Pénteken a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón mutatta be a Pirelli új Cinturato P7 Blue néven futó utcai abroncsát. Az eseményen ott volt a Forma-1 hivatalos abroncsszállítójának tesztpilótája, Jaime Alguersuari is. A spanyol fiatalembert az esemény kommentátoraként Szujó Zoltán, az MTVA riportere kérdezte.
A 22 éves pilóta 2009-ben, év közben váltotta Sebastien Bourdais-t a Toro Rosso-csapatban, épp Magyarországon mutatkozott be a Forma-1-ben.
„Jó emlékekkel térek vissza Magyarországra, miután itt ülhettem először be a Toro Rosso versenyautójába. Nagyon meleg volt, a pálya nagyon huplis és egy pillanatra sem pihenhet rajta a versenyző. Nagyon nehéz volt az a 2009-es verseny. Felkészülni sem volt idő, hiszen nem sokkal azelőtt dőlt el, hogy beülhetek az autóba” – mondta Alguersuari, akivel a 2010-es és 2011-es szezonokat követően nem hosszabbított a Red Bull junior csapata.
„2011. december 16. óta tudtam, hogy nem kapok versenyzői állást 2012-re, azonnal azon dolgoztam, hogy ez a munka (a Pirelli tesztpilótai állása) meglegyen. Tisztában vagyok vele, hogy a tapasztalat nagyon sokat számít a Forma-1-ben. Ez nagyon hasznos lesz” – folytatta, majd megerősítette, hogy 2013-ban újra versenyezni fog a Forma-1-ben.
„Sok pilóta irigyel most engem. A jelenlegi Forma-1-ben a gumi a minden. Erről szól szinte az egész. Mostanában nem adódik meg a lehetőségük a Forma-1-es pilótáknak, hogy mint mi, 500-600 kilométert teszteljenek csak az abroncsok miatt. 30-40 különféle keveréket is kipróbálunk egy teszt alkalmával. Igaz, hogy az autó más részeit, a motort stb. nincs lehetőségem tesztelni, de a gumikról sokkal többet tudok, mint egy átlagos pilóta. Ez pedig előny lehet akkor, amikor visszakerülök a Forma-1-be.”
A nagydíjakon a BBC Radio 5 Live kommentátoraként dolgozó Alguersuari elmagyarázta, miért olyan fontos manapság a gumi: 2012-re az FIA megváltoztatta a kipufogókra vonatkozó szabályokat, így a hátul áramló levegő egészen máshogy befolyásolja az autó viselkedését. Ilyen tekintetben az autók hasonlóbbak egymáshoz, emiatt pedig felértékelődött a gumikkal való bánásmód. 2012-re ugyanakkor csökkent a leszorítóerő a hátsó tengelyen, fontosabb a gumitapadás.
Ám épp a gumik miatt vált kiszámíthatatlanná is a Forma-1, változékonyan viselkednek a pilóták vezetési tulajdonságától, az autó viselkedésétől, a hőmérsékleti tényezőktől stb. függően, ugyanakkor a pálya állapota (gyorsulása, lassulása) is befolyásolja működésüket.
A kommentátor felvetette: akkor mi a kifizetődő vezetési stílus, amivel a versenyző megóvhatja a gumijait?
„Nincs tökéletes recept arra, hogy megóvjuk a gumikat. Sok pilóta van sokféle vezetési stílussal, többféle gumit kell használni. Inkább arra kell figyelni, hogy a versenyző minél gyorsabban alkalmazkodjon a pálya változó körülményeihez”- fejtette ki a Pirelli tesztpilótája.
„Nagyon fontos, hogy a versenyző folyamatosan egyeztessen a mérnökével és hogy közösen megtalálják az autó egyensúlyát. Mert ha felborul az egyensúly, például a hátsó gumik túlmelegszenek, máris egészen máshogy kezd viselkedni az autó. Ezért fontos a folyamatos párbeszéd a mérnökökkel, hogy megértsd az autót és azonnal reagálni tudj a változó körülményekre.”
Bár a Magyar Nagydíj rajtrácsáról hiányzik majd idén Jaime Alguersuari, azért lesz egy fellépése Budapesten. Mint ismeretes, Squire néven DJ-ként is dolgozik és a Forma-1 afterpartyján zenél majd egy ismert budai szórakozóhelyen.
„Az autóversenyzés mellett a zene a másik fontos részre az életemnek. Otthon van egy kis stúdióm, ahol magam keverem a zenét. Szeretek magam új zenét alkotni. Kevésbé kedvelem a klubban való DJ-skedést, de ez is a része a dolognak. Most vasárnap itt Budapesten is zenélek.”
Amikor Alguersuari mixel: