Esős vagy száraz versenyhétvégére készülnek? Vannak egyáltalán speciális tréningjeik az előre jelzett időjárás függvényében?
Volt egy érdekes kérése az FIA-nak. A rázókövek alsó része a pálya felé mélyül, megállhat benne az esővíz, amelynek az elvezetését meg kellett oldanunk, ezért lyukakat fúrtunk beléjük. A gyalogos beavatkozókat, takarítógépeket és egyebeket mindig, minden időjárási körülményre felkészítjük, persze az eligazításokon elhangzott, hogy a hirtelen jött eső okozta vizet az összes gépnek gyorsan le kell söpörni.
Mennyi ember és gép dolgozik majd a pályán, közvetlenül a futam lebonyolítását segítve?
630 ember a helikopterpilótától a sportbírókon, orvosi és technikai személyzeten át a takarítókig. Körülbelül 40 autó vesz részt a technikai beavatkozásban és van még 20 darab úgynevezett mentőautónk, plusz még három, amely a közvetlen kimentésnél segédkezik.
Ki az a Faluvégi Péter?
Kevesen ismerik a hazai Forma-1-es futam talán legfontosabb emberét, mert ritkán szerepel a nyilvánosságban, habár a múlt héten éppen ő volt a stúdióvendég a Német Nagydíj hazai tévés közvetítésénél. Az 1954-ben született Faluvégi a hetvenes évek végétől sportbíró, majd többszörös szakágvezető és versenyigazgató volt az autókrossztól a ralin át különféle gyorsasági szakágakig. A közlekedésmérnök végzettségű szakember 1996-tól az FIA versenyigazgatói szupelicencével rendelkezik, 2007 óta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség alelnöke.
Mennyi külföldi tagja van az ön által irányított 630 embernek és mi az ő feladatuk?
Van egyfajta „árucsere” a francia és belga kollégáinkkal és bejelentkeztek páran Abu-Dzabiból. Összesen 15-en vannak, a 26 sportbíróból néhányan külföldiek, de a mentők között is akadnak páran.
Ön áll a hierarchia csúcsán. Pontosan mi a feladata a futam alatt?
Az állandóságot a futamokon Charlie Whiting jelenti, versenyről versenyre jár. Az ő tisztsége a „race director”, amit mi rendezvény-igazgatónak fordítunk. Az én tisztségemet a Magyar Nagydíjon úgy hívják, hogy „clerk of the course”, ezt mi úgy fordítjuk a megkülönböztethetőség kedvéért, hogy versenyigazgató. Én felelek mindenért, ami a futam versenyszerű és idő szerinti lebonyolítását illeti. Ez a két ember rendszeresen konzultál minden fontos döntés előtt. Arra is volt példa egy régebbi versenyen, hogy Whiting elődje beküldte volna a safety cart, ám én kértem, hogy ne, várjunk még egy percet. Gyorsan végignézettem a pálya érintett szakaszát az embereimmel, aztán megszakítás nélkül folytatódhatott a verseny.
Mi volt a legnehezebb döntése?
Nem konkrét döntést említek, mert a Magyar Nagydíj történetében azt elhitetni volt a legnehezebb, hogy nekünk is két fülünk és egy orrunk van. Magyarán, hogy a lebontott vasfüggöny innenső oldalán mi is le tudunk szervezni hibátlanul egy ilyen színvonalú eseményt. Ma már kimagaslóan jó a híre a verseny lebonyolításának, az egyik legbiztonságosabb versenynek tartják hungaroringi futamot. A versenyzőktől és a sportszakmai vezetőktől is az jön vissza állandóan, hogy itt milyen flottul megy minden. Miroslav Bartos, a WTCC race directora úgy fogalmazott a magyar futam előtt, hogy ő ide nyaralni jön, itt nem lesz dolga.
Kívülről nézve a két éve súlyos balesetet szenvedett Massa mentése tűnik a legélesebb akciójuknak. Az akkor szerzett tapasztalatok módosítottak a mentési eljárásukon?
Nem akarok nagyképűnek tűnni, de nem a válasz. Minden úgy működött, ahogy kellett. Bár igazából van valami, azóta kiemeltebben figyelünk az apró törmelékekre, de nem csak a pályavonalon, hanem az aszfaltozott bukótérben és még a füvön is, hiszen ezekből is a pályára tudják hordani a versenyautók. A baleset után az FIA nagyon keményen ráállt, hogy a sisakrostélyokat meg kell erősíteni. Mások mellett jelenleg dolgoznak egy olyan aerodinamikai elemen, ami a versenyzők sisakjának egyfajta biztonsági orr-része lenne.
A mentők mellett fontos szereplőkké válhatnak egy-egy futamon a különféle jelentésű színes zászlókat lengető egyszerű sportbírók is. Ők mekkora autonómiával rendelkeznek?
A sárga vagy a kék zászló használatában (tilos előzni, illetve a lekörözött versenyzőnek el kell engednie a gyorsabbat – L.Cs.) van autonómiájuk, de sokéves rutinjuk is. Az autókon egyébként nyomkövető van, amely 20 centis pontossággal meghatározza a helyüket, így nem ritka, hogy a központból leszólunk a bírókra, hogy például a 4-es autó engedje el a 12-est. Az én mániám, hogy ne nevezzünk néven versenyzőket, még a látszatát is kerüljük el annak, hogy „az X engedje el az Y-t” mondatok a részrehajlás gyanújára adjanak okot.
Egy-egy pilóta kiesése után látni a tévében, hogy alkalmanként robogós emberek szedik össze őket. Ez egy létező pozíció?
Igen, de nem teljesen ebben a formában. A darus, emelős, elszállító járműveket alkotó csapatnak része a futárszolgálat, 2-3 robogós ember. A szervizúton jönnek-mennek, feladatuk a sportbíró elromlott rádiójának a cseréjétől a kiesett pilóta bokszba, vagy épp az orvosi személyzethez szállításáig több minden. Ez utóbbi bizonyos esetekben ráadásául kötelező. Minden járműben van egy szenzor, amely a pilótára ható G-erőt méri, ami ha hirtelen 5-6 G-s lassulást jelez a központban, akkor a szabályzat szerint a pilótát be kell szállítani, még akkor is, ha közben kiszállt a járműből és éppen önfeledten integet a rajongóinak.
Említette, hogy jó hírű a lebonyolító csapat, biztonságosnak tartják az illetékesek a Magyar Nagydíjat. Csakhogy öreg a ring, olykor kimondottan szürkének tűnik, különösen az új, szupermodern pályák mellett, ráadásul készülődik az Egyesült Államok, Oroszország és mások is. A verseny 2016 utáni jövője szempontjából nézve nyom annyit a latban a sokat emlegetett hírnév, hogy ne szorítsák ki a Hungaroringet a naptárból ilyen hatalmas piacok vadiúj pályái?
Hogy százalékosan melyik mennyit jelent, nem lehet megmondani. Pénz beszél, kutya ugat, nagyon sokat számít a nézőszám, és az is, hogy ki tud nagyobb jogdíjat fizetni. Oroszország hatalmas piac, de Budapest közelsége, vendéglátó potenciálja sokat számít.
Ezt állandóan emlegetik. Tényleg ilyen ereje van annak, hogy a pilóták közelebb bulizhatnak a pályához, még ha az lassan elbújhat is az újak mellett?
Renoválni kell majd a pálya aszfaltját, ez biztos, vannak is erre vonatkozó törekvések. Ugyanakkor tényleg nagy ereje van a főváros közelségének, és itt nem csak a versenyzőkre kell gondolni. Mondok két példát. Kedden Párizsban jártam pályabizottsági ülésen, majd egy repülőn érkeztem Budapestre Charlie Whitinggal, aki azt mondta, hogy mielőtt beindulnak a futam körüli teendői, fél napot pihen Budapesten, aminek nagyon örül. A másik dolog, hogy a versenyzőket és a futamot csapatok kísérik, sok száz emberről beszélünk, akik számára fontos, hogy jó minőségű vendéglátásban részesüljenek. Gyakran kérdezik, hogy hol vannak jó éttermek, ajánlunk szállodákat is. A szezon első felének a vége előtt pár nappal jól esik mindenkinek, hogy itt még jól is érezhetik magukat, nem úgy, mint egyes helyszíneken, ahol be vannak szinte zárva a szállodába.
Frank Tamásnak, a jegyértékesítő Ostermann Kft. egyik vezetőjének az elvesztése mennyiben befolyásolja a futam jövőjét?
Nagyon súlyos veszteség, hiszen személyesen ő tartotta a kapcsolatot a Forma-1 vezetőivel. Azonban a helyére lépő tulajdonostársa, Gerstl Péter teljes egészében képben van, személye kellő garancia a folytatásra.
Az elmúlt évtizedekben rengeteg Forma-1-es pilótát megismert. Ki a legjobb fej közülük?
Buttont már az F1-es pályafutása előtt megismertem, kifejezetten jópofa fiú, talán őt mondanám. Viszont Schumacher profizmusát is meg kell említeni, a pályabizottságnak mindig van versenyző tagja is, és amikor ő volt, lenyűgözően felkészült és nagyon komoly kérdéseket tett fel, akár a legapróbb részletekkel kapcsolatban is.
Most Pedro de la Rosa a versenyzők delegáltja. Milyen érdemi munkát végez?
Jelenleg a bokszutcai balesetek megakadályozásáról szóló teendőkért felel, rendszeresen rapportál, hogy éppen milyen feladaton dolgozik a segítőivel.
Végül, mi a tippje? Ki nyeri a hétvégi futamot?
Nem szeretem ezt a kérdést…
…pedig direkt nem azt kérdeztem, hogy kinek szurkol.
Rendben. Alonsónak nagyon áll a zászló, de jót tenne a szezonnak, ha most Button nyerne.