Ha bárkit megkérdeznek az aktív vagy visszavonult versenyzők közül, hogy kit tartanak a legjobb pilótának, a válasz nagy valószínűséggel Ayrton Senna lesz. A brazil versenyző hihetetlen tehetsége és fanatikus elszántsága mindig, mindenkor kiemelte őt a mezőnyből.
Az autó – Mercedes 190E 2.3-16s
A Mercedes nagy teljesítményű típusával méltó ellenfelet akart állítani a versenysportban sikereket elérő Audival, BMW-vel szemben. A nagy tervet nem bízták a véletlenre, a megfelelő motor megépítésben a Cosworth segített, ahol a mérnököknek sikerült 185 lóerőre feltornázni a 16 szelepes blokk teljesítményét. Ez 230 km/órás végsebességre, és 7,5 másodperces százas sprintre volt elég.
Az 1984-es futamon használt autók sem különböztek sokban, a teljesítmény azonos maradt, 3,08:1 helyett 4,08:1-ra módosult a végáttétel, így a pályán elérhették a 190 km/órás végsebességet. Ezen felül a versenyzéshez szokásos átalakítások történtek: bukócsövek, slick abroncsok, alacsonyabb felfüggesztés, nagyobb féktárcsák, átalakított kipufogórendszer kerültek az eseményre felkészített Mercedesekbe.
Az esélyegyenlőség jegyében minden induló egy Mercedes 190E 2.3-16s típusú autót vezetve állt rajthoz, és a felvételek alapján nem vették félvállról a kihívást. Mindenki a rázóköveket érintve, határon autózik, ám a 11-es rajtszámú Mercedes jól láthatóan elhúz, könnyed eleganciával gyorsít ki, és nyer végül. Ebben a 11-es számú versenyautóban ült Ayrton Senna, akit Lauda és Reutemann követett a pódiumot érő helyezéseken.
Visszatekintve nem esik le az állunk a brazil bajnok teljesítményétől, de akkor mindenki tátott szájjal bámulta, ahogy a nevenincs 24 éves srác kőkemény elszántsággal bucira veri a serleghalmozó bajnokokat. Alain Prost is ekkor találkozott vele először. Mivel repülőik érkezése között csak egy negyed óra volt, Prost a Mercedes kérésére elfuvarozta az ifjú brazilt, aki nem beszélt túl sokat a többórás út alatt. Prost ekkor még nem sejtette, hogy örök nemezisével tart a Nürburgring felé, aki már itt borsot tör az orra alá, azonnal megszerzi mögötte a második rajtpozíciót, és ellentmondást nem tűrően tör az élre.