Az idei Belga Nagydíj biztosan a Romain Grosjean által okozott rajtbaleset miatt marad majd emlékezetes évek múlva is, hiszen a francia a start után Lewis Hamilton kiszorításával olyan lavinát indított el, amelyben ő, a mclarenes, Fernando Alonso és Sergio Perez is kiesett. Grosjean egyfutamos eltiltást kapott.

A verseny után Alonso tanulságként azt említette, hogy már az alsóbb kategóriákban szigorúbban kellene fogni az F1-be készülő versenyzőket, és főnöke, Stefano Domenicali ugyanerről beszélt vasárnap.

„Én úgy gondolom, hogy a leglényegesebb, hogy megvizsgáljuk a pilóták viselkedését. Már a Forma-1 előtti szériákban foglalkozni kell ezzel. Más kategóriákban túl gyakran láthatjuk, hogy a pilóták nagyon agresszívak és a lehetetlent is megpróbálják, fontos, hogy a versenyzői karrierjük kezdetétől szigorúan kezeljék őket, így felkészültebben érkezhetnek a Forma-1-be.”

„Ez az FIA felelőssége. Egyértelműen jobb lenne, ha már az utánpótlás-kategóriákban is kíméletlenül betartatnák a pályán való viselkedésre vonatkozó szabályokat, mielőtt a versenyzők eljutnak ide, az autóversenyzés csúcsára” – magyarázta az olasz.

A ferrarisok egyébként nem a levegőbe beszélnek. Bár az alsóbb szériákban mindig is jellemzők voltak a tapasztalatlanságból és bizonyítási vágyból adódó hibák, az elmúlt egy-két évben mintha megszaporodtak volna a vakmerőbbnél vakmerőbb és agresszív húzások a GP2-ben, GP3-ban, World Series by Renault-ban, márpedig az utánpótlás onnan jön, a mai mezőny 15 tagja lépett fel a GP2-ből vagy a WSR-ből.

Ide kapcsolható egyébként Domenicali egy korábbi, a múlt hét végén adott nyilatkozata is, amelyben a Forma-1-es tesztek hiányára panaszkodott a Ferrari főnök.

Az F1-ben 2009 óta nem tartottak idény közbeni privát és közös teszteket, mindössze a téli, idény előtti felkészülés és a kétnapos ifjoncteszt maradt. Idénre változtattak egy kicsit, a négy téli teszt egyikét májusra tették át, de a Mugellóban tartott gyakorlást a csapatok haszontalannak, kudarcnak értékelték, így jövőre újra nem lesz idény közbeni teszt. Idén az ifjoncteszt is csúnyán szétesett, három csapat júniusban, Silverstone-ban gyakorolt, mások Magny-Cours-ba készülnek, megint más csapatok pedig az év vége felé Abu-Dzabiban küldik pályára az F1-gyel ismerkedő fiatalokat.

A Ferrari schumacheri aranykorának egyik kulcsa volt a tesztelés, a fioranói házi pályájukon gyakorlatilag minden héten körözött Schumacher, Rubens Barrichello vagy valamelyik tesztpilótájuk és a maranellói gárdánál azóta is az az álláspont, hogy nonszensz, hogy a világ egyik legnagyobb sportágában nincs lehetőség a gyakorlásra. Domenicali szerint ezzel nemcsak a műszaki oldalról sérül az F1, de a jövő sztárjainak megtalálása és kinevelése is ellehetetlenül.

„Nem akarok rosszat mondani a mai versenyzőkre, de úgy látom, hogy az elmúlt pár évben nem jöttek újabb fényes csillagok. Ha nem emeljük meg a tesztlehetőségek számát, akkor a helyzet csak romlani fog. A tesztelés nemcsak a technikai fejlesztésről szól, a fiatal versenyzőknek is lehetőséget jelent a tanulásra, és arra, hogy felhívják magukra a figyelmet.”

„Tesztelés nélkül veszélybe sodorja magát az F1. A jelenlegi helyzetben nem tudjuk felfedezni a jövő sztárjait, mert a fiatal pilótákat rögtön versenyben kell indítani a megfelelő tapasztalat nélkül, ez pedig senkinek sem jó” – magyarázta az orosz F1news.ru-nak.