Ellendrukkerei szerint Vettel csak a kocsija miatt világbajnok. A mai mezőnyből szerinted kik lettek volna ugyanúgy bajnokok idén, ha ők ülnek Vettel helyén?
Idén nagyon összehúzódott a mezőny. Amikor 3 másodperc van a legelső és a legutolsó autó között, akkor borzasztóan nagy előny, hogy körönként fél másodpercet is képes ráverni a Red Bull a másodikra. Szerintem a mezőny világbajnok pilótái mind nyerni tudtak volna idén, amennyiben ők ülnek Vettel autójában.
Mennyi volt a differencia a mezőny két vége között 2004-ben, amikor te versenyeztél?
Akkor olyan 4,5 másodperc. Három Forma-1-es autót vezettem életemben, és mondhatom, óriási különbség volt a Renault, a Jordan, és a Minardi között.
Kérlek, értékeld 1-10 pontig a szezon legjobbjait!Vettel 10 pontot érdemel, abszolút csúcsteljesítményt nyújtott az év során. Annyira professzionális ő is, meg a csapata is, hogy még esélyt sem adnak másoknak, ami viszont túl szárazzá teszi a nézők számára a produkciójukat. Alonsónak 8-9 pontot adok, sokáig mindent megtett, de felmérve a realitásokat, a szezon második felében már nem tette oda magát 100 százalékig, de a csapata sem tudott újítani. Hamilton 8 pont, tetszett, hogy egy teljesen új csapatnál, teljesen új közegben is fölé tudott nőni Rosbergnek. Räikkönennek szintén 8 pontot adok, meglepett, hogy az elmúlt két évben ilyen magas szinten tudott teljesíteni, ilyen hosszú kihagyás után.
Szinte ugyanazt adtad Räikkönennek és Alonsónak. Jövőre melyikük eszi meg a másikat ugyanazzal a Ferrarival?
Nem lesznek nagy barátok, abban biztos vagyok. Ebben a felállásban benne van Alonso szakítása a Ferrarival, ahogyan az megtörtént annak idején a McLarennél. Nehéz időszak lesz Alonsónak Räikkönen mellett versenyezni.
Az év meglepetéspilótája elöl is Räikkönen szívta el a levegőt?
Grosjean rendkívül hektikus teljesítményt nyújtott Räikkönen mellett sokáig, aztán fejlődött, és amióta bejelentették csapattársa elszerződését, tisztán látszik az eredményesség. Borzasztó sokat számítanak a csapaton belüli küzdelmek, pozíciók, Grosjean utóbbi pár hónapban elért sikerei mögött egyértelműen ott van, hogy letisztult körülötte a légkör.
Nála is nagyobb ígéretnek tartják sokan Hülkenberget, aki – úgy tűnik – komoly anyagi támogatás hiányában képtelen nyerő csapathoz bekerülni. Teljesen normális velejárója ez a Forma-1-nek, vagy inkább szomorú?
Nagyon fontos részét képezik a Forma-1 nevű mozaiknak a szponzori pénzek, amire gyakorlatilag a legkülönfélébb pilóták életéből lehetne példákat hozni. Alonsót is kísérte a McLarentől a Ferrarihoz a Santander, de az sem véletlen, hogy Sutil kihagyás és felfüggesztett börtönbüntetés után visszakerült a mezőnybe, úgy tűnik, most is stabil helye van, és hosszan lehetne sorolni. A győzelemért küzdő nagy csapatoknak is kell a pénz, míg a gyári támogatás nélküli kicsiknek még inkább, még több, és ez így lesz később is. Jönnek az új motorok, amelyek fejlesztése rengeteg pénzt szív fel.
Annak idején mögötted is komoly magyar pénzek voltak, amiért kaptál is kritikát.
Az csak egy része az autósportnak, hogy jól teljesítesz, nélkülözhetetlen a szponzori háttér is. Ilyen szempontból elég nehéz volt megkezdenem a 2004-es szezont, ugyanis éppen akkor szállt ki mögülem az egyik legnagyobb támogatóm, ami nem volt racionális lépés. Korábban éveken át támogatott, ám akkor a horvát labdarúgó válogatottat kezdte szponzorálni. Így kellett beilleszkednem Bruni mellé, aki korábban is a Minardinál versenyzett. Sokat fejlődtem, idővel egyre jobban ment a versenyzés, az év második felében, ha nem volt műszaki hibám, meg is vertem őt, ám sajnos nem lett folytatása éppen akkor, amikor már a legjobb voltam, mert nem állt össze az anyagi támogatás. Hiába szereztem pontot, ami abban a 4-5 évben a Minardinál csak Webbernek és nekem sikerült.
Nyilván költői a kérdés, de mit gondolsz: ma képes lennél bejutni valamelyik, a mezőny második feléhez tartozó csapatba ugyanazzal a felkészültséggel és anyagi háttérrel?
Érdekes kérdés, ma azért más a helyzet, és ne felejtsük, hogy akkor a szerencse is közrejátszott. Tavasszal Barcelonában írtuk alá a Jordannel a tesztpilótai állásról a szerződést, amit követően Silverstone-ban is tesztelhettem, majd épp a hungaroringi verseny előtt szenvedett balesetet a csapat egyik versenyzője. Akkor minden arról szólt, hogy a magyar futamon rajthoz állhat egy magyar pilóta, így a 2003-as beugrásom a csillagok szerencsés állásának is köszönhető. Most szükséges lenne pár év a GP2-ben, plusz olyan anyagi háttér, amivel 2-3 évre számolni tud egy csapat büdzséje.
Amikor lebeszéltük a telefoninterjú időpontját, azt mondtad, nem is láttad az összes versenyt idén. Ez meglepett.
Nem mindig úgy jöttek össze a hétvégéim, érdekesebb is volt ezt belülről csinálni, plusz elárulom, volt olyan is, hogy az utolsó 20 percre már átkapcsoltam máshová a tévét. Le a kalappal Vettel és Red Bull teljesítménye előtt (ne felejtsük, 2004-ben vették meg a Webberrel és Kliennel felálló Jaguart), de nagyon száraz a fölényük, ami nézőként nem nyújt annyi show-t, mint annak idején Schumi győzelmi szériája.
Marad a Red Bull fölény vs. az erősebb Mercedes motor lesz a nyerő – nagyjából ezek mentén pörögnek a jövőre vonatkozó jóslatok. Te mit vársz a 2014-es évtől?
Látva az elmúlt pár idényt azt kell mondjam, a Red Bull kimondottan jól alkalmazkodott a változásokhoz, így lesz szerintem jövőre is. Sokat számít a motor, de 2014-ben nem az erejük lesz a meghatározó a motoroknak, hanem a megbízhatóságuk. Várhatóan sok lesz a műszaki hiba. Abban biztos vagyok, hogy amikor Ausztráliában leszek a szezonnyitón, óriási lesz az izgalom a rajongók között, akik egyébként eddig is nagyra tartották az általam vezetett Forma-1-es VIP-autó V10-es motorjának a hangját.
Kinek szurkolsz 2014-ben?
A két kedvencem már nem lesz a pályán, Webber, és az abszolút favorit Schumacher, így a mezőny legszimpatikusabb versenyzője számomra Vettel. Annak ellenére, hogy hiányzik belőle az a fajta csibészség, ami Schumacherben még megvolt.