A napokban megétkezett Magyarországra a száguldó cirkusz a németországi Hockenheimringről. A csapatoknak összesen 100 kamionnyi árut kell Magyarországra szállítani a lehető legrövidebb idő alatt. A sportág logisztikai partnere, a DHL érdekes összeállításban lebbenti fel a fátylat a háttérről.
A teljes szezon alatt közel 300 ezer tonnányi rendkívül sérülékeny rakomány szállítását kell megoldani a 20 versenyhelyszín között, 5 kontinensen, földön, vízen és levegőben. A versenysorozat teljes felszerelése összesen 137 ezer km-t tesz meg. Minden F1-es csapat részére kb. 30 tonnányi árut szállít a DHL az európai versenyekre, illetve 35-40 tonnát a tengerentúli futamokra. A paddockhoz kapcsolódó felszerelések 8 jumbo jet típusú repülőgépet töltenek meg.
Mi zajlik a háttérben?
A versenysorozat a teljes évre kiterjedő, folyamatos munkát jelent a DHL számára. A Forma-1-hez kapcsolódó logisztikai feladatokat 30 fős dedikált csapat tervezi és szervezi meg minden évben. A munka legnagyobb része három, a feladatra specializált központban összpontosul: Londonban (Heathrow), Modenában és Milánóban.
A DHL szempontjából egy futam, így a mogyoródi versenyhétvégére való felkészülés is 9 nappal a versenynap előtt indul. A csapatok ugyanis az eredményhirdetést követően vasárnap azonnal megkezdik a garázsok lebontását, és hétfőre virradóra már össze is pakolnak mindent, valamint leadják megrendeléseiket felszereléseik szállítására. Az áruk 6-7 nappal a verseny kezdete előtt meg is érkeznek a futam helyszínére. Miután a csapatok átvették a hozzájuk tartozó küldeményeket, a felszerelések a megfelelő bokszokba, vagy az időjárástól függően hűtött konténerekbe kerülnek. Az adott futam után a folyamat elölről kezdődik: vasárnapról hétfőre virradóan a rakományokat elszállítják a következő versenyhelyszínre, vagy az adott istálló központjába.
Mi kell egy F1-es nagydíjhoz?
A Form1-1-es csapatok az alábbiakat viszik magukkal minden futamra: 2 versenyautó, 3,5 km tápkábel, 5,5 km adatkábel, 30-40 tonnányi versenyfelszerelés, 80 db A4-es oldalból álló ellenőrző lista, 80-120 db láda, 180 számítógép, 300 laptop, 1100 rádió és fülhallgató, 1500 liter üzemanyag, 90 liter motorolaj, 60 liter sebességváltó-olaj, 40 liter hidraulikus olaj, 15 liter hűtőfolyadék és 3000 üveg ásványvíz
A Forma-1-gyek kapcsolatos szállítások megszervezése nemcsak a szoros határidők és nagy távolságok, hanem a rendkívül változatos árutípusok miatt is kihívást jelent. A tengerentúli futamokhoz a DHL szállítja többek között a versenyautókat, motorokat, gumiabroncsokat, alkatrészeket, a csapatok felszereléseit, illetve a televíziós közvetítésekhez szükséges eszközöket is. Ezen kívül a versenyautókhoz szükséges speciális üzemanyagot és a VIP-részleg teljes berendezését is a cég mozgatja.
A tengerentúli versenyekre öt Boeing 747-es teherszállító gép és 35 konténer szükséges a felszerelések szállításához. Az egyes versenyekre szállított áru 100 kamiont tölt meg. A legnagyobb „alkatrész” a versenyautók kasztnija, míg a legkisebbek a 1,5 mm átmérőjű csavarok.
A futamok ideje alatt is érkezhetnek sürgős kérések, például a csapatok mérnökeitől, akik folyamatosan dolgoznak az autók fejlesztésén. Ilyen esetekben az úgynevezett DHL egyedi szolgáltatásokat biztosító logisztikai egységének futárja saját kezűleg szállítja és kézbesíti a csomagot, és akár helikopterrel száll le paddockban.
Hogyan lehet összecsomagolni egy F1-es autót?
A Forma-1-es versenyautók szállítása úgy történik, hogy az első és hátsó szárnyakat, a kormánykereket, a hátsó visszapillantó tükröket és az oldalsó légterelő szárnyakat leszerelik az autókról. Az autók oldalait és alvázát fa panelekkel borítják körbe (lényegében tokba zárják), míg az autó hátsó részén speciális ütköző védi a sebességváltót. Az autó elején a kormánykereket és az alvázat erre a célra tervezett védőburkolattal látják el.
Közös erény a gyorsaság
2007 óta a DHL nem csak logisztikai szempontból részese a Forma-1-nek, a cég „DHL Leggyorsabb kör” díjat minden évben annak a pilótának osztja ki, aki a szezon alatt a legtöbb leggyorsabb versenykört futotta.