Spa-Francorchamps piros betűs ünnep a Forma-1 naptárban. Klasszikus pálya, vaskos történelemmel, lélegzetelállító rekordokkal, amelyek külön-külön is elismerésre méltóak, de a drámai hatás kedvéért összegyűjtöttük a legfontosabbakat. Reméljük a listában szemezgetve, az adatokat böngészve gyorsabban repül az idő, és így észrevétlenül jutunk közelebb a hétvégéhez, amikor végre újra felbőgnek a motorok!
Száraz számok:
A pálya hossza: 7,004 km
Körök száma: 44 kör
A verseny hossza: 308 km
Kanyarok száma: 19
Végsebesség: 330 km/óra
Első Grand Prix verseny: 1925
Legtöbb győzelem: Michael Schumacher (hat alkalommal)
Legtöbb győzelem (csapat): Ferrari (tizenhatszor)
Természetesen Spa ennél sokkal több, a másodpercek, méterek, körszámok nem adják vissza a hely egyedi hangulatát. Az ardenneki kör sikeresen megőrizte a korai F-1 pályák stílusjegyeit, igazi hullámvasút, állandóan változó időjárással, ahol a versenyző úgy érzi tart is valahova, nem csak egy őrülten tekerő mókus a kerékben.
Hét kilométeren mindennek jut hely, végtelenbe tartó egyenest kemény féktávval ugyanúgy találunk, mint lépésben teljesíthető hajtűkanyart. Aki itt gyors körre hajt, annak 23,5 másodpercig kell padlógázzal haladnia, miközben 43 alkalommal vált sebességet. Nem egyszerű feladat, de az igazi rizikófaktor az időjárás. Átlagosan minden harmadik Belga Nagydíj esős, ami nekünk lúdbőröztető izgalom, a versenyzőknek pedig pokoli rizikó, ebből fakadóan 80 százalék az esélye, hogy a biztonsági autó is tiszteletét teszi a futamon.
A sűrű köddel, hideg égi áldással kevert Belga Nagydíjak minden esetben meglepő fordulatokat, és váratlan eredményt hoznak. A káosz királysága egyértelműen az 1998-as futam, ahol már a rajtnál 13 autó tört miszlikbe, roncsteleppé változtatva a pályát. Ekkor még létezett a tartalékautó intézménye, így a piros zászlós szakasz lezártával mindössze négy pilóta maradt versenyautó nélkül, de Spa nem könyörült, a verseny végére mindössze nyolc autó maradt állva. A pódiumra a szezonban esélytelen pilóták állhattak, a Jordan csapatnak kettős győzelmet hozó Damon Hill és Ralf Schumacher mellé Jean Alesi futott be harmadiknak.
Valószínűleg már a pilóták is legalább annyira éhesek egy jó futamra, mint mi nézők, és Spa a legalkalmasabb helyszín az újrakezdésre. Remélem esni fog!