Hónapok óta téma, hogy a Forma-1 tőzsdére megy, a szingapúri kibocsátásból azonban egyelőre nem lett semmi. De majdnem összejött már tavaly, ennek apropóján egy részletes összefoglaló prospektus is készült a sorozatról. Ebben a potenciális befektetők számára legfontosabbnak tartott információkat foglalták össze.

Az anyag tulajdonképpen már nem fiatal, tavaly májusban készült el. Amennyiben idén valóban elindul a jegyzés, csak a legfrissebb üzleti adatokkal kell frissíteni, egyébként mehet egyenesen a befektetőkhöz. Az összefoglaló tartalma természetesen nem publikus, de a Pitpass azért kiszivárogtatott belőle néhány részletet.

Sokan azért kételkedtek a Forma-1 tőzsdére viteléről szóló első hírek valóságtartalmában, mert ez szükségszerűen azzal jár, hogy több, korábban szigorúan titkos információ nyilvánosságra kerül. A befektetők számára készített anyagban tényleg sok az érdekesség, megerősíti például, hogy a Ferrarinak olyan hatalma van a sorozatban, amilyennel egyetlen másik csapat sem rendelkezik.

Túl azon, hogy a Ferrari abba is beleszólhat, milyen sorozat kerülhet a jelenleg állandó betétként működő Porsche Szuperkupa helyére, ha az esetleg megszűnik, az igazán nagy dolgok a prospektus 179. oldalán szerepelnek. Ezek szerint a „Ferrari kizárólagos jogaként” – bizonyos kivételektől eltekintve – a csapat megvétózhat bármilyen szabályváltoztatást, ha az nincs ínyére.

A Ferrari a Red Bull és a McLaren társaságában kiemelt pénzdíjakban is részesül, ezt konstruktőri bónuszként (CCB) kapják a csapatok. A 2012-es idényt megelőző négy szezon három legeredményesebb istállója több mint százmillió dolláron osztozkodhat, a Ferrari ebben a rangsorban harmadik. Ezért a szerződés szerint a CCB 30 százaléka, vagyis minimum 30 millió dollár jár a Ferrarinak. De ez még mind semmi, mert az olaszoknak azért is közel százmillió dollár jár, hogy a Forma-1-ben egyetlen gyártó sem töltött el hosszabb időt náluk.

Mindent összevetve a Ferrarinak alanyi jogon jár a nagyjából a Marussia teljes éves költségvetésének megfelelő bónusz, és ezt főleg annak köszönheti, hogy 1950 óta minden egyes szezonban szerepelt és több bajnoki címet nyert minden riválisánál. De nemcsak ez számít, hanem az is, hogy a Ferrari az egyetlen gyártó, amely közvetlenül, fiókcég közbeiktatása nélkül szerződik az F1-gyel. Ez azért fontos, mert ha egy gyártó úgy dönt, hogy befejezi F1-es szereplését, akkor általában egyszerűen felszámolja az F1-es projektre létrehozott leányvállalatát, így nem perelhető az esetleges károkért. Ezzel szemben ha a Ferrari kiszállna a Forma-1-ből, azért a cég közvetlenül lenne felelős. Ezt az elkötelezettséget kiemelten jutalmazza Bernie Ecclestone.

Még a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is kivételezett helyzetben van, opciós joga van az F1-es részvények 0,25 százalékára, ha a sorozat tőzsdére megy.