokságban. Ezt magának vagy az autónak köszönheti?

Ecclestone: Együtt a kettő, a siker mindig több tényező eredménye.
Domenicali: Alonso a leggyorsabb pilóta, erről meg vagyok győződve, már a tesztek óta ez a helyzet, pedig az autónk akkor még nem volt gyors. Mostanra javítottunk rajta, de még mindig nem tartunk ott, ahol szeretnénk. A mezőny nagyon szoros, hihetetlen idényt látunk, igazi ajándék a szurkolóknak.

Mennyire fontos a Forma-1 számára, hogy egy Ferrari-pilóta is újra bajnok legyen?

Ecclestone: Nagyon fontos. Nézzen csak körbe a városban egy versenyhétvégén, mindegy is, hogy melyik országban! Melyik csapat termékeiből adják el a legtöbbet? A Ferrariéból. Sose láttam még olyan boltot, amelyik csak McLaren-, Mercedes- vagy Red Bull-termékeket tart. Tessék, itt a válasz.

Domenicali úr helyében ön hogyan kezelné a Massa-ügyet? Míg a Ferrari kiállt a brazil mellett, Olaszországból nagyon sok kritikát kapott emiatt.


Ecclestone: Számomra magától értetődő, hogy Felipe igenis tehetséges, mást nem is tudok erről mondani.
Domenicali: Így van, teljesen egyetértek! Nagy a nyomás, de emlékszem 2008-ra, amikor Felipének gondjai voltak az első két futamon, aztán végül mégis egészen a végéig versenyben volt a címért. Az idei év se más: miután Felipe Monacóban már szép versenyt hozott, ugyanaz az újságíró, aki korábban kritizálta, már azt kérdezte, miért nincs még szerződése a jövő évre. Egy biztos: csapatfőnökként én mindig is óvtam és bátorítottam őt.
Ecclestone: A sajtó nagy nyomást tud kifejteni, próbál döntéseket befolyásolni, nem is csak Olaszországban. Némelyik pilótát nem nagyon érdekli ez, másokat jobban, Felipe pedig egy érzékeny srác. Nem szép dolog, hogy a sajtó egy része megpróbálja kikezdeni őt.

Domenicali urat is kritizálták már jó néhányszor. Ha ön lenne a főnöke, kiállna mellette?

Ecclestone: Természetesen! Jól dolgozik, hát mit csinál rosszul? Ha én lennék a főnöke, csak akkor kritizálnám, ha hibázik, de eddig nem követett el hibákat.

Ecclestone úr azt mondta, a Ferrari nagyon fontos az F1 száméra. Mennyire fontos a Ferrarinak az F1?

Domenicali: Alapvető fontosságú, a Forma-1 a génjeinkben van. Az első idény óta versenyzünk, el sem tudom képzelni az F1 a Ferrari nélkül. Ezért is dolgozunk Bernie-vel közösen a jövőn.
Ecclestone: Én is ott voltam a kezdeteknél! Nem a Ferrarinál, de Enzo Ferrari az egyik példaképem volt, ő és Colin Chapman (a Lotus alapítója) voltak rám a legnagyobb hatással.
Domenicali: Enzo Ferrari is egy igazi látnok volt, mint ahogy Bernie az a Forma-1 számára, amelyet globális sportággá fejlesztett.

Melyik versenyzőt tartják a legnagyobbra?

Ecclestone: Jochen Rindtet (az 1970-es posztumusz bajnokot), nagyon közel álltunk egymáshoz.
Domenicali: John Surteest, ugyanis ő az egyetlen, aki két és négy keréken is világbajnok lett. De Gilles Villeneuveért is rajongtam a szenvedélyéért és Michael Schumacherre is a hét bajnoki címe miatt.
Ecclestone: Villeneuve igazi küzdő volt, az emberek imádták…
Domenicali: Igazi versenyző alkat volt, mindig a határon ment, még egy lassabb autóval is.
Ecclestone: Kétféle pilóta van: az egyik, akik imádnak a stílusa miatt, a másik, aki nagyon eredményes volt. Ha megkérdeznek, szerintem ki volt a legjobb Forma-1-es, én azt mondom, Alain Prost. Hogy közönségkedvenc volt-e? Nem. Inkább olyan volt, mint (az ötszörös bajnok Juan Manuel) Fangio, mindeketten azt tették, ami a győzelemhez kellett.

Ecclestone úr azt mondta, el tudná végezni az ön munkáját. Ön bírná az övét?

Domenicali: Nem, én egyáltalán nem lennék alkalmas rá! De hadd mondjam el, mennyire nagyra tartom Bernie-t. Ha most, ebben a nehéz gazdasági helyzetben is ilyen hihetetlenül jó idényünk van, ennyi nézővel, akkor tényleg tökéletes munkát végez!