A Forma-1 leginkább a versenyzőkről és a versenyautókról szól, pedig anélkül a temérdek háttérmunkás és szállítókamion nélkül, akik a teljes cirkuszt cipelik országról országra, egyik versenyről a másikra, talán jelentéktelenné is szelídülne egy-egy versenypálya látványa.
Szinte mindenki akart már életében kamionsofőr lenni, és attól függően, hogy az egyedfejlődés mely pillanatában tört rá ez a fajta elmebaj, aszerint találjuk a motiváló okok között eleinte a nagy és hangos dudát, később a temérdek lóerőt, a szabadnak látszó életet, a sok pénzt, vagy később az aszociális élet apró szépségeivel kecsegtető munkahelyet. De kevés ember megy azért kamionozni, hogy az F1 közelébe jusson.
Pedig kamionok, folyton rámoló személyzet nélkül ez sem úgy működne, ahogy megszoktuk. Mi most pár órán át a Mercedes AMG Petronas csapatának a munkáját próbáljuk szabotálni azzal, hogy a nyakukon lógunk. De elég jól tűrik.
A Hungaroringen már jóval a futamok előtt beindul az élet. Csapatonként tucatnyi kamion hozza a versenyhez szükséges háttérépületek darabjait, a több mázsányi alkatrészhalmot, és persze a versenyautókat is. Maga a csapatépület blokkokból épül fel, csak egymásra kell rakni az elemeket, emeleteket és berendezni, teletömni szemrevaló, mosolygó szüzekkel és indulhat is a móka.
Ezek a kamionok elsőként érkeznek az adott versenyhelyszínre és utolsóként távoznak. A Mercedes AMG Petronas csapatnál 16 darab kamion cipeli az épület minden darabját, amit a személyzet nagyjából 3-4 nap alatt épít fel üzemkészre a semmiből, illetve pakol össze. A versenyautót és csatolt részeit szállító további 7 kamion később jön és hamarabb tűnik el, így nem mozog együtt a teljes csapat.
Mivel?
Mi mással is költöznének, mint Mercedesekkel? Nem is akármilyenekkel, a flottát Actrosok teszik ki, Giga Space Cab felépítménnyel, ami a legnagyobb, legkényelmesebb, leglegebb minden szempontból. Természetesen mindenféle vezetőtámogató rendszerrel kiegészítve, így a sávtartótól a xenonlámpákon, vészfékasszisztensen át az adaptív tempomatig minden megtalálható ezekben a kamionokban. Ez nem egy lepattant vidéki cirkusz, ez az F1, itt szinte minden belefér, úgy fest, pénz akad temérdek. És mivel itt minden a látványról szól, – a legkisebb részlet is hozzátartozik a márka imidzséhez – így senki nem érkezhet olajban fürdő, kéken füstölő csőrös Krazzal, hanyagul lespaniferezett rozsdás konténerekkel.
Mindenhová?
Nem. Ezek a kamionok csak az európai versenyeken dolgoznak a csapatnak, a tengerentúli futamokra bajosan érnének oda keréken, akármilyen sok is van belőle. A brit központtól a legmesszebb a Török Nagydíj idejére távolodtak el, amikor Isztambulba kellett kitelepülniük. Ebből logikusan következik, hogy ez a meló nem egész éves elfoglaltság. Persze hosszú távon ezt nem is nagyon lehetne bírni, mert a szezont ugyanazok a figurák nyomják végig, nincs váltás, se hazamenetel. Egyszerűen nem fér bele az időbe, egyik helyszínről egyenesen a másikra mennek. De nem is lenne okos dolog menet közben változtatni a személyzeten, hiszen ők mindent tudnak, hogy mi és hol van a kocsijukon, hová kell menniük, mikor és merre. Persze ha valamiért mégis muszáj hazamenni, akkor az is megoldható.
Az állandó költözésnek megvannak az előnyei is, mivel minden alkatrész, épületdarab mindig ugyanoda kerül a vontatmányokban, így az építőcsapat az évek alatt olyan rutinra tesz szert, hogy szinte csukott szemmel is képesek összedobni az F1-es kirakatvárost.
Hol laknak?
Akármennyire is impozánsak ezek a pár nap alatt felhúzott épületek, a kamionsofőrök, illetve a szállításban, építkezésben résztvevők – a csapat igényeitől és lehetőségeitől függően ez akár száz fő is lehet – mégsem itt laknak a pályán, hanem a városban, igazi szállodában. Mindannyian.
Mennyit futnak?
Az F1-es flotta Actrosai két év alatt 70-90 ezer kilométert gyűjtöttek össze. Ez kamionos mértékkel egyáltalán nem sok, pedig szezonon kívül kevésbé előkelő feladatokat is ellátnak ezek a gépek, magyarul dolgoznak.
Munka közben a versenykamion sofőrjeire is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint akármelyik kollégájukra. Tachográffal vezetnek, és a kamionstoppal is számolniuk kell. Szerencsére nekik nem kell folyton a főnökükkel küzdeni, hogy a megengedettnél nagyobb terheléssel és többet menjenek, ezek az autók még a legális maximális terhelés közelébe sem igazán jutnak.
Fegyveres őrök?
Különösebb védelmet nem igényel egy-egy konvoj, hiszen a kamionokat sosem hagyják magukra, és különben sem lenne sok értelme pont 1/16-od házat lopni. A versenyautó már aggályosabb, egyszerű fejemmel nem is értem, miért egy kamion viszi mindkét járgányt – a felső emeleten, egymás mögött utaznak – illetve az összes tartalék fődarabot is. Én biztos nem így csinálnám. Igaz, nem is lettem csapatfőnök.