Vasárnap Magyar Nagydíj a Hungaroringen, beharangozóként az ország talán legjobb Forma-1-es szakértőjét kérdeztük a széria aktualitásairól. Hogyan látja testközelből a versenyzőket, manipulációkat és botrányokat Wéber Gábor?
Räikkönen vagy Ricciardo?
Ez nagyon nehéz kérdés. Talán Räikkönent ültetném Vettel mellé, pusztán csak azért, mert akkor két olyan versenyző lenne egy csapatban, akikkel külön-külön is világbajnoki címet lehetne nyerni, és a csapat-vébé is sokkal biztosabb. Viszont hosszútávon nyilván az ausztrál jobb választás, mert benne van több lehetőség, habár az is kérdés, hogy meddig jutna el. A nagy csapatok általában nem arról híresek, hogy neveldének tartsák a második autójukat. Ha felvállalja a Red Bull, hogy nagy versenyzőt csinál Ricciardóból, akkor megint olyat tesz, amit mások nem. Talán a McLaren húzta ezt meg Perezzel, becsülöm is őket ezért.
Tegyük fel, hogy összeáll a Vettel-Räikkönen páros, utóbbi megkapja pontosan ugyanazt a támogatást, mint a csapat jelenlegi kedvence?
Räikkönen az a típus, aki nem igényli a támogatást. Őt nem kell úgy babusgatni, ahogyan elkél a segítség egy fiatal pilótánál. Őt békén kell hagyni, és kapja meg a technikát.
Milliméterre és grammra ugyanazt a technikát adná Räikkönen alá a csapat jövőre, mint az akkor talán már négyszeres bajnoknak, aki ráadásul még 8 évvel fiatalabb is nála?
Ez számomra nem kérdés. Elő nem fordulhat másként, annyi pénz múlik azon, hogy valaki megnyeri-e a csapatvébét, vagy éppen második, harmadik lesz. Plusz nagyon sokat fizetnek a pilótáknak, Räikkönen is biztosan rengeteg pénzt kapna. Egyértelmű, hogy a technikai alap ugyanaz lenne, de hogy aztán a saját csapata, mérnöke és a szerelői, hogyan működik valakinek, az megint más kérdés. Az egy kicsit csapat a csapatban, ott már működhetnek másként a dolgok.
Räikkönen vagy Vettel lenne a gyorsabb?
(Nagyot sóhajt.) Egy körön Vettel, az biztos. Versenytávon nagyon nehezen tudom belőni, közel egál lenne. Räikkönen elképesztően megbízható, látszik rajta a rutin, folyamatosan szinte hiba nélkül képes menni, de ezt tudja most már Vettel is. Räikkönenből a Lotusnál kicsit hiányoznak azok a fajta tempóváltások, amit annak idején Schumacher tudott, persze az egy másik technika volt másik korszakban. Ha öt körön keresztül kell plusz 5-5 tized, akkor ezt most már Vettel meg tudja csinálni, viszont ilyet nem látunk a Lotusban ülő Räikkönentől. Igaz, ő rendszerint hátrébb rajtol, és mezőnyben autózik.
Massa helyére kit raknál?
Ez megint egy jó kérdés, mert a Ferrari nem arról híres, hogy hajlandó kockáztatni. Massa is úgy került annak idején a képbe, hogy rengeteget tesztelt nekik, és így megismerte a csapat. Most? Kubicára vártak sokáig kimondva-kimondatlanul. És amióta kiderült, hogy nem úgy gyógyulnak a sérülései, a Mercedes lecsapott rá. Ott van most náluk Kobajasi, aki nem volt rossz Forma-1-es pilóta, a tempója megvan, viszont nem tudom, hogy világbajnok alkat-e. Ha viszont azt nézzük, hogy Alonso mellé nem feltétlenül kell világbajnok alkatot keresni, hanem csak olyat, akinek megvan a sebessége, rutinja, és kellően rámenős, akkor Kobajashi passzolhat a képbe. A fiatalok közül nyilván Bianchi adná magát, a Ferrari akadémiájában nevelkedett, már a mély vízben van, talán meg lehet kockáztatni Alonso mellé, alá.
Evidenciának tekintjük, hogy Alonso olyat akar maga mellé, aki nem képes megzavarni a csapaton belüli dominanciáját? Elég volt neki egyszer, hogy egy újonc, Hamilton ugyanazzal a kocsival hajszállal előtte végzett az összetettben?
Szerintem vannak ők olyan jók, és bíznak magukban annyira, hogy úgy gondolják, jöhet bárki, úgyis megverem. Legalábbis egy világbajnoktól ez a normális hozzáállás. Azt gondolom, hogy egy Vettel, Hamilton vagy Alonso nem vétózza meg senkinek az érkezését, mert attól fél, hogy elveri őt. Alonso nyilvánvalóan nagyon nem bírja Vettelt, bár ez kölcsönös, hiszen mindig az a főgonosz, aki az aktuális legyőzendő. Van egy ilyen, élesen ki nem mondott unszimpátia közöttük, mégis úgy vélem, nem bánnák, ha egy csapatba kerülnének. Az egy igazi Prost-Senna csapat lehetne. Vettel ugyanolyan ravasz, és ugyanúgy játssza azokat a kis pszichológiai csatákat, mint Alonso. De nem hiszem, hogy összejönne ez a páros.
Mi lehet az oka, hogy Alonso az elmúlt hetekben ismert szokásától eltérően pozitívan nyilatkozott Vettelről?
Valahol a lelkük mélyén elismerik egymást, de a pszichológiai hadviselés arról szól, hogy megpróbálják a másikat megsemmisíteni, lenyomni, vagy éppen úgy csinálni, mintha nem is létezne. Erről szólt Alonso eddigi viselkedése Vettellel szemben, ezalatt Vettel nagyon okosan úgy csinált, mintha meg sem hallotta volna ezeket. Nyilván belülről rágták a piszkálódások, miközben Alonso elkeseredettsége látszott ezeken a sportszerűség határán lévő nyilatkozatokon. Én is csodálkoztam a hirtelen jött Vettel-szereteten. Talán rájött, hogy ha éveken át ugyanazt hajtogatja mindig, hogy ő nem is Vettel ellen küzd, hanem az autója ellen, akkor előbb-utóbb a hülyeségekkel saját magát ássa alá. Hiszen egy lassan négyszeres világbajnokról beszél.
Gumikérdés
Szerinted normális, amikor egy Forma-1-es versenyző azt kényszerül a rádióba mondani, hogy ennél lassabban már nem tudok menni? Megoldódik idén ez a helyzet, vagy Ecclestone jövőre is úgy keveri a lapokat, hogy legyen balhé, műsoron maradjon a téma?
Senki nem tud olyan gyorsan menni, ahogy szeretne, a fenti kesergő mondatot előadó Hamilton által hajtott Mercedes a legkevésbé. Néhány éve a Kanadai Nagydíjon jöttek rá véletlenül a döntéshozók, hogy milyen jó versenyt produkál, ha mindenki rohangál állandóan a bokszba kereket cserélni. Azóta nem csak a Forma 1-ben, hanem a GP2-ben is elkezdtek ebbe az irányba menni. Azóta valóban nélkülözhetetlen olyan képesség is a versenyzőknek, hogy ne csak gyorsan tudjanak menni, hanem óvják is a gumikat, csakhogy kicsit átesett a ló túloldalára ez az egész. Hozzáteszem, Ecclestone csak kérte, hogy gyorsabban kopjanak a gumik, nem azt, hogy durranjanak szét. Nem ő gyártja őket, innentől a Pirellinél van a labda. Azt viszont joggal mondhatja a Pirelli, és itt adom nekik a pontot, hogy tesztelés nélkül nagyon nehéz finomra hangolni a gumikat. A tesztelést viszont az FIA tiltotta be, így ez egy igazi róka fogta csuka helyzet, csak négyszereplős történet a csapatokkal kiegészülve. Változtatni kell, és az új szabályok jövőre kiküszöbölik ezt a problémát, amit lehet, hogy máris csökkent a múlt heti silverstone-i teszt, ahol már kipróbálták a csapatok az új gumit.
Az újabban rajtelsőség-specialista Mercedes büntetésből lemaradt erről a gumitesztről, így nem próbálhatta ki az új abroncsokat. Meglesz ennek ellenére nekik szombaton a pole pozíció a Hungaroringen?
Ez hátrány, de ne felejtsük az előzményeket. Pont az az extra csavar ebben a történetben, hogy lemaradtak az új gumi teszteléséről, amit hivatalosan fiatal pilóták tesztjének hívtak, épp ezért nem mehettek el rá. Így gyönyörű és kerek ez a történet. Nem behozhatatlan segítség ez a többieknek, és a Mercedesnek van akkora előnye az edzéseken, hogy nagyon ne változzon a helyzet. Még az is előfordulhat, hogy a Mercedes megnyeri az összes idei időmérőt. A ’80-as években a Brabhamnek volt olyan autója, amivel sorra nyerte az időmérőket, aztán a versenyeken pedig a McLaren győzött. Itt az a kérdés, hogy milyen gyorsan rágják át magukat a többiek a Merciken, illetve melyik lesz az a futam, ami a Mercinek kedvez.
Éppen a Hungaroringre szokták mondani, hogy alig lehet előzni. Képes itt győzelemre váltani egy esetleges pole-t vasárnap a Mercedes?
Nem. A Hungaroring nem Monaco. A futamon egy versenyen gyors autó fog nyerni. A Hungaroring olyan pálya, hogy aki tapadást veszít, az jelentős hátrányba kerül a kanyarokban és a kigyorsításoknál.
Ki nyeri a vébét?
Beszélgettünk márciusban, és kérdeztem tőled, hogy idén is Vettel-Alonso meccset vársz-e. Emlékszel mit válaszoltál?
Nem ugrik be. Mit?
Idézem: Alonso-Vettel-Räikkönen hármast érzek most, de ha májusban megkérdezel, akkor lehet, hogy azt mondom: úristen, hogy nem láttuk előre a Mercedes-sikert?
Nem is tippeltem rosszul az élmezőnyre, és még most sem látjuk igazából az elsöprő Mercedes-sikert. Erre még várni kell legalább egy évadot, ebben az évben nem fogják megoldani a problémáikat. Ha csak ez az új gumi, amit a Hungaroringre hoz a Pirelli, nem talál be nekik egy az egyben. A Mercedest akkor sem tudtam hová tenni, és most sem tudom. Nagyon gyorsak, de mégsem ők a favoritok a versenyen.
Ecclestone sittre megy? Ki jöhetne helyette?
Nem csak az új gumik, hanem egy új helyzet miatt is érdekes lehet a hétvége: a német ügyészség megvádolta Ecclestone-t. El tudod képzelni, hogy valamikor börtönbe megy?
Hát, ez bonyolult jogi kérdés, amire nem tudok válaszolni. Azt tudom, hogy Ecclestone jó néhány slamasztikából kihúzta már magát, és amikor úgy tűnt, hogy megfogták, akkor sem fogták meg. Talán ez az ügy most komolyabbnak és keményebbnek tűnik minden korábbinál. Akár még börtönbe is mehet, de azt is el tudom képzelni, hogy hónapok óta van olyan ütőkártyája, amit még nem játszott meg, de előhúzza idővel.
Ha meg is ússza a vesztegetési ügyet, Ecclestone van már annyira idős, hogy bármikor szükség lehet a pótlására. Ilyen-olyan találgatások repkednek, de te látod az utódot? Hozhat az új ember radikális változásokat?
Most már inkább előbb, mint utóbb, a váltás be fog következni, mégis hazudik, aki azt mondja, hogy tudja az utód személyét. Egyedül Ecclestone tudja. Szerintem olyan ember kezébe kerül az irányítás, aki ismeri a Forma-1-et, akire mindenki hallgat. Nem lehet külső ember, mert nem ismeri a csapatfőnököket, a megállapodásokat, a háttéralkukat, pedig ezek mozgatják az egészet. Szerintem olyan valaki lesz, aki most is benne van, vagy sokáig benne volt, akiben Ecclestone megbízik, és a többiek is ismerik, de egyikük irányába sem húz.
Van ilyen ember? Számomra már Jean Todt sem kikezdhetetlenül pártatlan figura az FIA élén.
Todt nem alkalmas erre, ő aztán igazán autokrata. Nagyon megöregedett, láttam többször az elmúlt időszakban testközelből.
Az egyszer már örökre eltiltott Briatore visszajöhet?
Akár Briatore is lehet az utód. Biztos, hogy Ecclestone dönt. Szerintem már most is van egy b-terve az öregnek, egy ügyvédnél, egy trezor mélyén valahol.
Beszéljünk az Ecclestone alatti kiskirályokról. Szerinted ki a legjobb csapatfőnök?
Hú, de jó kérdés. (hosszan gondolkodik) Milyen szempontból?
Tudod te pontosan, hogy milyen szempontok alapján kell megítélni egy csapatvezetőt a Forma-1-ben.
Nézzük úgy, hogy ha lenne egy csapatom, akkor kit választanék.
Oké, nézzük. Ecclestone tavasszal választott is magának közülük.
Olvastam valamit, de most jó, hogy nem ugrik be, mert így nem befolyásol. Akivel a legkevésbé vitatkoznak a versenyzők, és akinek a leginkább elfogadják a véleményét, az Ross Brawn. Viszont nekem ő már túlságosan a régi iskola embere, lásd a csapatutasítását Rosberg irányába tavasszal. De a sikermutatói vitathatatlanok. Én például Boullier-t a Lotusnál nagyon sokra tartom, mert egészen más világból jött. Ilyen szempontból nagyon új fiú még, és volt először olyan gondolatom, hogy fél éven belül megbukik. Ehhez képest nagyon jól csinálja, amit csinál, kiválóan kezeli Räikkönent, a Kubica-ügyet is kiválóan kezelte, pedig az nagyon nehéz történet volt. Ő a legrugalmasabb, jó érzékkel mozog a Forma-1-ben, és még a többiek sem nézik tök hülyének, márpedig a 20-30 éve ott lévők előtt ki kell vívni valamilyen tekintélyt. Más szempontból pedig azt kell mondanom, hogy a Martin Withmarsh. Ő rendkívül komoly szervezetet vezet, és ha olyan csapatot irányítasz, mint a McLaren, ahol tradicionálisan minden a versenyzésről szól, akkor ott minden egyes elhibázott döntés súlyosan érinti a csapat jövőjét. Ott minden biznisz erről szól. Ez egy egészen másfajta nyomás.
És a kissé merev pasi hírében álló Ron Dennis a főnököd…
Azt szeretem benne, hogy Dennishez képest lazítani tudott a dolgokon. Ő látja, hogy mit kíván ez a korszak. Dennis ezt képtelen volt átlátni, ő autokrata módon működött, ahogyan Ecclestone. Ugyanabból a korszakból jön. Kicsit ők a dinoszauruszok, Brawn is oda tartozik.
Domenicali munkáját hogyan értékeled?
Lehet, hogy jó szándékú ember, de a csapat sikertelenségének az 50 százaléka nálam az ő sara. Ha ennyire nem működik egy csapat, és évről évre problémák vannak, akkor az új seprű jól seper elvet kell alkalmazni. Nem tudom, hogy Montezemolo miért kedveli ennyire. Nem látom, hogy a Ferrari hogyan lesz az a csapat, amivé válni akar, nem elég kreatívak, pedig pénzük van, emberük van. Nem véletlen, hogy ilyen fokú szembenállásuk van a Red Bull-lal, mert mindig az orrukra koppintanak a kreativitás oldaláról. Aki persze nem szereti a Red Bullt, az rávágja, hogy csalnak. Senki ne higgye azt, hogy a Ferrari két milliméterrel a szabályok meghúzta határ előtt megáll, és hátradőlnek a mérnökei. Csak hát ők nem látják meg a szürke zónában a lehetőségeket. Erről szólt a Forma-1 mindig. Nálam már rég nem lenne pozícióban Domenicali.
Világbajnokok pszichológiai hadviselése, gumibalhék, Ecclestone vád alatt – egyik legizgalmasabb időszakát éli a Forma-1. Neked melyik a kedvenc korszakod?
Nagyon szeretem a hatvanas évek második felét, amikor a háromliteres korszak újra visszajött, megint széles gumikon versenyeztek, már erősek voltak a motorok, de még nem jelentek meg a szárnyak. Életveszélyes idők voltak, de számomra ez a klasszikus korszaka a Forma-1-nek. Azért is közel áll hozzám, mert a ’67-es évből lettem szimulátorban világbajnok. Van egy vastag fekete-fehér fotóalbumom a korszakról, azt az élmény kedvéért időnként kézbe veszem. A másik kedvenc időszakom az, amikor gyerekként beleszerettem az egészbe: a hetvenes évek vége, nyolcvanas évek eleje. Turbómotorok, szárnyas autók, nagyon megfogott.
Hogy készül Wéber Gábor?
Mennyit készülsz egy-egy hétvégi közvetítésre?
Önmagában a közvetítésre nem sokat, merthogy napi szinten állandóan benne vagyok a Forma-1-ben. Mint egy tea-filter, folyamatosan ázok a hírek áradatában. Annyit azért csinálok egy hétvége előtt, hogy kinyomtatok pár dolgot, de ez szigorúan egy oldal, egy-egy félmondatos szamárvezetővel. Például a pályáról infók, azt mindig megnézem, hogy mennyi ideig tart egy boksz-kiállás, vagy hogy mennyit szoktak gyorsulni a versenyzők a szabadedzésről az időmérőre.
Mennyi szaklapot, újságot, blogot olvasol?
Négyet-ötöt, de azt a négyet-ötöt, amit kell. Nem mondom el mindet, mert az olyan, mint amikor a jó szakács elárulja a receptet, de azzal nagy titkot nem árulok el, hogy az Autosport.com közötte van.
Odavagy a Forma-1-ért, szimulátorral világbajnok lettél, versenyzel. Mit gondolsz magadról, ha ezekkel a kvalitásokkal mondjuk Németországba születsz, bejutottál volna a Forma-1-be pilótaként?
Nem tudom, hiszen soha nem versenyeztem formaautóval, hogy ezt meg tudjam ítélni. Ha az elszántságon múlik, vagy a belerakandó munkán, akkor eljutottam volna. Nem tudom, milyen az, amikor korlátlan lehetőségeid vannak. Ez iszonyatos hátrány az összes magyar autóversenyzőnek, aki nemzetközi szinten próbálkozik. Nem akarom bilibe lógatni a kezem, hogy biztosan ott lettem volna, de akár az is lehetne, hogy ennyi idős koromra (41 éves – L.Cs.) akár már csapatom is lehetne. Nagyon érdekel, hogy miként működik egy csapat, a későbbiekben nagyon vonzana a csapatvezetés. Végig jelen voltam, ahogy Zengő Zoli felépítette a csapatát, fantasztikus volt látni ezt a folyamatot, és azt, hogy most miként működik.
Mi van benned versenyzőként?
Biztos sokan meghökkennek ezen, de én egészen biztos vagyok benne, és nyugodt szívvel merem mondani, hogy egy jó autóval tudnék WTCC-futamot nyerni. Biztos nem lennék bajnok, az már Norbi küldetése. Nem is egy olyan helyszín van, ahol egy jó autóval tudom, hogy senki nem tudna megelőzni. Ez pénz és lehetőségek kérdése. Célom, hogy eljussak oda, dobogóért harcolhassak, érzem magamban az erőt ehhez.
Hol és mikor látunk téged versenyezni legközelebb?
A Slovakia Ringen minden bizonnyal augusztus végén egy GT3-as Ferrarival, aztán októberben a Hungaroringen, és a kettő között lehet, hogy lesz egy VW Golf GTI-s fellépésem szeptember közepén, szintén itthon. Az egy egyfutamos beugrás lesz. Igazából már nagyon a jövő évi projektre készülök, bejelentette a Honda is, meg a Zengő Motorsport is, hogy két autóval indulunk jövőre. Norbi lesz az egyik, és ha pénzügyileg összejön minden, akkor én a másik. Most ezen dolgozom én is, meg Zengő Zoli is. Egyébként pont a minap kaptam ajánlatot egy 458-as Ferrarira, az egyik futamon Liuzzi lehetne a csapattársam, míg a másikon Mathias Lauda, de ezek olyan pénzügyi magasságok, amit nehéz meglépni. Lehetőségek lennének, de nem szeretnék tarisznyás versenyző lenni.
Egy mezőnyben szerepelsz majd a Sebastien Loeb nevű szupersztárral, aki viszont újonc lesz a WTCC-ben. Mit gondolsz, hogyan szerepel?
Szerintem nagyon jó lesz, mindig kiváló aszfaltmenő volt, indult már Le Mans-ban, és szokja már a test-test elleni küzdelmet. Olyan érzékekkel megáldott versenyző, hogy nem lesz vele probléma. Gyorsan átlépi a beilleszkedési szakaszt, onnantól kezdve pedig azon múlik a sikere, hogy mennyire lesz gyors a Citroen. Amennyit most erről lehet tudni, olyan kiváló csapattársai lesznek, akiktől tényleg lehet tanulni, egyikük a leendő világbajnok, aki még nincs meg, de mindannyian tudjuk, hogy kire gondolok (Gábor Yvan Mullerre gondol, de ez még nem eldöntött tény. Itt egy cikk erről az angolul olvasóknak – L.Cs.). De beülhet egy meglepetésember is a Citroenbe Loeb mellé, Robert Kubica. A WTCC-körökben terjedő apró pletykákról beszélek.
Magyar Nagydíj
Végül térjünk vissza a most vasárnapi versenyre. A Magyar Nagydíj jövőjének újabb meghosszabbítását készpénznek vehetjük? Tényleg csak az aláírás van már hátra?
Én úgy tudom, hogy igen, mindent tisztáztak a felek, és a versenyen aláírják a papírt. Ecclestone megvádolása innen nézve nem biztos, hogy jókor jött, de a vád még nem jelent ítéletet. Másrészt, onnan is nézhetjük, hogy a Magyar Nagydíj jövőjét hosszú évekre garantáló szerződés megkötése még éppen jókor történik. Még az előtt, hogy esetleg elítélnék Ecclestone-t.