Míg 2011-ben az olyan öregekkel, mint Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Jarno Trulli, valamint a már szintén veteránnak tekinthető Jenson Buttonnal, Nick Heidfelddel, Fernando Alonsóval és Mark Webberrel felállt mezőny a teljesített futamok tekintetében a sportág történetének legtapasztaltabb összeállítása volt.
Most, alig két évvel később a másik irányba lendült az inga, egy évtizede, 2004-ben volt utoljára ilyen alacsony az átlagos versenytapasztalat, a statisztikát az öregek és rutinos pilóták távozása és a helyükre érkezett öt újonc „rontja le”.
A fiatalok négy különböző csapatnál debütálnak majd a hétvégi szezonnyitón: a Saubernél Esteban Gutierrez, a Williamsnél Valtteri Bottas, a Caterhamnél Giedo van der Garde, a Marussiánál pedig Max Chilton és Jules Bianchi indul majd első F1-es versenyén. Elmondjuk, ki kicsoda, mit csinált eddig, hogyan jutott idáig.
Esteban Gutierrez (21 éves, mexikói)
A Saubernél 2011-ben jelentek meg a mexikóiak: Sergio Perez versenyzői állást kapott, a szponzorok pedig a még nála is fiatalabb Esteban Gutierrezt is besegítették a svájci csapathoz, tesztpilóta lett.
Nem alap nélkül persze, hiszen 2008-ban, alig 17 évesen a Formula BMW Európa-bajnoka volt (ezért jutalmul 2009-ben tesztelt is a BMW Saubernél), 2010-ben pedig ő lett az új GP3-as széria első bajnoka.
Az elmúlt két évben amellett, hogy a Saubernél tanult, a GP2-ben gyűjtötte a versenyrutint. Első idényében is összejött egy futamgyőzelem, de összességében még nem volt komoly tényező, tavaly azonban, ha nem is favoritként, de a címért küzdött, három győzelem és négy további dobogó végül a 3. helyet hozta számára. F1-es versenyhétvégén eddig egyszer, a tavalyi Indiai Nagydíj első edzésén vezetett a beteg Perez helyett.
Amikor kiderült, hogy Checót a McLaren viszi, a korábbi eredmények, és a mexikói szponzorok nyomása miatt gyakorlatilag automatikus volt az előléptetése 2013-ra.
Valtteri Bottas (23 éves, finn)
A szakemberek szerint az idei ifjoncötös legígéretesebb tagja a Williamsnél bemutatkozó Bottas, aki néhány éven belül az új Mika Häkkinen vagy Kimi Räikkönen is lehet majd.
Annyi biztos, hogy a versenyzői pedigréjére nem lehet panasz, a Formula Renault 2.0-ban az észak-európai regionális és a fő, európai szériát is megnyerte, a Forma-3-as Európa-bajnokságban kétszer volt harmadik, két alkalommal is győzni tudott az egyik legrangosabb F3-as viadalon, a zandvoorti Masters of Formula-3-n, 2011-ben pedig ő volt Gutierrez utódja a GP3-as bajnoki trónon.
Bottas a hagyományos utolsó F1 előtti lépcsőt, a World series by Renault-t (3.5-ös széria) és/vagy a GP2-t kihagyta, de jó okkal tette, hiszen a Williamsszel 2010 óta fenntartott kapcsolata komolyra fordult, a névleges tesztpilótáskodás helyett a 2012-es idényben már 15 versenyhétvégén vezette az autót a pénteki szabadedzéseken. Világos volt, hogy ő veheti át Bruno Senna helyét, így az előléptetése semmilyen meglepetést nem okozott.
A csapatot kiválóan ismeri, az autó fejlesztésében már tavaly aktívan részt vett, így okkal várható tőle jó teljesítmény már az idény kezdetétől.
Giedo van der Garde (27 éves, holland)
Nem épp a tipikus fiatal üstökös, kis rosszindulattal inkább a tipikus fizetős pilóta, mindenesetre sok-sok próbálkozás után van der Garde is révbe ért, eljutott a Forma-1-ig, a Caterham őt ülteti a már egyéves tapasztalattal rendelkező Charles Pic mellé.
A holland pilóta az elmúlt 10 évben megjárta a formaautós szamárlétrát: F3 Euroseries, Masters of Formula-3, World Series by Renault, GP2, azonban a 2008-as WSR-bajnoki évén kívül sosem volt igazán kiemelkedő. Mutatja ezt az is, hogy a GP2-ben négy évet húzott le, de a legjobb év végi helyezése az 5. volt 2011-ben.
Van der Garde egyébként időtlen idők óta próbált már bejutni az F1-be. 2006-ban a McLaren felvette az utánpótlás-nevelő programjába, 2007-ben előbb a Super Aguri, majd gyors váltással a hazai hátterű Spyker-csapat tesztpilótája lett, az elmúlt években tesztelt a Renault-nál, kopogtatott a Williamsnél, a Virginnél, a Lotusnál, a HRT-nél is, tavaly végül a Caterham tesztpilótája lett, a támogatói pedig elég erősek voltak ahhoz, hogy idén versenyzővé tegyék.
Max Chilton (21 éves, angol)
A tehetős apukával rendelkező Chilton még van der Garde eredményeinek sem ér a közelébe, a többéves Brit Forma-3-as és a három szezonos GP2-es szereplése során összesen két kézen megszámolható dobogó és futamgyőzelem jött csak össze neki.
Úgy igazságos azért, hogy hozzátegyük, tavaly megbízhatóan és gyorsan ment az F1 előszobájában, a Marussia Carlinnál, gyakran hozta a pontokat, két futamot meg is nyert.
Nagy kérdés, hogy ilyen előzmények után mire lesz képes a Forma-1-ben, de annyi előnye van, hogy a Marussia másik ülése körüli kavarás miatt a 12 téli tesztnapból nyolcon vezethetett, kiismerte az autót.
Jules Bianchi (23 éves, francia)
A Marussiánál debütáló másik újonc, Bianchi F1-be való bekerülése csak idő kérdése volt, a mögötte álló menedzser, Nicolas Todt garancia volt erre.
A francia pilóta a Todt-féle ART-csapat neveltje, ahogy korábban Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Romain Grosjean vagy a fentebb szereplő Gutierrez és Bottas, hogy tényleg csak néhány nevet említsünk azok közül, akik a Forma-3-ban vagy a GP2-ben velük értek el sikereket.
Bianchi 2007-ben francia Formula Renault-bajnok volt, 2008-ban megnyerte a Masters-versenyt, 2009-ben pedig az F3 Euroseries címe is meglett az ART-vel, úgy tűnt, hogy Hamiltonhoz vagy Hülkenberghez hasonlóan 2010-ben egyenes lesz az útja az első nekifutásos GP2-es koronáig, de nem így történt.
Melyik újonc szerepel majd legjobban?
Gutierrez
1% ()
Bottas
1% ()
van der Garde
1% ()
Chilton
1% ()
Bianchi
1% ()
Ugyanígy járt a Force India versenyzői ülését illetően is, a silverstone-i csapat egészen két héttel ezelőttig húzta a döntést, de végül nem őt, hanem Adrian Sutilt választották. Bianchira azért rámosolygott a szerencse, a szponzorok által cserben hagyott Luiz Razia helyét elcsípte a Marussiánál.
Bianchi ugyan nem ül erős autóban idén, de tehetségnek nincs híján, Nicolas Todttal a háta mögött pedig szép F1-es karrier várhat rá, ha idén nem csinál valami nagy ostobaságot.