Pénteken a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón mutatta be a Pirelli új Cinturato P7 Blue néven futó utcai abroncsát. Az eseményen ott volt a Forma-1 hivatalos abroncsszállítójának tesztpilótája, Jaime Alguersuari is. A spanyol fiatalembert az esemény kommentátoraként Szujó Zoltán, az MTVA riportere kérdezte.

Alguersuari az F1 pilótáknál többet tesztelhet idén
Alguersuari meglepően bőbeszédű volt az interjú alatt

Alguersuari meglepően bőbeszédű volt az interjú alatt

Alguersuari meglepően bőbeszédű volt az interjú alatt


A 22 éves pilóta 2009-ben, év közben váltotta Sebastien Bourdais-t a Toro Rosso-csapatban, épp Magyarországon mutatkozott be a Forma-1-ben.

„Jó emlékekkel térek vissza Magyarországra, miután itt ülhettem először be a Toro Rosso versenyautójába. Nagyon meleg volt, a pálya nagyon huplis és egy pillanatra sem pihenhet rajta a versenyző. Nagyon nehéz volt az a 2009-es verseny. Felkészülni sem volt idő, hiszen nem sokkal azelőtt dőlt el, hogy beülhetek az autóba” – mondta Alguersuari, akivel a 2010-es és 2011-es szezonokat követően nem hosszabbított a Red Bull junior csapata.

„2011. december 16. óta tudtam, hogy nem kapok versenyzői állást 2012-re, azonnal azon dolgoztam, hogy ez a munka (a Pirelli tesztpilótai állása) meglegyen. Tisztában vagyok vele, hogy a tapasztalat nagyon sokat számít a Forma-1-ben. Ez nagyon hasznos lesz” – folytatta, majd megerősítette, hogy 2013-ban újra versenyezni fog a Forma-1-ben.

Fontos a mérnökökkel való párbeszéd, hogy a versenyző értse az autót

Fontos a mérnökökkel való párbeszéd, hogy a versenyző értse az autót

Fontos a mérnökökkel való párbeszéd, hogy a versenyző értse az autót


„Sok pilóta irigyel most engem. A jelenlegi Forma-1-ben a gumi a minden. Erről szól szinte az egész. Mostanában nem adódik meg a lehetőségük a Forma-1-es pilótáknak, hogy mint mi, 500-600 kilométert teszteljenek csak az abroncsok miatt. 30-40 különféle keveréket is kipróbálunk egy teszt alkalmával. Igaz, hogy az autó más részeit, a motort stb. nincs lehetőségem tesztelni, de a gumikról sokkal többet tudok, mint egy átlagos pilóta. Ez pedig előny lehet akkor, amikor visszakerülök a Forma-1-be.”

A nagydíjakon a BBC Radio 5 Live kommentátoraként dolgozó Alguersuari elmagyarázta, miért olyan fontos manapság a gumi: 2012-re az FIA megváltoztatta a kipufogókra vonatkozó szabályokat, így a hátul áramló levegő egészen máshogy befolyásolja az autó viselkedését. Ilyen tekintetben az autók hasonlóbbak egymáshoz, emiatt pedig felértékelődött a gumikkal való bánásmód. 2012-re ugyanakkor csökkent a leszorítóerő a hátsó tengelyen, fontosabb a gumitapadás.

Ám épp a gumik miatt vált kiszámíthatatlanná is a Forma-1, változékonyan viselkednek a pilóták vezetési tulajdonságától, az autó viselkedésétől, a hőmérsékleti tényezőktől stb. függően, ugyanakkor a pálya állapota (gyorsulása, lassulása) is befolyásolja működésüket.

Kipróbálta a játékos kerékcserét a versenyző

Kipróbálta a játékos kerékcserét a versenyző

Kipróbálta a játékos kerékcserét a versenyző


A kommentátor felvetette: akkor mi a kifizetődő vezetési stílus, amivel a versenyző megóvhatja a gumijait?

„Nincs tökéletes recept arra, hogy megóvjuk a gumikat. Sok pilóta van sokféle vezetési stílussal, többféle gumit kell használni. Inkább arra kell figyelni, hogy a versenyző minél gyorsabban alkalmazkodjon a pálya változó körülményeihez”- fejtette ki a Pirelli tesztpilótája.

„Nagyon fontos, hogy a versenyző folyamatosan egyeztessen a mérnökével és hogy közösen megtalálják az autó egyensúlyát. Mert ha felborul az egyensúly, például a hátsó gumik túlmelegszenek, máris egészen máshogy kezd viselkedni az autó. Ezért fontos a folyamatos párbeszéd a mérnökökkel, hogy megértsd az autót és azonnal reagálni tudj a változó körülményekre.”

Bár a Magyar Nagydíj rajtrácsáról hiányzik majd idén Jaime Alguersuari, azért lesz egy fellépése Budapesten. Mint ismeretes, Squire néven DJ-ként is dolgozik és a Forma-1 afterpartyján zenél majd egy ismert budai szórakozóhelyen.  

„Az autóversenyzés mellett a zene a másik fontos részre az életemnek. Otthon van egy kis stúdióm, ahol magam keverem a zenét. Szeretek magam új zenét alkotni. Kevésbé kedvelem a klubban való DJ-skedést, de ez is a része a dolognak. Most vasárnap itt Budapesten is zenélek.”

Amikor Alguersuari mixel: