Két éve is én mentem ki a szerkesztőségből Mogyoródra a Shell meghívására, hogy a Ferrarinak dolgozó, benzint és olajat vizsgálgató mérnökök munkáját megcsodáljam. Sok minden nem változott, csak a házigazda személye: nem gondoltam volna, hogy a Ferrarinál dolgozó vezető Shell-mérnök immár – egy hölgy. Aki két fontos dologért felel.
A Ferrari és a Shell úti boszorkánykonyhája
1/22 Robogós rendőrök Mogyoródon: a Hungaroring adott kölcsön a rendőröknek bér-robogókat. Egy kicsit olyan magyaros, ahogy némelyik csoffadt, füstokádó vénség nem tud felmenni a főbejárat előtti emelkedőn
Robogós rendőrök Mogyoródon: a Hungaroring adott kölcsön a rendőröknek bér-robogókat. Egy kicsit olyan magyaros, ahogy némelyik csoffadt, füstokádó vénség nem tud felmenni a főbejárat előtti emelkedőn
Fotó megosztása:
2/22 Cara Tredget, a Shell Scuderia Ferrari-együttműködésért felelős mérnöke
Cara Tredget, a Shell Scuderia Ferrari-együttműködésért felelős mérnöke
Fotó megosztása:
3/22 Ferrari-logo a szalvétán és egy kis jó olaszos pasta
Ferrari-logo a szalvétán és egy kis jó olaszos pasta
Fotó megosztása:
5/22 Luigi Fraboni, a Ferrari vezető motormérnöke
Luigi Fraboni, a Ferrari vezető motormérnöke
Fotó megosztása:
6/22 Olajmérnök és motormérnök a Ferrari csapatkamionjában
Olajmérnök és motormérnök a Ferrari csapatkamionjában
Fotó megosztása:
7/22 Körülbelül kétszer öt méteren ellenőrzi a Shell két mérnöke a benzint és vizsgálja az olajat a versenyhétvégén
Körülbelül kétszer öt méteren ellenőrzi a Shell két mérnöke a benzint és vizsgálja az olajat a versenyhétvégén
Fotó megosztása:
9/22 A háttérben motorolaj-cseppek készülnek a spektroszkópba
A háttérben motorolaj-cseppek készülnek a spektroszkópba
Fotó megosztása:
10/22 Benzinminták kis decis flakonban. Lehetetlenség kapni belőle, pedig megígértem, hogy nem adom oda a Mercedesnek
Benzinminták kis decis flakonban. Lehetetlenség kapni belőle, pedig megígértem, hogy nem adom oda a Mercedesnek
Fotó megosztása:
11/22 Olajminták Massa és Alonso motorjából
Olajminták Massa és Alonso motorjából
Fotó megosztása:
13/22 Alakul a hangulat a hétvégére a csapatok mobil hadiszállásai körül
Alakul a hangulat a hétvégére a csapatok mobil hadiszállásai körül
Fotó megosztása:
14/22 A gumik már beöltözve várják a versenyzőket
A gumik már beöltözve várják a versenyzőket
Fotó megosztása:
15/22 Még nincs nagy pörgés, majd vasárnap!
Még nincs nagy pörgés, majd vasárnap!
Fotó megosztása:
17/22 Steppelt paplan alatt szunyókálnak a V8-as Ferrari blokkok
Steppelt paplan alatt szunyókálnak a V8-as Ferrari blokkok
Fotó megosztása:
18/22 Komótosan pakolgatják össze az egyik kocsit az időmérőkre
Komótosan pakolgatják össze az egyik kocsit az időmérőkre
Fotó megosztása:
19/22 Nem szép, de van varázsa
Nem szép, de van varázsa
Fotó megosztása:
21/22 Ingyenes paddock-túrára érkezik a tömeg, a zsúfoltság már csütörtök délután is nyomasztó volt a pálya körül
Ingyenes paddock-túrára érkezik a tömeg, a zsúfoltság már csütörtök délután is nyomasztó volt a pálya körül
Fotó megosztása:
22/22 Búcsúkép: igazi hungarikum, jó méter magas, virágba szökkent parlagfű integet a Hungaroring melletti útpadkáról az idelátogató F1-turistáknak
Búcsúkép: igazi hungarikum, jó méter magas, virágba szökkent parlagfű integet a Hungaroring melletti útpadkáról az idelátogató F1-turistáknak
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Steppelt paplan alatt szunyókálnak a V8-as Ferrari blokkok
Steppelt paplan alatt szunyókálnak a V8-as Ferrari blokkok
Egyrészt minden csepp, az autóba kerülő benzinnek meg kell felelnie az FIA által jóváhagyott, homologizált minőségnek. Mivel a Shell lezárt hordókban viszi Angliából minden versenyre azt a körülbelül 2000 liter, azaz nagyjából tíz F1-autó tanknyi üzemanyagot, ami kell, általában csak akkor kerül idegen anyag a tankba, amikor a szerelők az üzemanyag-ellátó rendszert bütykölik. Ilyenkor a Shell, a Scuderia Ferrari csapat udvari szállítója felelőssége, hogy gázkromatográfuk még a verseny előtt kimutassa a szabványostól eltérő minőséget – ha az FIA hasonló készüléke veszi észre csak a maszatot a verseny után, az olyan, mintha doppingvétségen kaptak volna egy atlétát az olimpián.
Nem szép, de van varázsa
A piros kamion-pótkocsi belsejében lévő másik fontos kütyü egy úgynevezett RDE-analizátor (spektroszkóp) ami a motorolajból vett mintákat elemzi. Az olajban kimutatható, a motorból származó fémrészecskék mennyiségéből aztán a mérnökök kistatisztikázhatják, van-e valami kóros a motor belsejében. Ezek az információk nagyon fontosak, ugyanis a motort az FIA nem engedi állandóan szerelgetni, így a versenyhétvégéken a csapatok az olajelemzések eredményei alapján ítélhetik meg, minden rendben van-e a dugattyúk környékén.
A fenti videóban oly intellektuálisan szereplő hölgy Cara Tredget olajmérnök, a Shell Ferrariért felelős technológiai menedzsere. Ő segíti a Shell ötvenfős fejlesztőgárdája és a csapat közti kommunikációt, és alkalmanként ő válaszolgat a sajtó hülye kérdéseire.
Olajminták Massa és Alonso motorjából
Olajminták Massa és Alonso motorjából
Tehát a Ferrari-lovacskával díszített szalvétával tálalt ebéd során a Hungaroringen felállított csapat-kamionban ő mondta el, hogy a versenybenzin mintegy 200 alkotóelemből kotyvasztódik össze. És hogy amit nem használnak fel, vagy szennyeződés miatt vissza kell fejteni, azt nem tankolják szét a csapat szaladgálós robogóiba (ahogy képzeltem), hanem szigorú ellenőrzés mellett visszaviszik a finomítóba.
Az FIA 2-3 hét alatt homologizálja a 2-3 hónap alatt kifejlesztett új és új benzintípusokat. A versenybenzin oktánszáma 110 körül van. Miss Tredget egyik munkatársa pedig azt is elárulta, hogy nemrég Alonso 2009-es autóját egy kísérlet kedvéért megtankolták utcai V-Powerrel, és a kocsi nagyobb végsebességet ért el vele, mint a versenybenzinnel, bár azzal sokkal nagyobbakat gyorsult. (Ezt az információt azért némi kétkedéssel fogadtam, nagyjából akkorával, mint amikor a benzinkúton tukmálja rám a V-Powert a kolléga, hogy attól majd megtáltosodik a ’88-as Passat.)
Luigi Fraboni, a Ferrari vezető motormérnöke
Sajnos a szívtelen hölgy nem adott egy decit a csodabenzinből, hiába kértem, viszont engedte megszagolnom: hát kérem, a csodálatosan átlátszó versenybenzinnek kellemes, enyhén aldehides, a mezei 95-öshöz képes sokkal komplexebb illata van. Most még: talán az új motorok majd más bukéjú benzint kívánnak.
Mint minden F1-csapat, a Ferrari is radikális változások előtt áll, hiszen 2014-ben át kell állni a mostani 2,4 literes szívó V8-as motorokról 1,6 literes turbó V6-osokra. Luigi Fraboni, a Ferrari vezető motormérnöke azt állítja, náluk mindenki örül a változásnak, már túl régóta használták ugyanazt a konstrukciót; izgalmas az új kihívás.
Tőle tudtam meg azt is, hogy a Ferrari meglepően kevés mérnökkel utazik. A tesztek, időmérők adatai neten mennek Maranellóba, ahol az úgynevezett „Remote Garage” személyzete elemzi őket, és konkrét utasítást ad a helyszíni technikusoknak, hogy mit mennyire kell elcsavargatni, átprogramozni. Bátortalan kérdésünket, hogy mi van, ha elmegy a net, nem is értette: internet, az van, és kész.
Ezek szerint 2012-ben egy F1-csapatnak legalább annyira kell a net, mint nekünk itt a szerkesztőségben. Vajon hány szezon fut le még, amíg nem online nyomják le majd a komplett versenyeket is a csapatok? Hiszen úgy kevesebb olajat kell kibányásznia a Shellnek is a szegény jegesmacikák alól.