John Surtees, az egyetlen ember, aki motoron és a Forma-1-ben is világbajnoki címig jutott, az Autosport magazin éves expóján beszélt csütörtökön. Az 1964-ben bajnoki címet szerző, később saját csapatot is működtető legenda szerint teljesen meg kellene reformálni az F1 alatti formaautós kategóriák rendszerét, hogy a fizetős pilóták helyett az igazi tehetségek juthassanak a csúcsig.
„Olyan struktúra kell, amelyben az eredményesség jutalma a továbblépés. Az autóversenyzésen kívül melyik sportban fordulhatna elő, hogy egy széria megnyerése után a következő szinten azzal jutalmaz a csapat, hogy légy szíves félmillió fontot hozni az idényért? Rémisztő ez” – mondta Surtees, akinek fia, Henry 2009-es halálos balesete előtt szintén a formaautózásban próbált előbbre jutni.
„Meghatározott számú, nemzetközileg elismert kategória kellene, és ha valaki megnyerné az egyik ilyen szériát, ösztöndíjat kapna, hogy továbbléphessen a következő kategóriába, és így mehetne ez egészen a Forma-1-ig.”
Surtees persze belátja, hogy ma egészen más a helyzet, mint az ő idejében:
„Amikor csapatfőnök voltam, mindig frusztrált, hogy fizetős pilótát kellett alkalmaznom, de mindig törekedtem arra, hogy mellette olyan versenyzőm legyen, akiben igazán hiszek. Persze amikor még én versenyeztem, a stopper eredménye még sokkal fontosabb volt (mint a pénz). Amikor a motoroztam, majd autóversenyzésre váltottam, mindkét ágban világszerte versenyeztem és egy pennybe sem került, mert mindig ajánlottak nekem ülést.” 
„Amikor aztán a csapatomat indítottam, összesen 23 ezer fontomba került, hogy ott legyen az autónk a rajtrácson a Brit Nagydíjon. Ebben már benne volt a Cosworth-motor 7500-ért – ami igen versenyképes erőforrás volt akkoriban – és a sebességváltó 500 fontos költsége is. Ma már egészen más a technika.”