Az idény talán legnehezebb, állandóan változó mértékben esős kvalifikációján Sebastian Vettel szerezte meg a 2013-as Kanadai Nagydíj első rajkockáját. A címvédő harmadik kanadai, egyben pályafutása 39. pole-ját könyvelhette el.
Ez egyben azt is jelenti, hogy megszakadt a Mercedes négy versenyhétvége óta tartó sorozata. A csapatnál eldőlt egy házon belüli csata is, eddigi F1-es karrerje során sem Lewis Hamiltont, sem Nico Rosberget nem verte még csapattárs a Gilles Villeneuve pályán, de az angol a maga javára döntötte el a kérdést. Hamilton a 2., Rosberg a 4. lett.
A mercedeses szendvicsbe Valtteri Bottas került, a Williams finn újoncának bravúrja azt jelenti, hogy a grove-i alakulat idén először jutott a Q3-ba.
A Ferrarinak nem sült el jól a kvalifikáció, Massa megint a falnak ment, a Q2-ben búcsúzott, Alonso pedig csak a 6. rajtkockát szerezte meg. Még rosszabbul szerepelt a Lotus: Romain Grosjean az első szakaszban búcsúzott, Kimi Räikkönen pedig a hideg, nedves időben csak a 9. időt tudta kipréselni az E21-esből.
A top10-be befért mindkét Toro Rosso-pilóta, és a 100. nagydíját ünneplő Force India színeiben Adrian Sutil is.
A McLarennél elbakizták a Q2 végét, Jenson Button nem kapott esélyt a továbbjutásra.
Hogyan zajlott az időmérő?
16 fokos környezeti és 17 fokos aszfalthőmérséklet, lassan ázó pályafelület mellett kezdődött a montreali kvalifikáció.
Mivel alig öt perccel a kezdés előtt kezdett szemetelni az eső, a Q1 kezdetén még száraz gumikkal mentek ki a pilóták, hogy fussanak egy biztonsági kört. A dolguk nem volt könnyű, ugyanis az aszfalt túl nedvesnek bizonyult, mindenki vissza is tért átmeneti gumikért.
A körülmények valahol az esős és száraz gumik átbillenési pontján egyensúlyoztak. A szárazabb szakaszok nem tettek jót az intermediate-eknek, és az is benne volt, hogy néhány kör alatt felszednek annyi vizet az autók, hogy újra slickekre kelljen váltani.
A kérdés az volt, hogy az utolsó percekben mekkora szakasz lesz száraz, ki kockáztat, ki dönt jól a megfelelő pillanatban.
Az utolsó három percben mind a 22 autó kint volt, maradtak az átmeneti esőgumik, a véghajrában azoknak állt a zászló, akik a legkésőbb futnak be. Végül mégsem volt akkora tűzijáték, az élmenők megelégedtek az időkkel.
Két nagyobb név azért elvérzett, az edzéseken jól szereplő Force Indiás Paul di Resta és a lotusos Romain Grosjean csatlakozott a két mezőny végi kiscsapat négy pilótájához.
A Q2-re is folytatódott az eső, így már nem volt kérdés, hogy átmeneti abroncsok kellettek, sőt még azokon is csúszkáltak, kanyarokat vágtak le a pilóták. Extrém esőgumit feltenni persze nem volt értelme, gyorsabb kört nem lehetett volna velük futni.
A nagyok közül Felipe Massa küszködött, friss intermediate-eken sem tudott javítani, kör kör után lassú maradt, majd nagy igyekezetében hibázott, a 3. kanyar féktávján megcsúszott a felfestésen, keresztbe állt, a gumifalnak csapódott. Nem volt nagy ütközés, de a mentés miatt előkerült a piros zászló.
1 perc 59 másodperc maradt a második szakaszból, azaz még két kör azok számára, akik már a bokszutca kijáratánál álltak az újraindításnál. Mindenki oda is sorolt, egymás mögött mentek ki a pályára, előztek, helyezkedtek is.
A Red Bull kihívta Vettelt, de rajta kívül mindenki nekifutott a gyors körnek. Massa mellett búcsúzott Jenson Button, aki egyszerűen nem ért fel a célvonalhoz az utolsó körnek, Sergio Perez, Pastor Maldonado és a két Sauber.
A williamses Valtteri Bottas szép bravúrral negyedikként ment át a Q3-ba, a csapatnak először sikerült ez. Ugyancsak örülhettek a Toro Rossónál, mindkét versenyzőjük továbbjutott.
A Q3-ra alábbhagyott az eső, a bokszutcából pedig kilenc versenyzői azonnal ki is hajtott, csak Bottas várt egy kicsit.
Első nekifutásra Vettel futotta a leggyorsabb kört, csak Lewis Hamilton tudta megközelíteni, 87 ezredre. Bottas villantott még, nagyobb lemaradással, de a 3. időt autózta.
A Q3 hajrájára megint esni kezdett, így senki nem tudott már javítani, maradt a sorrend. Hamilton még próbálkozott, de túlvállalta magát, az utolsó sikánt átvágta, odalett a kör.
Vettel tehát megszakította a Mercedes pole-sorozatát, egyúttal megszerezte pályafutása 39. kvalifikációs elsőségét. Hamilton hozta a második helyet, Bottas pedig hatalmas meglepetést okozva megfogta a harmadik rajthelyet.
A finn mellé Nico Rosberg áll majd a rajtrácsra vasárnap, a harmadik soron Webber és Alonso, a negyediken Vergne és Sutil, az ötödiken Räikkönen és Ricciardo osztozik.
Kanadai Nagydíj, időmérő edzés, Montreal, 2013.06.08.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1
- Sebastian Vettel
- Infiniti Red Bull Racing
- 1:25,425
- 25
- 2
- Lewis Hamilton
- Mercedes AMG Petronas
- 1:25,512
- 31
- 3
- Valtteri Bottas
- Williams F1 Team
- 1:25,897
- 30
- 4
- Nico Rosberg
- Mercedes AMG Petronas
- 1:26,008
- 32
- 5
- Mark Webber
- Infiniti Red Bull Racing
- 1:26,208
- 30
- 6
- Fernando Alonso
- Scuderia Ferrari
- 1:26,504
- 30
- 7
- Jean Eric Vergne
- Scuderia Toro Rosso
- 1:26,543
- 32
- 8
- Adrian Sutil
- Sahara Force India
- 1:27,348
- 29
- 9
- Kimi Räikkönen
- Lotus F1 Team
- 1:27,432
- 32
- 10
- Daniel Ricciardo
- Scuderia Toro Rosso
- 1:27,946
- 31
- 11
- Nico Hülkenberg
- Sauber
- 1:29,435
- 22
- 12
- Sergio Perez
- Vodafone McLaren Mercedes
- 1:29,761
- 23
- 13
- Pastor Maldonado
- Williams F1 Team
- 1:29,917
- 24
- 14
- Jenson Button
- Vodafone McLaren Mercedes
- 1:30,068
- 22
- 15
- Esteban Gutierrez
- Sauber
- 1:30,315
- 24
- 16
- Felipe Massa
- Scuderia Ferrari
- 1:30,354
- 20
- 17
- Paul di Resta
- Sahara Force India
- 1:24,908
- 12
- 18
- Charles Pic
- Caterham F1 Team
- 1:25,626
- 10
- 19
- Romain Grosjean
- Lotus F1 Team
- 1:25,716
- 13
- 20
- Jules Bianchi
- Marussia F1 Team
- 1:26,508
- 12
- 21
- Max Chilton
- Marussia F1 Team
- 1:27,062
- 12
- 22
- Giedo van der Garde
- Caterham F1 Team
- 1:27,110
- 10