Napos, de az előrejelzésektől elmaradó melegben, 27 fokos környezeti, 45 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődött a 2012-es Forma-1-es idény nyolcadik futama, az Európa Nagydíj. A kérdés az volt, hogy a Valenciában sorban harmadszor pole-ból rajtoló Sebastian Vettel a harmadik győzelmet is begyűjti-e az utcai pályán. A versenyen a marussiás Timo Glock gyomorrontás miatt nem indult.
Vettel és Lewis Hamilton simán jött el a rajtnál, Romain Grosjeannak sikerült a 3. helyre ugrania, az egyet visszacsúszott Pastor Maldonado mögé pedig Kobajasi Kamui lépett, Kimi Räikkönen veszített.
Nico Rosberg is hátracsúszott, míg a két ferraris több pozíciót is javított, Alonso a 8., Massa a 10. helyre lépett fel az első két körben.
A 3. körben Vettel, Hamilton, Grosjean, Maldonado, Kobajasi, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, di Resta és Massa haladt az első tízben. Vettel óriási tempóval lépett el rögtön az elején, az 5. körre már hét, a tizedikre tíz másodperces előnye volt.
Ugyanekkor, azaz a 10. körben Grosjean a DRS-zóna végén nagyon határozottan, külső íven előzte meg Hamiltont a 12. körben, a jóval gyorsabb Lotusszal gyorsan el is lépett aztán. Alonso két körrel később ment el Nico Hülkenberg mellett, majd Räikkönen vitt végig egy nagyon szép előzést Maldonadóval szemben, akit aztán a Ferrari spanyolja is megelőzött.
Közben megkezdődtek a kerékcserék is, a 12. és a 15. kör között Massa, Hamilton, Kobajasi, Räikkönen, Alonso is kint járt, a ferraris a finn elé ért vissza, pozíciót nyert. A vezető Vettel – és vele Grosjean – a 17. körben járt kint.
A cserék miatt a még kiállásra várók és a már új gumikon lévők egymás nyakára kerültek, Schumacher, Alonso, Senna, Webber, Räikkönen, Kobajasi, Maldonado és Massa, Hülkenberg, Button és Perez egy hosszú vonatot alkotott, mintha csak a rajt után lennének. Webber és Schumacher a 20. körben ment ki a bokszba.
Ugyanebben a körben Senna pördült meg a csoport sűrűjében, amikor jobb hátsó kerekével hozzáért a bebújni próbáló Kobajasi első szárnyához. A brazil defektet kapott, a japán szárnyának bal oldala tört le, de a pozícióvesztésen kívül szerencsésen megúszták az incidenst. A versenybírók Sennát látták vétkesnek, bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
A top10 sorrendje ezután Vettel, Grosjean, Hamilton, Alonso, a még kiállás előtt álló Paul di Resta, Räikkönen, Maldonado, Massa, Hülkenberg és Button volt. Az egyre lassuló di Restát hamarosan Räikkönen és Maldonado is megelőzte, a lágy gumis etap a végére ért a skótnál, a 24. körben kihozták, a második etapjára közepes keveréket kapott.
A 10. helyre ezután Sergio Perez lépett fel, de csak pár körig maradt, mert a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo megelőzte.
A 26. körben Jean-Eric Vergne nagyon buta hibát követett el, Heikki Kovalainen előzése közben túl korán húzott rá a Caterhamre, mindketten defektet kaptak, törmelékkel szórták teli a pályát. Beküldték a biztonsági autót, a versenybírók döntése értelmében a következő versenynek tízhelyes rajtbüntetéssel fut neki Vergne.
A safety car alatt az élmezőny ki is ment kerékcserére, a McLarennél Lewis Hamiltonnal szúrt ki megint a csapat a teljesen elrontott bokszmunkával, a másodikról a 6. helyre esett vissza. A biztonsági autós szakasszal Grosjean és Alonso járt igen jól, hiszen az addigra több mint 20 másodperces előnyt gyűjtő Vettel mögé kerültek vissza.
Az újrarajtolás előtt a sorrend Vettel, Grosjean, Alonso, Riccardo, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Schumacher, Webber és Maldonado volt a pontszerző helyeken.
A biztonsági autó a 34. körre távozott, Alonso az első kanyarban meg is előzte Grosjeant, egy kicsit később Massa ütközött Kobajasival, Räikkönent megelőzte Hamilton, a vezető Vettel autója pedig egyszerűen megállt, kiesett, elképesztő fordulatot vett a futam.
Az időmérő után még a dobogó lehetőségét is kizáró Alonso az élre került, mögötte Grosjean, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Schumacher, Webber, Maldonado, Hülkenberg és di Resta volt a top10-ben. 20 körrel a vége előtt az első négyesből még bárki esélyes volt a győzelemre.
A 37-38. körben Ricciardo kiment a második cseréjére, miközben Webbert előbb Maldonado, majd mindkét Force Indiá-s is megelőzte.
A 41. körben Romain Grosjean versenye ugyanúgy ért véget, mint Vettelé, a kiváló helyen autózó francia Lotusa megállt. Hullottak a dobogósok.
A közvetlen üldözőjétől megszabadult Alonso vezetett, mögötte Hamilton és Räikkönen volt dobogós helyen. Hátrébb Maldonado, Hülkenberg, di Resta, Perez, Button, Rosberg és a caterhames Vitalij Petrov (!) sorakozott a pontszerző helyeken. Az oroszt azért gyorsan levadászta Schumacher és Webber is.
A Caterham-Toro Rosso meccs második félideje a 47. körben zajlott, Ricciardo nagyjából lemásolta Vergne korábbi manőverét, előzés közben ráfordult Petrov autójára. A Caterham első szárnya leszakadt, a Toro Rosso pedig nagyot ugrott a levegőben.
A 49. körben Button esett vissza, Schumacher és Webber is megelőzte. Öt körrel a vége előtt Alonso továbbra is vezetett, Hamilton és Räikkönen szorosan együtt autózott, a potenciális dobogósokat Maldonado, Hülkenberg, di Resta, Perez, Schumacher, Webber és Button követte, ők várhattak pontokat.
Nem sokáig maradt a sorrend, ugyanis az 53. körben Schumi és Webber is maga mögé utasította Perezt, a páros ezután di Restát is elkapta, együtt törtek előre.
Hamilton az 54. kör végén kockásra fékezte a jobb első gumiját, Räikkönen pedig azonnal ugrott is, pár kanyarral később magabiztosan megelőzte a mclarenest, akit Maldonado is támadni kezdett. A DRS-zóna végén összeakadtak, a venezuelai a belső ívről a falnak lökte Hamiltont, aki kiesett. Maldonado is elveszítette az első szárnyát, visszaesett.
Alonso az elképesztő futamon győzött a hazai pályán – a levezető körön meg is állt, a marshaloktól kapott zászlóval ünnepelt! -, Räikkönen hozta a második helyet, Michael Schumacher pedig 2010-es visszatérése óta első ízben a dobogóig jutott. A hármast a győztes konstruktőr képviseletében Schumacher és Räikkönen korábbi közvetlen munkatársa, Alonso mostani versenymérnöke, Andrea Stella kísérte, családias volt a hangulat.
A további pontszerző helyeken Webber, Hülkenberg, Rosberg, di Resta, Button, Perez és Maldonado osztozott, bár igen valószínű, hogy a williamses kemény büntetést kap, így csapattársa, Bruno Senna léphet előre.
Európa Nagydíj, Valencia, 2012.06.24.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1
- Fernando Alonso
- Scuderia Ferrari
- 1:44:16,649
- 57
- 2
- Kimi Räikkönen
- Lotus F1 Team
- + 6,421
- 57
- 3
- Michael Schumacher
- Mercedes AMG Petronas
- + 12,639
- 57
- 4
- Mark Webber
- Red Bull Racing
- + 13,628
- 57
- 5
- Nico Hülkenberg
- Sahara Force India
- + 19,993
- 57
- 6
- Nico Rosberg
- Mercedes AMG Petronas
- + 21,176
- 57
- 7
- Paul di Resta
- Sahara Force India
- + 22,886
- 57
- 8
- Jenson Button
- Vodafone McLaren Mercedes
- + 24,653
- 57
- 9
- Sergio Perez
- Sauber
- + 27,777
- 57
- 10
- Pastor Maldonado
- Williams F1 Team
- + 34,630
- 57
- 11
- Bruno Senna
- Williams F1 Team
- + 35,900
- 57
- 12
- Daniel Ricciardo
- Scuderia Toro Rosso
- + 37,000
- 57
- 13
- Vitalij Petrov
- Caterham F1 Team
- + 1:15,871
- 57
- 14
- Heikki Kovalainen
- Caterham F1 Team
- + 1:34,654
- 57
- 15
- Charles Pic
- Marussia F1 Team
- + 1:36,565
- 57
- 16
- Felipe Massa
- Scuderia Ferrari
- +1 kör
- 56
- 17
- Pedro de la Rosa
- HRT F1 Team
- +1 kör
- 56
- 18
- Narain Karthikeyan
- HRT F1 Team
- +1 kör
- 56
- 19
- Lewis Hamilton
- Vodafone McLaren Mercedes
- + 3 kör
- 54
- 20
- Romain Grosjean
- Lotus F1 Team
- kiesett
- 40
- 21
- Sebastian Vettel
- Red Bull Racing
- kiesett
- 33
- 22
- Kamui Kobajasi
- Sauber
- kiesett
- 33
- 23
- Jean Eric Vergne
- Scuderia Toro Rosso
- kiesett
- 26
- Legjobb kör: 1:42,163 Nico Rosberg