A Belga Nagydíjon történt rajtbaleset sokak szerint intő jel volt arra vonatkozóan, hogy fel kell gyorsítani a pilótafülkék védelmével kapcsolatos fejlesztéseket. Csak néhány centin múlt, hogy Fernando Alonso nem szenvedett súlyos fejsérülést Spában, Romain Grosjean Lotusa kis híján a spanyol bukósisakjának repült.

Az eset ismét rávilágított a mai F1-es autók legnagyobb biztonsági hiányosságára, amellyel egy külön munkacsoport foglalkozik. Több elképzelés született már a pilótafülkék bezárására, ám eddig egy megoldás sem aratott osztatlan sikert. Paddy Lowe, a McLaren technikai igazgatója szerint a Spában történtek mindenkit emlékeztettek arra, hogy mennyire fontos a biztonság növelése, szerinte már 2014-re változtatni kellene a pilótafülkék kialakításán.

„Mivel a projektet egy éve kezdtük, megcélozhatjuk a 2014-es bevezetést” – mondta Lowe, aki tagja a pilótafülkés munkacsoportnak. „Személy szerint azt gondolom, hogy vannak elkerülhetetlen dolgok. Most mondhatjuk, hogy ez egy szerencsés eset volt, de egyszer valakinek nem lesz mázlija. Ugyanakkor ez egy nyitott fülkés sorozat, ezt valahogy óvnunk is kellene, de szerintem technikailag lehetséges a megoldás.”

A zárt pilótafülkékkel 2009 óta foglalkozik kiemelten az FIA, amikor a Magyar Nagydíjon egy rugó fejen találta Felipe Massát. Néhány nappal korábban Henry Surtees vesztette életét egy Forma-2-es versenyen, miután fejen találta egy elszabadult kerék. Lowe szerint a teljes bezárás ötletét már elvetették a szakemberek, a tesztek szerint a bukócsöves megoldás nagyobb védelmet adhat.

„Készítettünk egy tesztpéldányt, amellyel többféle ütközést szimuláltunk. Sikeres volt a teszt, így már van elképzelésünk arról, hogy milyen erős elemre van szükség és ennek milyen szögben kell állnia. Egy pilóta persze azt szeretné, hogy semmi ne akadályozza a kilátást, de az utcai autókban is hozzászoktunk az oszlopokhoz, nem igaz? Arra jutottunk, hogy amennyiben a csövek vagy oszlopok nem túl nagyok, F1-es autóban is hozzájuk lehet szokni.”

Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke szerint nem szabad elkapkodni semmilyen eszköz bevezetését Spa miatt, mert sok a nyitott biztonsági kérdés. „Szerencsések voltunk, mert nem történt semmi Fernando fejével” – magyarázta Domenicali. „Szorosan együtt dolgozunk a szövetséggel, hogy megtaláljuk a helyes eszközt. Amin most dolgozunk, azzal is lehetnek problémák, például hogy tűz esetén hogyan közelíti meg a biztonsági személyzet a kabint. Szóval nagyon óvatosnak kell lennünk ezekkel az eszközökkel.”